McAfee

Status
Niet open voor verdere reacties.

fubarslayer

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2007
Hello folks,

Vraagje van Vista 32bit Home Premium (nog niet SP1) gebruiker:

Deze middag ging ik op mijn Dell Inspiron 1720 laptop mijn oude gratis AVG7 Anti-Virus verwijderen om er de nieuwe gratis AVG8 Anti-Virus op te zetten.
Toen ik AVG7 gedeïnstalleerd had vond ik het vreemd dat ik geen melding kreeg van windows dat mijn computer nu niet langer meer beveiligd was tegen virussen dus ging ik even kijken in het beveiligingscentrum en zag daar staan dat ik nog altijd beschermd was door Mcafee VirusScan tegen virussen, spyware,... status:ingeschakeld
Lijkt goed, alleen heb ik McAfee al ongeveer 8 maanden geleden van mijn laptop gezwierd aangezien het om een trial ging en ik toch wou overschakelen naar AVG !
Ik kan mij wel nog herinneren dat het verwijderen van McAfee niet zonder slag of stoot ging doch ik meende daar desalniettemin toch in geslaagd te zijn. Ik kan mij immers niet herinneren dat vóórdat ik AVG7 verwijderde er toen in het beveiligingscentrum melding werd gemaakt dat McAfee nog actief was. Daar ben ik 99,9% zeker van maar dit terzijde.
Voordat ik AVG8 ging installeren ging ik dan ook op zoek naar sporen van McAfee (en) VirusScan. Het was niet terug te vinden in de rubriek programma's en onderdelen (Heb ook CCleaner gebruikt om te zien of het daar in de lijst van geïnstalleerde progs stond). Vervolgens heb ik via de zoekfunctie van Vista overal(inclusief niet-geïndexeerde, verborgen en systeembestanden) gezocht naar McAfee (en) VirusScan doch niets terug te vinden. Tenslotte via Regedit gezocht naar een verwijzing naar McAfee (en) VirusScan maar ook zonder enig resultaat.
Ik wou toen overgaan tot installatie van AVG8 en kreeg ook hier de melding dat er al een virusscanner geïnstalleerd was, verwijzend naar McAfee dus. Ik heb AVG8 toch geïnstalleerd ondanks dat de AVG8-installer mij aanraadde om eerst McAfee te deïnstalleren maar dat gaat moeilijk als het er eigenlijk niet meer opstaat natuurlijk.
AVG8 lijkt naar behoren te werken doch in beveiligingscentrum staat nu naast AVG8 ook nog steeds McAfee VirusScan bij de bescherming tegen respectievelijk virussen alsook tegen spyware en andere schadelijke software - status:ingeschakeld. Zolang AVG8 goed blijft werken, heb ik daar weinig problemen mee doch ik zou McAfee toch liever volledig met de noorderzon zien verdwijnen.

Heeft iemand enig idee hoe McAfee er nog steeds in slaagt om in mijn beveiligingscentrum op te duiken en hoe ik het eventueel finaal zou kunnen kicken?

Alvast bedankt

Had ondertussen nog eens via taakbeheer en autoruns gezocht naar processen, services,... met betrekking tot McAfee: niets teruggevonden.
Op mijn laptop stond DellSupportCenter geïnstalleerd en bij nazicht wordt daar enkel melding gemaakt van AVG8 en niet van McAfee !
Ik meen mij te herinneren dat ik McAfee-removal-tool had gebruikt toen ik McAfee er heb afgesmeten 8 maand geleden. Ik heb de tool nu opnieuw gebruikt. In normale modus komen er geen foutmeldingen doch na reboot staat McAfee nog steeds in beveiligingscentrum. In veilige modus kreeg ik tijdens gebruik van tool de melding: "Error obtaining full permissions for cleanup. Some products may not be fully removed". Nochtans heb ik op beide manieren de tool als administrator uitgevoerd. Ook na gebruik van tool via veilige modus staat na reboot McAfee nog steeds in beveiligingscentrum. Heb de ellenlange logs er op nagekeken en deze maken natuurlijk melding dat mappen, bestanden, links, registersleutels,... gewoon niet bestaan doch zonder verder enige foutmelding. Log via normale modus meldt succesvol einde van tool. Enkel in log via veilige modus staat 1 foutmelding:"WINERR StartService() failed. Error: 1084". Heb echter nergens iets kunnen terugvinden over implicatie van deze foutmelding.
Heb ook HijackThis uitgevoerd doch ook hiermee niets van McAfee terug te vinden.
Tenslotte heb ik via McAfee de tool McAfee Virtual Technician uitgeprobeerd doch deze maakt melding dat het geen McAfee-producten op mijn systeem kan vinden.

Nog suggesties?

Oké ik heb het opgelost gekregen!

Na nog maar wat te hebben rondgegoogled ziehier de oplossing:

Open een opdrachtprompt als administrator.
Typ cd\ en druk op enter.
Typ net stop winmgmt en druk op enter.
Typ j
Typ cd %windir%\system32\wbem en druk op enter.
Typ ren repository repository.old en druk op enter.
Typ net start winmgmt en druk op enter.
Typ exit en druk op enter.
Herstart de pc.

Uit de werkwijze leid ik af dat de map repository, waar ergens o.a. de door beveiligingscentrum gebruikte gegevens werden opgeslagen van de geïnstalleerde virusscanners, hernoemd wordt naar old zodanig dat bij een herstart windows deze map zelf opnieuw aanmaakt en hierin o.a. de gegevens van de geïnstalleerde virusscanners opslaat, nu aan de hand van de huidige toestand. McAfee zat bij mij nog in de vorige map doordat de deïnstallatie van McAfee niet vlekkeloos verlopen was waardoor de gegevens in verband met geïnstalleerde virusscanners dus ook niet-strokend met de eigenlijke toestand werden weergegeven in beveiligingscentrum en dus McAfee bleef aangeven ook al stond er niets meer van McAfee op mijn laptop. In de nieuw aangemaakte map worden dezelfde gegevens opnieuw opgeslagen doch deze keer volgens de huidige toestand en dus zonder enige vermelding van McAfee waardoor deze ook niet langer in mijn beveiligingscentrum vermeld wordt.

Ik heb dit niet zelf uitgedokterd en verwijs dan ook, ere wie ere toekomt, voor een bronvermelding naar: http://community.mcafee.com/archive/index.php/t-217747.html

Bedankt aan allen die zich de moeite hebben getroost om mee te denken

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan