MBR WinXP VS Win7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom VH

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hallo,

Ik heb een klein probleem. Hopelijk wordt het geen groot.

Ik heb 1HDD met 4 partities waarvan 3 gebruikt worden door verschillende besturingssystemen (XP, Win7 en nogmaals Win7) opgeroepen door Masterbooter.exe

Nu zat ik op mijn XP met een virus of iets dergelijk. Ik kon niet meer googelen. telkens ik een link aanklikte werdt ik doorgewezen naar de zelfde site. zowel met IE als met Chrome. Ik heb een scan laten uitvoeren door AVG. Na de scan vroeg hij mij de pc opnieuw op te starten, maar XP start niet meer op. het balkje van XP loopt maar dan start de computer telkens opnieuw op. Het bestand dat besmet was, was "explorer.exe" en nog een maar ik weet niet meer het welke.

Op de XP-partitie staat toch niets belangrijk. Enkel een VJ-programma, maar ik heb het wel nodig. Backups heb ik gemaakt. Ik zou deze partitie dus gewoon formatteren en herinstalleren met XP. Tenzij iemand een andere eenvoudigere oplossing weet.

Het probleem: de MBR van Win7 zal dus overschreven worden. Kan ik deze nadien gewoon terug plaatsen via deze methode?
http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-windows-7-master-boot-record.html
Hoe zou ik tewerk gaan:

-Verberg Win7 partities
-verwijder Masterbooter
-formatteer XP
-Herinstalleer XP met nodige drivers
-Verander MBR door MBR van Win7
-Installeer masterbooter

Is de werkwijze ok? Of gaat dit niet werken? Ik zou niet graag mijn win7 opnieuw installeren. Dit zal me veel werk kosten. Vandaar dat ik het hier eerst even vraag of de methode wek goed is?

Alvast hartelijk dank!!

Vriendelijke groeten
Tom

repair-install werkte niet. "geen besturingssysteem gevonden" kam na het laden van de files op het scherm. Heb hem maar volledig opnieuw geïnstalleerd.

Voordeel Masterbooter: je partities van de andere OS zijn verborgen of kun je verborgen zetten zodat de win7 niet gaat prutsen in de WinXP partitie of omgekeerd? Dat staat toch te lezen op "schoonepc".

De installatie van MBR van win7 ga ik vanavond eens proberen. Hopelijk lukt het.

Alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan