MB probleem??

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReserveBelg

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2003
Mensen, ik heb het volgende probleem met mijn systeem (MSI KT3, athlonxp 2000+):

Als ik probeer de pc op te starten, wordt er gezocht op de floppy drive, daarna klinkt een enkele beep en vervolgens blijft dit proces zich herhalen. Gedurende al die tijd GEEN enkele melding op het scherm.

Reeds geprobeerd:
* floppy loshalen: resulteert in 8 beeps achter elkaar.
* andere vga kaart (aangezien ik die kort geleden vervangen heb).
* alle kabels los, zo kaal mogelijk opstarten, zelfs met nieuwe voeding: geen resultaat.
* Reset van bios settings

Bij het loskoppelen van de voedingsstekker viel mij wel op dat twee pinnentjes totaal zwart zijn. De voeding zelf lijkt zover nog in orde.

Ik vraag me nu een aantal zaken af:
1. Kan het zijn dat er door de voeding een tik is uitgedeeld aan het mobo, of is dit onwaarschijnlijk?
2. Mocht dit het geval zijn, is het verstandig deze voeding niet meer te gebruiken neem ik aan?
2. Als dit het geval is, kan er dan schade aan CPU en geheugen zijn of zouden deze in een nieuwe configuratie nog bruikbaar zijn?

Alvast bedankt voor jullie bijdragen!

Als er twee pinnetjes zwart zijn, ben ik er bang voor dat er een kortsluiting geweest is. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan is eht maar de vraag of er niets anders (CPU, geheugen, enz) beschadigt is.:(

hmm denk dat je bordje gefrietuurd is.
heb je nog garantie op dat bord probeer eens terug te sturen dan.
als je het bij informatiq heb gekocht zijn ze niet zo heel moerlijk ;)
wat anders heb je te verliezen ;)

Bord is inmiddels 3.5 jaar oud, dus garantie zit er niet meer in. Maar vraag me af hoe zoiets plotseling kan, aangezien ik gewoon opnieuw opstartte en nu ineens niet meer werkt.
De vraag is nu of cpu en geheugen nog bruikbaar zijn?

Opgelost

Naar aanleiding van een post in een ander forum, is het probleem opgelost. Om jullie de oplossing niet te onthouden:

Je moederbord heeft waarschijnlijk een tik gehad van de voeding.

Wat zich nu afspeelt als je je pc aandoet is de recovery procedure van het Boot Block BIOS.

Zie de volgende FAQ voor meer informatie (jou BIOS brand is AMI):

http://forum-d.msi.com.tw/index.php?topic=595.0

Verder, ik zou inderdaad die voeding én dat netsnoer niet meer gebruiken, maar ff met andere proberen.

Mocht het probleem daarmee nog niet verholpen zijn (wat best mogelijk is), volg dan ff de recovery procedure zoals beschreven in de FAQ.

De CPU is waarschijnlijk nog in orde. Als deze namelijk stuk zou zijn dan was je systeem niet meer in staat geweest om het Boot Block BIOS uit te voeren en had je een compleet dood systeem gehad met 4x rood op de DB.

Geheugen lijkt me ook niet, maar dat is gewoon ff een kwestie van testen ...

Alhoewel het mij wel lijkt dat DDR266/333 geheugen in moderne systemen sowieso een bottleneck vormt en vervangen dient te worden.

Wat zijn btw de specs van je voeding?? (Amperes @ voltagelijnen)

Ik heb dus de recovery procedure gevolgd voor AMI bios.

De oorzaak is waarschijnlijk een nieuwe grafische kaart geweest die ik afgelopen week heb geïnstalleerd. Deze trekt wat meer stroom van de 12V lijn, waardoor de huidige voeding het niet meer aankon en waarschijnlijk een tik heeft uitgedeeld aan het moederboard.
Ik ga nu achter een zwaardere voeding aan en zou alles weer 100% moeten gaan werken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan