Maxtor schijf ongelooflijk traag!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mar-Q

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2004
Hallo allemaal,
Ik heb 2 exact dezelfde maxtor schijven (6Y120PO) 120 GB, beide aangesloten op 1 IDE kabel. Het heeft altijd (lees: bijna anderhalf jaar) perfect gewerkt. Opeens, 2 weken terug ongeveer is mijn master ongelooflijk traag. Ik kan het merken als ik bijvoorbeeld een DVDR brand vanaf C of D... img vanaf D = 9.5 minuut maar vanaf C al snel 45 minuten!!! Ik kan nauwelijks normaal werken op mijn PC, muziek kan ook niet zonder haperingen worden afgespeelt.
Defragmenteren, checkdisken etc. brengt geen oplossing...
Ik heb na wat surfen ontdekt dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan het feit dat mijn master in PIO-mode draait, en mijn slave ULTRA DMA mode 2. Ultra DMA mode 2 is goed, want mijn slave draait prima.
Hoe krijg ik mijn master ook weer terug op Ultra DMA mode 2?
In een ander voorbeeld was het iemand's slave die in PIO draaide, dus kon hij in Apparaatbeheer verwijderd worden, zodat nadat Windows opnieuw opgestart was en de drivers opnieuw geinstalleerd/geladen zouden worden, alles weer goed werkte omdat de schijf weer in U-DMA-M2 mode stond....

dan is dus nu mijn vraag:
Hoe krijg ik mijn master ook in U-DMA-M2??
Als ik mijn pri. hdd in Apparaatbeheer verwijder, vrees ik dat ik niet meer kan booten...

Kijk eens in je bios en zet ze beide op auto detect, zet ook UDMA mode op auto.
PIO MODE moet dan 4 zijn
UDMA MODE moet dan 6 zijn (UDMA/133) in apparaat beheer,(voorwaarde is dat je wel een 80 aderige IDE kabel moet hebben,anders draait het op een lagere DMA MODE.
Een 80 kabel ziet er precies hetzelfde uit als een 40.
Volgens mij moeten die schijven op UDMA/133 PIO MODE 4 kunnen draaien, als je bios dat ondersteund teminste.

ik heb het toch geprobeerd vanmiddag, mijn primaire IDE kanaal verwijderen in apparaatbeheer.
2 keer opnieuw opstarten en alles is weer perfect, alles draait weer in ultra dma :cool:
In ieder geval bedankt voor de aandacht!!
-<<Mar-Q>>-

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan