MBR-mobo naar UEFI-mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Hallo,

binnenkort ga ik een MBR-mobo vervangen door een UEFI-mobo waarbij de MBR vervangen gaat worden door GPT.
Daar heb ik een paar vragen over en ik hoop dat er iemand is die daar inmiddels ervaring mee heeft.
De huidige MBR-PC heeft Win 7 Prof 64 bit en boot van een SSD waar 2 partities op staan, waarvan natuurlijk de eerste partitie de Windows start-partitie is.
Daarnaast zijn er nog 1 SSD en 2 HDDs aangesloten.

Vraag1: is er een manier om zonder volledige herinstallatie van Windows + alle applicaties, over te stappen van het ene mobo naar het andere.
Opmerking: tot nu toe is het me nog steeds gelukt om bij wisseling van mobo, maar dan wel MBR-gelijk-blijvend, zonder Win7 opnieuw te installeren, daar Win7 zo slim is zelf alles aan te passen wat nodig is. Zo iets hoop ik ook met deze wisseling van MBR naar UEFI/GPT te kunnen doen.

Vraag2: Als de boot drive (SSD) werkend is met GPT, moeten dan de andere SSD en HDDs ook naar GPT omgezet worden, of kunnen die gewoon MBR blijven? Op die andere drives staan bijv. Mijn Documenten, applicaties en backup's.

Natuurlijk heb ik al heel wat rond gegoogeld, maar dan vind ik tegenstrijdige berichten en bovendien nergens een antwoord op vraag 2.

Laatst bewerkt:
UEFI heeft niet veel met de MBR te maken, het is een bios gui met meer opties gelinkt naar het OS.

Je kunt niet vaak van moederbord veranderen met een windows 7 installatie alleen als de chipset hetzelfde is maar ook dat heeft niet zo veel te maken met UEFI.

Je kunt met een UEFI bios en het juiste OS wel GPT schijven aanmaken en/of gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface

Lange Pier, ik bedoelde ook GPT en heb de tekst daar op aangepast.

Die link naar wikipedia, en vele anderen over dit onderwerp heb ik al gelezen. Maar die geven geen strategie hoe een conversie van een bestaand win7 systeem om te zetten zonder alles opnieuw te moeten installeren.

Dan over Windows 7 en mobo's veranderen. Ik heb dat nu zo'n 10 keer gedaan en dat lukte elke keer weer. Zelfs bij mobo's van verschillende fabrikanten. Ik moet zeggen dat ik zelf ook verbaasd was en daardoor diep respect voor Windws 7 heb gekregen. Windows zegt dan bij de start dat er e.e.a. niet klopt en slaat aan het werk en na 5 minuten en een herstart loopt alles perfect :-) Wel moeten dan nog even wat drivers voor alle zekerheid nagelopen worden.

Laatst bewerkt:
Dat zie je ook pas als je het probeert, kan zomaar zoals je zelf hebt ervaren goed gaan maar dat is van en naar een bord zonder UEFI geweest, dat zelf een paar keer gedaan en gelukt maar naar een UEFI bord wilde dat totaal niet, ook niet met de drivers op een stick die je in de setup kunt laden, en ook niet met de sata controller in IDE modus.

Ja, ik vrees ook dat ik Windows geheel opnieuw moet installeren op de SSD die ik eerst omgezet heb naar GPT.
Maar ik las ergens dat je dan je backup van windows daar dan weer gewoon overheen kan zetten en dat het dan werkt? maar heeft iemand daar ervaring mee?

Maar ook als dat zou werken blijft er nog mijn vraag 2. Wat doe ik met die andere drives. Kunnen die gewoon in MBR-modus blijven, of moeten die allemaal omzet worden naar GPT. Nu is daar wel een tooltje voor, gptgen, maar ik zou liever alles bij het oude laten waar dat kan.

Laatst bewerkt:
OK, dus ik kan naast de bootschijf die GPT wordt, de andere schijven laten zoals ze nu zijn (MBR).

Bootschijf hoeft ook geen gpt schijf te zijn hoor.

Overigens werkt dat alleen als je via de uefi dvd speler boot.

Dat begrijp ik niet. Gaarne een uitleg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat je of via de uefi een bootmedium kan selecteren of via de bbs, de biosbootselector een opstartmedium kunt selecteren, moet er wel een bootable medium in zitten, dan installeer je via de uefi en dan krijg je ook schijfbeheer waar je een gpt schijf kunt maken.

Maar het is meer bedoeld voor W8 en hoger met zijn secure boot opties en grotere schijven dan 2TB waar een GPT partitietabel nodig is, met W7 kun je de gebaande wegen gebruiken.
Heb nu diverse uitvoeringen van een UEFI gezien en ze zijn allemaal anders, eerst afwachten welk merk en type bord het wordt.

Het wordt een ASUS M5A97 EVO-2 Morgen komt ie binnen.
Als ik het goed begrijp is het de moeite waard om eerst maar eens te beginnen met het mobo te plaatsen en dan de boel aanzetten en kijken wat er gebeurt.
Natuurlijk maak ik wel eerst even een kopie van de boot SSD.

Ik laat wel van me horen hoe het is afgelopen.

Goed, hier is het resultaat.

Oude M4A98TDProf mobo vervangen door M5A97 EVO R2:
na 3 uur bezig gewest te zijn met het maken van kopieen van alle partities (tjee wat verzamelt een mens veel op die HD's :-) het oude mobo eruit en het nieuwe erin. Kabeltjes aansluiten en stroom erop en gaan met die banaan.
Ongelooflijk! Windows 7 meldt nog wel even dat er iets is veranderd en gaat dan aan het werk en na 5 minuten herstart de PC alsof er niets is veranderd (wel een stuk sneller, zowel met de start (BIOS en Windows) als de overall performance). Daarna nog even alle drivers van de installatie CD er overheen en klaar!

Heb ik me voor niets druk zitten maken over GPT i.p.v MBR. Blijkt het mobo (kennelijk) met allebei overweg te kunnen (stond niet in de beschrijving, dat dat kon).

OK, dit kan dus afgesloten worden.

AMD chipset van de nieuwste serie, worden dezelfde drivers voor gebruikt als die 890 en dan wil het, netjes dat het allemaal werkt.
Vraag mij alleen af welke winst er in zit, de geheugencontroller zit immers in de CPU.

De winst zit hem vooral in de nieuwe BIOS-opzet. Niet alleen muisgestuurd, maar ook meer mogelijkheden van de vorige BIOS.
Verder heb ik nu een doorgroeipad naar een zwaardere processor en zwaarder geheugen.

Maar, ik moet toegeven dat de belangrijkste reden voor deze verandering niet is waargemaakt en dat is het volgende: de laatste weken had mijn PC steeds meer "opwarmtijd" nodig. Normaal zet je de stroom aan en dan druk je op de aanknop van de PC waarna dan direct de BIOS-start begint.
Bij mijn PC duurt het steeds langer voordat op de aanknop van de PC drukken iets doet. Lampje op mobo brandt wel, maar geen actie.
Ik dacht dat het door het mobo veroorzaakt werd en daarom dacht ik dat een wiseling van mobo het probleem zal oplossen, maar helaas. Die vertraging zit er nog steeds. Overigens doet ie dat alleen maar bij een koude start. Als ik Windows afsluit, maar de stroom erop laat staan, start ie direct als ik op de aanknop van de PC druk.

Nu kan het niet anders meer zijn dan de voeding.
Dus morgen maar een nieuwe voeding aanschaffen. Ach, deze was met 550 watt toch al krap aan.

Ach, die wattages zeggen niet zoveel over het echt te leveren vermogen op de 12V rail(s) die het belangrijkste zijn.
En dan heb je ook nog het rendement wat aardig kan verschillen tussen de diverse merken en types.
Draai op een Antec 500Watt en nooit problemen gehad. (effe afkloppen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan