MBR error 2 ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Hallo allemaal,

Sinds kort krijg ik bij het aanzetten van mijn laptop de volgende melding "MBR error 2" vervolgens zwart scherm. Daarna doet de laptop nog een poging, en nog een, en nog een.... Uiteindelijk start alles op en kan ik gewoon gebruik maken van de laptop.
Bijzonder genoeg gebeurt dit niet iedere keer als ik 'm aanzet. Meestal start alles op zonder problemen.
Ik dacht zelf misschien aan een virus of zoiets dus Avast! er over heen laten gaan:
geen virussen, bij SUPERantispyware gaf 165 tracking cookies welke ik verwijderd heb.
Maar het probleem blijft bestaan.
Wat kan dit zijn ? en vooral wat kan ik eraan doen.

Ik heb Vista home basic SP2 met acer extensa laptop

Probeer dit eens (is een repair actie voor Windows XP MBR maar zal denk ik ook wel voor Vista werken):

Stap 1: herstart de computer en boot van de Microsoft Windows cd.
Stap 2: laat alles rustig doen, en wanneer hij klaar is druk je op "R" (niet op "enter", want dan ga je Windows installeren )
Stap 3: Selecteer jouw Windows installatie (meestal is dit het nummer "1" ofzo...)
Stap 4: Geef het Administrator-wachtwoord (als dit ingesteld is, maar meestal is alleen enter-toets genoeg)
Stap 5: Typ FIXMBR
Stap 6: Typ: "Y" of "J" en druk 'enter'
Stap 7: herstart je computer.

bedankt voor de reactie:thumb:
Helaas gaat het bij stap 1 al mis.
Ik heb geen windows-cd bij deze laptop gekregen. Alles wat er op stond was al voorgeinstalleerd. Als er iets mis gaat zou ik met "Acer eRecovery" (wat op een aparte "geheime" partitie staat) de computer moeten herstellen. Maar dat werkt dus niet

Voor zover ik weet kan bij Acer met Alt-F10 tijdens het starten van de laptop Windows geheel opnieuw geinstalleerd worden, maar dan moet wel eerst alle dat en niet vergeten de favorieten en e-mail veilig gesteld worden op een externe HD of USB-stick. Oh, en er zal ook om een wachtwoord gevraagd worden die door de leverancier of de winkel waar deze gekocht is, is ingesteld. Die weten dat wachtwoord dus mocht het vergeten zijn. En natuurlijk zal bij de installatie van windows de key gevraagd worden.

Laatst bewerkt:
ik heb nu met acronis een systeem back-up en een acronis opstart diskette gemaakt. Zou dat voldoende zijn om niet van alles kwijt te raken als ik de Alt-F10-truc uithaal.

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat acronis opslaat, maar ook niet in welk formaat. En dat laatste is erg belangrijk. Kunt u de gegevens die acronis heeft opgeslagen ook bekijken, bijv. met de windows-verkenner. Als dat niet kan heeft u niet veel aan zo'n kopie, want dan zal de data alleen maar terug te krijgen zijn door een volledige restore met acronis en dat betekent dat de nieuw geinstallerde windows overschreven wordt met de oude, huidige, versie.

Beter is om met de Windows Verkenner de map Mijn Documenten, Mijn foto's, Mijn muziek, Favorieten, etc. met de hand rechtover te kopieren naar een USB-stick of een externe HD.
De gegevens van Outlook Expres kunnen geexporteerd worden (Bestand-Exportren-Adresboek + Berichten), zo ook de account gegevens (Extra-Accounts-E-mail-Exporteren), wel zo makkelijk bij het opnieuw moeten instellen van het mail account.

acronis heeft op een ext. HD back-up gemaakt van mijn C en E schijf. Deze kan ik met verkenner inzien. Hier staan dan niet alleen al mijn bestanden op maar op alle programma mappen. Dit zou voldoende moeten zijn.
Voor de zekerheid heb ik je advies willen opvolgen en toch in windows mail alles te backuppen. Mijn account gegevens en en adresboek staat nu ook op de ext. HD. Maar op een 1 of andere menier lukt dat niet met de berichten
Ik kies voor bestand>exporteren>berichten en keis vor microsoft windows mail. na "volgende" moet een map kiezen in mijn geval: I:\backup "volgende" > alle mappen>volgende: en dan een foutmelding:
W kan niet alle berichten exporteren, mogelijk te weinig ruimte op de HD (ik heb daar 750GB ruimte dus dat kan het niet zijn)

acronis heeft op een ext. HD back-up gemaakt van mijn C en E schijf. Deze kan ik met verkenner inzien. Hier staan dan niet alleen al mijn bestanden op maar op alle programma mappen. Dit zou voldoende moeten zijn.
Voor de zekerheid heb ik je advies willen opvolgen en toch in windows mail alles te backuppen. Mijn account gegevens en en adresboek staat nu ook op de ext. HD. Maar op een 1 of andere menier lukt dat niet met de berichten
Ik kies voor bestand>exporteren>berichten en keis vor microsoft windows mail. na "volgende" moet een map kiezen in mijn geval: I:\backup "volgende" > alle mappen>volgende: en dan een foutmelding:
W kan niet alle berichten exporteren, mogelijk te weinig ruimte op de HD (ik heb daar 750GB ruimte dus dat kan het niet zijn)

Alle mappen en berichten van Outlook Expres kopieren naar een andere HD kan natuurlijk ook als volgt. In OE naar Extra-Opties-Onderhoud-Archiefmap en daar is dan te lezen waar precies de Outlook Expres gegevens staan. Dan met de Verkenner daar naar toe en dan kan alles gekopieerd worden met de Verkenner.

Jongens , ontzettend bedankt voor alle jullie hulp en geduld:thumb::thumb::thumb::thumb:
Heb nu van alles een back-up gemaakt

Ik zit er helemaal klaar voor om met "alt-f10" de heleboel opnieuw te installeren.
En wat gebeurt er : NIETS......
iemand nog ideeen??

Jongens , ontzettend bedankt voor alle jullie hulp en geduld:thumb::thumb::thumb::thumb:
Heb nu van alles een back-up gemaakt

Ik zit er helemaal klaar voor om met "alt-f10" de heleboel opnieuw te installeren.
En wat gebeurt er : NIETS......
iemand nog ideeen??

Wellicht dat het heir een ander Acer type betreft en er een andere key dan Alt-F10 nodig is?
Kijk eens in het handboek van de laptop wat daar staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan