Maxtor 5000 DV, "Deze Computer" reageert niet meer na aankoppelen HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

wmuller

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2006
Mijn externe HD (Maxtor 5000DV v. 01.00.00) zorgt er voor dat "Deze Computer" of Total Commander vast lopen als ik de schijf aankoppel.

De schijf hing sinds de aankoop aan een laptop. Nu moet hij dienen als backup voor een PC met Vista.

De schijf destijds is verdeeld in 3 partities, 2 x 58 Gb en 1 x 38 Gb.

De partitie die voor backup gebruikt wordt heb ik opnieuw geformattterd. Daarna heb ik Vista een backup van de data laten plaaten. Daar was hij ca. 4 uur mee bezig, (ca. 40 Gb). Leek me niet goed maar bij controle was wel te zien wat er in de zip-files stond.

Bij apparaatbeheer vindt ik de HD wel terug. Zie bijlage.

Nu loopt de boel vast, als je dan "Deze computer" geforeceerd uitzet omdat hij nergens meer op reageert echt nergens meer op, verdwijnen ook alle icoontjes en je taakbalk van het scherm. Ontkoppel je de HD dan komt alles weer terug alsof er niet gebeurt was.
Ook andere programma's lopen vast tot dat je de HD loskoppelt, zoals Outlook en soms Internet Explorer.

Op een XP PC veroorzaakt hij dezelfde ellende.

Wat kan er aan de hand zijn ?

Grt,
wmuller

Bijlagen

• Maxtor eigenschappen.jpg
    Maxtor eigenschappen.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 25
Start op van een gemaakte UBCD en gebruik de progjes die erop staan om er achter te komen.

Vanuit windows zal dat toch niet willen, vandaar deze suggestie.

Start op van een gemaakte UBCD en gebruik de progjes die erop staan om er achter te komen.

Vanuit windows zal dat toch niet willen, vandaar deze suggestie.

Dank voor je snelle reactie.

Je weet zeker dat dat geen gedoe met Vista oplevert ?

Heeft toch niets met het besturingssysteem te maken, je start van de CD op en met die progjes zoek je die externe schijf, desnoods koppel je die Vista schijf even af.

Heeft toch niets met het besturingssysteem te maken, je start van de CD op en met die progjes zoek je die externe schijf, desnoods koppel je die Vista schijf even af.

Sorry, ik heb ooit een ander vak geleerd. Dat loskoppelen van die Vista schijf moet even wachten tot de garantie van de computer afgelopen is. Er zit een zegeltje op de buitenkant.

Er zijn op die boot cd maar een paar progjes voor de Maxtor. Als je die laat draaien krijg je alleen info over de interne disk van de PC en wil die daar van alles mee gaan doen, tot alle data wissen aan toe. Da's niet de bedoeling.

Misschien gebruik ik die boot-disk niet goed maar ik heb diverse progjes uitgeprobeerd, ook uit andere mappen zoals utillyties zonder de buitenboordschijf te vinden.

grt,
wmuller

Ik heb ook een ander vak geleerd, wel meerdere overigens, maar wat het met je probleem te maken heeft, ontgaat mij volledig. :confused:

Denk dat je een andere comp moet opzoeken waar de schijf als slave erbij wordt gezet, het probleem zal de USB zijn, er zijn geen drivers voor geladen, dacht dat het opgelost zou zijn met deze versie omdat hij ook van een USB stick kan starten, not.

Kijk voor de zekerheid nog even in de bios of alles over USB op enabled staat.

Ik heb ook een ander vak geleerd, wel meerdere overigens, maar wat het met je probleem te maken heeft, ontgaat mij volledig. :confused:

Denk dat je een andere comp moet opzoeken waar de schijf als slave erbij wordt gezet, het probleem zal de USB zijn, er zijn geen drivers voor geladen, dacht dat het opgelost zou zijn met deze versie omdat hij ook van een USB stick kan starten, not.

Kijk voor de zekerheid nog even in de bios of alles over USB op enabled staat.

Heb hem al op 2 andere PC's aangesloten gehad, zelfde probleem; alles wat je opent staat vast als je er met de muis op klikt en komt vrij als je de buitenboordschijf loskoppelt.

Alles wat op de USB aangesloten zit werkt normaal. Heb ook andere USB kabel geprobeerd. Geen verschil.

Niet AAN een andere PC, maar IN een andere PC, uit de behuizing halen en als masater of slave in een andere PC hangen zonder andere schijven en met die UBCD opstarten, dan is hij wel bereikbaar.

In een andere pc stoppen is op dit moment niet aan de orde. (ik heb 1 PC met garantie zolang het zegel niet verbroken is).

Kan het gedoe veroorzaakt worden doordat de schijf destijds gefromateerd is onder XP en toen er recent problemen waren met een van de 3 partities die partitie opnieuw geformateerd is onder Vista ?

grt,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan