MBR fout na gebruik Norton Ghost

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PJV

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2002
Ik heb op een nieuwe PC Norton Ghost 2003 geinstalleerd. Terwijl ik een backup van de C:\ naar de D:\ partitie wilde maken en de PC bezig was met het opstarten, na een herstart, met Ghost gebeurde er lange tijd niets en vervolgens kwam er een melding dat het systeem een TXT-bestand naar A:\ wilde schrijven. De PC heeft geen A:\ drive en hierna wilde ik weer "opstarten via Windows". Dit lukte echter niet meer. Ook na herhaalde pogingen ging het niet. Gezien Acer geen herstel CD's meelevert (slechte zaak) was er geen mogelijkheid (zover ik weet) om nog iets te doen.

Volgens de computerzaak was door Norton Ghost het "Master Boot Record (MBR)" aangepast waardoor dit probleem zou zijn ontstaan.

De PC is retour naar de winkel maar ik zou toch graag willen weten of het mogelijk is dat dit door Ghost wordt veroorzaakt.

Mvg Pieter-Jan

Gezien Acer geen herstel CD's meelevert (slechte zaak) was er geen mogelijkheid (zover ik weet) om nog iets te doen.
Volgens de computerzaak was door Norton Ghost het "Master Boot Record (MBR)" aangepast waardoor dit probleem zou zijn ontstaan.
Zover ik weet levert Acer wel System Resources CD's (kijk bij pag. 3, bovenste artikel over stopfout), maar het is de vraag of elke computerwinkel ze ook bij de PC's aflevert.
Als dat dezelfde computerwinkel is, als waar de PC nu naar toe is voor reparatie, laat ik de oorzaak voor het onstaan van de storing maar voor hun rekening.

NB: Het weer herstellen van de MBR is een betrekkelijk eenvoudig karweitje.

Laatst bewerkt:
Voor een eventuele volgende keer: hoe kan ik het MBR herstellen?

Kennis van mij heeft ook een Acer en moest zelf,op 2 lege meegeleverde DVD's een backup cq recovery DVD maken.Een voor de besturing en een voor de drivers.
Als dat door de verkoper niet wordt verteld,aan veelal niet deskundige gebruikers,die dus vaak ook de handleiding niet lezen,dan krijg je geheid problemen.
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven,gezien de diversiteit van de beschadiging aan het MBR.

Soms kan de backup MBR met behulp van b.v. Testdisk worden teruggezet.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Nog beter is het zelf een backup van het MBR te maken.Partition Table Doctor doet dat prima,maar is geen freeware :(

De testversie maakt de backup wel,maar zet die,uiteraard zou ik zeggen,niet terug ;) Alvast maken kan geen kwaad natuurlijk ;) Het programma biedt ook de mogelijkheid een "rescue disk" te maken,hetgeen onontbeerlijk is omdat je bij een dergelijke storing niet in Windows kunt komen.

http://www.ptdd.com/

Er zijn ook wel freeware (DOS) programma's,maar die heb ikzelf nog niet goed getest.

Greetz

Als aanvulling op de suggesties van Wanderer: als je het ooit voor elkaar hebt om een bootable CD met daarop de installatiebestanden van Windows XP te maken, dan kun je daarmee in de Herstelconsole van de Setup van Windows XP komen.
Als je hebt opgestart van die bootable CD krijg je op zeker moment de keus om door op "R" te drukken naar die Herstel(Recovery) console te gaan.
Daar kun je dan op de prompt intypen: FIXMBR gevolgd door Enter.
Meestal is de Master Boot Record daarmee hersteld. Ik zelf geef daarna voor alle zekerheid ook nog het commande FIXBOOT om er zeker van te zijn dat de gehele bootsector van de C-schijf/partitie weer is hersteld.

Allen hartelijk bedankt!

Ik zal hier nog posten welke conclusie de mensen in de winkel trekken. Ik heb ik elk geval voldoende informatie om een volgende keer de MBR te herstellen, al is het maar om te proberen of ik hiermee het probleem kan oplossen.

Mvg PJ

je kan heel makkelijk mbr repareren.
Neem een windows(98) opstartdiskette en start hiermee de computer op en sluit de harddisk aan.
en type het volgende in waarna het mbr zal worden herstelt of opnieuw gemaakt:
fdisk /mbr

zie ook onderstaande link:
http://support.microsoft.com/kb/69013

@ adfun: Deze vraag was begin januari al opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan