Maxtor staat op het punt van begeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dickdale

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2005
Mijn harde schijf (maxtor 6y250Po) staat op het punt kapot te gaan. Twee weken geleden begon er iets te tikken in de PC. Ik de boel open gehaald en de voedingskabel en IDE kabel los gemaakt. Vanaf die tijd geen rare geluiden meer.

Tot net, nog geen 10 minuten geleden. Ik was met iemand in gesprek via Skype, deed verder niks en ineens begin hij weer lawaai te maken en te tikken... Ik denk, er is niks aan de hand want ik kan nog steeds praten... totdat hij vastliep en ik de pc maar moeilijk weer aan de gang kreeg...

Nu wil ik een volledige crash voorblijven en de harde schijf vervangen voor een harde schijf met ongeveer dezelfde capaciteit, 250 a 300 GB.

Waar moet ik op letten? Ik heb nog nooit een harde schijf geplaatst, maar dat moet geen probleem zijn... Moet ik kiezen voor een bepaald merk? Moet ik ergens naar kijken, qua hardware omdat anders de harde schijf niet wordt herkend?

Helpmij!

Is dit de schijf waar je OS ook op staat?
Zo ja, dan zal je natuurlijk ook een nieuwe installatie van je OS moeten doen.
Voor de rest zorgen dat de jumper op de schijf hetzelfde staat als nu op de oude. In het BIOS opstarten van je CD/DVD Drive en je OS opnieuw installeren nadat je de nieuwe schijf geplaatst hebt.
Ik ben zelf altijd erg tevreden over de Samsung HDD's.....

Raymond,

bedankt voor je reactie. Inmiddels ben ik er achter dat het een Maxtor Diamondmax Plus 9 6y250p0 harddisk is. Deze heeft een IDE aansluiting. Zijn deze nog wel te krijgen of wordt je uitgelachen aan de balie? En als ik een HD met een andere aansluiting wil installeren wat heb ik dan nog meer nodig?

Dat ik mijn besturing opnieuw moet installeren is me duidelijk. Ook dat ik het aan moet geven in mijn Bios...

Ohja, de harde schijf is ongeveer 5 jaar oud...

Ik heb zelf een Western Digital 320 GB op het oog. Is dat een beetje een betrouwbaar merk?

Laatst bewerkt:
WD is ook prima hoor, en ja, je kan gewoon nog IDE schijven kopen hoor.

Het probleem is opgelost. ik heb er een Western Digital in laten zetten, door een kennis die net voor zichzelf is begonnen. Ook heeft hij een kloon gemaakt van de oude HD, waardoor ik geen weekeind kwijt ben met alles opnieuw te installeren... thks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan