Maxtor Personal Storage 3200 Externe Harddisk - 2 problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ns23
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ns23

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2007
Ik heb vandaag een Maxtor Personal Storage 3200, 500 GB gekocht en nadat ik hem geformatteerd had voordat ik hem gebruikte, begon ik met het overzetten van bestanden erop. Dat ging ok maar wat me verbaasde was de trage snelheid. Op de achterkant van de doos staat 480mb/per seconde maar dit is zeker niet het geval. Hij deed bijna een minuut over bij een bestand van 2 GB.

Mijn andere, grotere probleem is dat ik vind dat het teveel geluid produceert als hij aan het lezen of schrijven is. Het lijkt alsof het hele ding trilt, en er komen tik (geen klik) geluiden uit. Ik kan het beste vergelijken met een mobieltje die vibreert terwijl ie op tafel staat. Zoiets krijg ik te horen.

Heeft iemand ervaring met dit? Ik overweeg hem terug te brengen.

Ha die ns23!

Dat ging ok maar wat me verbaasde was de trage snelheid. Op de achterkant van de doos staat 480mb/per seconde maar dit is zeker niet het geval. Hij deed bijna een minuut over bij een bestand van 2 GB.
480 Mb is de theoretisch maximaal haalbare snelheid van USB 2.0. (dat is dus in het erg positieve geval).
480 Mb /sec is ≈ 60 MB/sec.

2 GB bijna een minuut zeg je.
60 MB /sec = (60*60) = 3600 MB /min ≈ 3,5 GB /min.

Maar dat is de theorie. In de praktijk wordt deze snelheid niet of nauwelijks gehaald en is de snelheid vaak lager, want zij is van veel factoren afhankelijk, onder andere van de snelheid van de computers die verbonden zijn, de kwaliteit van de bedrading.

Een benchmark (test) van jouw schijf gaf mij de volgende informatie, Transfer Rate Average 22 MB/sec.
Dan komen we uit op:
22 MB/ sec = (22*60) = 1320 MB/min ≈ 1,2 GB /min.
Dat betekent dat de schijf gemiddeld 1,2 GB per min kan verstuwen. Als jij zegt dat je een minuut hebt gedaan over 1 GB, dan vind ik dat aardig snel.
Ik zeg wel: De benchmark is niet door een testinstituut gedaan maar door een persoon. Als jouw harde schijf sneller is dan die van hem kan dit al het positieve verschil verklaren.

Mijn andere, grotere probleem is dat ik vind dat het teveel geluid produceert als hij aan het lezen of schrijven is. Het lijkt alsof het hele ding trilt, en er komen tik (geen klik) geluiden uit. Ik kan het beste vergelijken met een mobieltje die vibreert terwijl ie op tafel staat. Zoiets krijg ik te horen.
Verder vond ik dit wel:
Wat geluidsproductie betreft: ik kan de schijf bijna niet horen - alleen als ik mijn oor er dicht bij houd. Het enige probleempje is dat hij wel wat trilt. Als ik 'm los op mijn triplex-bureautje zet merk ik dat wel. Als ik de schijf op een dvd-hoesje zet is dat al weg.

Nu heb ik dezelfde 'tril' ervaring met mijn Western Digital Netcenter. Door mijn hele bureau was een zachte trilling te horen, ondanks de rubberen nopjes. De schijf staat inmiddels op een stukje schuimrubber en sindsdien is het probleem compleet van de wereld.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je antwoord.

Maar nu zit ik nog steeds te twijfelen of ik em terug moet brengen of niet

De gasten hier zeggen steeds dat het een stille schijf is, ben ik dan de enige met een ratelende HD ?

http://www.alternate.nl/html/product/userRating.html?articleId=-1064434

Een voorbeeld, als ik fotos zit te kijken en "volgende/rechterpijltje" druk, krijg je steeds een geratel. Bij elke volgende foto. Dat is toch echt raar?

Deze schijf heeft 16 mb cache. Wat doet dit precies? Kan ik net zo goed eentje met 8 mb hebben of wat?

Hoi.

Hier dezelfde reacties. Een stille schijf.
Als je niet tevreden bent over de schijf zou ik even contact opnemen met de winkel waar je de schijf vandaan hebt, lijkt mij dus niet de bedoeling dat de schijf lawaai maakt.
Trilt de schijf overigens ook op een zachte ondergrond? De schijf maakt ook veel lawaai als je'm in de hand houd zeg maar?

Ja, hij ratelt/vibreert ook onder een dvd doos of gewoon in mn hand als ik hem vastpak. Ik zag net 1 klein reviewtje waarin dit ook wordt vermeld.
Waar ik echt geen zin in heb is nadat ik dit omgeruild heb voor een andere soort HD, is het krijgen van andere of ergere problemen/irritaties. Het lijkt alsof alles wat ik koop mankementen vertoont. Dit maakt me echt gek.

Heb je de schijf gewoon uit de winkel?
Vraag de verkoper dan eerst eens of hij de schijf aan kan sluiten op een testsyteem.
Een beetje winkel wil dat wel voor je doen, en dan hoor je meteen of de schijf naar jouw smaak is.

Ik kan me voorstellen dat je niet op een lawaaierige schijf zit te wachten op je bureau.
Lijkt mij een goede reden om'm om te ruilen.

lol ik wilde deze topic net bumpen om te zeggen wat ervan gekomen is :)

Ik heb hem gisteren teruggebracht en ingeruild voor een Lacie 500 GB.

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10764

Veeel beter dan die Maxtor troep. Hij is stil, goede design en heeft ook nog eens een powerbutton. Al word ie wel wat warm na een uurtje (extensief data-overdracht :P) gebruik. Ik verwachtte er in eerste instantie niet veel van. Maar ik heb hem dan ook maar een dagje.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met LaCie maar het wordt toch vrij veel verkocht.
Maxtor staat bekend als wat "slechter" merk maar ik heb geen enkele slechte ervaring met Maxtor schijven (*klopklop*) in de afgelopen meerdere jaren.

Ik heb zelf de Maxtor 320gb en ben er tevreden mee.
Ik herken idd wel het geluid dat er af en toe vanaf komt maar ik stoor me er verder niet aan :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan