Maxtor SATA als 2e HD niet herkend

• Onderwerp starter Onderwerp starter MacD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MacD

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2001
Heb vandaag een extra HD gekocht. Wil deze SATA Maxtor 160 gb als 2e schijf voor extra opslag gebruiken.

De 1e schijf is een Maxtor 6y120PO 120 GB 7200 Ultra-Ata 133 schijf, deze 2 is dus een Maxtor 8 mb SATA 7200
schijf.

Ik heb deze 2e schijf d.m.v. een jumper ingesteld (via tekening van Maxtor site) als slave, met de SATA kabel aangesloten op het MB.

Ik heb inmiddels het progie van Maxtor site Maxtor big_drive_enabler geinstalleerd en geactiveerd.
Daarnaast heb ik maxblast3 gebruikt en daar werd de schijf wel herkend.

In het BIOS (Award Bios) wordt de schijf niet herkend ?! en hierdoor in Windows ook niet
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

hoop dat jullie me kunnen helpen......:(

Laatst bewerkt:
Misschien hele n00bvraag maar zeker weten dat je kabels goed zijn? Een vriend van mij is ooit een halfuur bezig geweest tot ie mij vroeg. Toen ik zei dat ie de voeding erin moest doen ging het wat beter..

kabel komt rechtstreeks nieuw uit de verpakking. de Sata kabel (en uiteraard zit de stroom kabel er ook in ...

heb je al eens geprobeerd op andere sata aan te sluiten

het is even zoeken met een sata schijf
in je bios moet je als eerste de sata ondersteuning,
aan zeten dan kan je hem in windows schijf beheer,
gaan indelen en formateren anders zie tie em dus nooit.
wel jammer dat je zo snel schijfje als 2de zet,
maar is jouw keuzen ;)

ik heb inderdaad ook al op andere Sata aansluiting geprobeerd, werkte ook niet.

Ik heb in het Bios ook al 1 en ander geprobeerd , maar nog steeds geen suc6. Weet iemand dan waar ik het moet zoeken in Award Bios?

En misschien als ik nog eens moet formateren dat ik de schijfen omwissel om alsnog de snellere schijf te gebruiken voor windows. Maar eerst wil ik de 2 schijf eerst zien werken.....

Bij mij staan de SATA instellingen bij "Integrated Peripherals" in het Bios.
(Award Bios)

Ik heb het hele BIOS doorgespit, ook het boekje van het MB Asus P4PE doorgespit maar nergens kom ik de optie "Integrated Peripherals" tegen...

Ik heb versie 6.0 van de Award BIOS

Nog andere suggesties...?

Je hebt een iets andere Award Bios dan ik heb.

Ga naar:
Advanced>PCI configuration>Onboard SATA/IDE Raid controller.
Zorg dat deze op "Enabled" staat.

Probleem is opgelost. Het bleek dat ik in Windows nog een uitroepteken had staan bij Raid controller in apparaat beheer. Ik had dit al eerder gezien, maar dacht dat Raid alleen voor 2 identieke schijven was zoals hierboven beschreven. Blijkt dus ook met Sata schijfen te maken te hebben.
Bij computerland wisten ze mij dat te vertellen, ik heb de driver geinstalleerd van de Raid controller en tata hij doet het !!!

Alleemaal bedankt voor jullie reactie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan