Maxtor SATA schijf + MSI NForce3 moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaDennis

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2006
Berichten
66
Ok, ik kwam er dus laatst (via een vriend) achter dat een Maxtor SATA schijf niet goed samenwerkt met een NForce 3 of 4 moederbord, en mijn schijf had kuren (traag opstarten, corrupte data etc) maar omdat m'n voeding een keer een opdonder had gekregen dacht ik dat mijn moederbord gewoon stuk was, toendertijd dus een nieuwe HDD enzo aangeschaft, en had nogsteeds het trage opstarten enzo (en met m'n oude ATA schijf werkt alles prima).
Nou heb ik dus wat rondgekeken, en er zijn meer mensen die deze kuren hebben.

Toen kwam ik op de Maxtor site, en die zegt dit:
If you are experiencing data corruption issues, the problem is not with the hard drive firmware. Please visit nVidia's website to update to the latest nVidia chipset drivers to resolve this issue. Make sure to be familiar with your motherboard specifications as there are several variations.
Met een link naar de site van nVidia waar de oplossing staat, maar daar staat dit:
Several issues have been reported with hard drives supporting NCQ, possibly including long boot times. These issues are typically resolved with a hard drive firmware upgrade. Please contact your hard drive manufacturer for details on how to obtain and install a hard drive firmware upgrade.

En aangezien ik eerder bang ben dat ik de hardeschijf sloop dan dat ik hem fix (er staat nog belangrijke data op) durf ik niet zomaar een firmware fix van internet te plukken en die erop te gooien.

En als ik m'n SATA schijf er nu in zet en m'n computer opstart dan gaattie weer uit en blijft het powerledje knipperen en geen ene knop reageert meer (power- en resetknop ook niet), dan moet ik de stroom eraf halen (stekker eruit of schakelaar op de voeding bijv.) dan een minuutje zo laten, dan stroom erweer op en hij boot, maar zit mijn SATA schijf er dan in begin ik weer van voren (valt uit, ledje knippert etc), doe ik dat dan zonder die schijf dan werkt alles weer.

Dus bij deze een hulpkreet voor of een manier waardoor ik mn data van de schijf kan halen (en de schijf desnoods daarna bij het grofvuil donder) of een vertrouwbare fix :)

PS: ik heb een MSI K8N Neo Platinum moederbord en een DiamondMax 10 300GB SATA Schijf van Maxtor (Model 6V300F0)
 
Ik heb precies hetzelfde ervaren, alleen is dit wel heel erg extreem.
Heb je ook die ander aanluitingen geprobeerd? Als ik mij goed herinner zitten er twee Via en twee Promise sata poorten op het bordje.
Bij mij werd de herkenning iets beter toen ik de schijf aansloot op de promise poorten (nr.3/4?).
Mocht dit niet lukken zou ik de schijf in een andere pc proberen of je er op die manier nog data af kunt halen.
 
Jep, via die doet hij het wel een beetje, genoeg iig om mn data er nog af te kunnen halen, thx :)
Er is niet nog een fix ofzo? want dit is wel zwak van maxtor... hun als enige die problemen hiermee hebben, dan zou ik als ik maxtor was er toch iets op vinden
 
Geen idee, ik ben inmiddels iets voorzichtiger geworden met het nemen van een nForce chipset, wie de schuldige is weet ik niet. Lastig is het zeker.
 
Zou toch maar de firmware updaten mocht dit het probleem geven, hier kun je zien, of je de foute hebt.
 
Dat is dus al de goede firmware.

Heb je, overigens ook eens geprobeerd op SATA1?, door de jumper te verzetten, indien jie dit doet, wees niet bezorgd over de snelheid, die 3gig, geldt alleen voor de controller, je blijft gewoon op 60mb/sec draaien.

Ook dit nog gevonden, over dit probleem.

Firmware upgrade: je hebt minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 SATA-I nodig. Download: 1B70 (740KB). Voor de SATA-II versie van de DiamondMax10 heb je minimaal de firmware versie 6V3 nodig. Download: 6V3 (1,42MB). De huidige firmwareversie van je schijf kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
SATA-I/II jumper: naast de SATA connector achterop een DiamondMax10 SATA-II schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.
BIOS instellingen: daarnaast moet je in sommige gevallen ook in de BIOS de Enhanced SATA Mode instelling uitschakelen om Windows op de Maxtor schijf te kunnen installeren. Ook wil het wel helpen om de NCQ-feature te uitschakelen in de BIOS danwel via apparaatbeheer in Windows.
Draadje solderen: in extreme gevallen moet je een draadje aan de pin 11 van de SATA connector solderen en doorlussen naar een andere ground pin of zelfs de behuizing.
 
Mijn huidige moederbord ondersteund nieteens SATA2, dus ik ga eens kijken of die jumper verzetten helpt :D (op het moment gaat die SATA HDD niet harder dan 4 mb/s, dus niks te verliezen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan