MDADM, heeft iemand tips hoe ermee te werken en data terug te zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnties

Tera Honourable Senior Member †
Lid geworden
7 sep 2006
Berichten
36.481
Beste lezers,

Een vriend van me heeft een Synology DS207+ Raid-1 NAS. Daarvan is de (Raid-)configuratie verloren gegaan, en we hebben Synology-instructies gevolgd, maar nu lijken de 2 schijven geformatteerd te zijn (weer als Raid-1 ingericht).
De derde partitie van de Raid-set zou de data-bestanden moeten bevatten, maar daar zien we nu niets (en wordt als lege ruimte aangegeven).

De partitie zelf is niet te mounten onder Linux/Ubuntu, wellicht omdat het als een Ext3 Linux Raid partitie wordt gezien ipv. een 'normale' Ext3 partitie of anders omdat er nu helemaal niets op zou staan.
Met Photorec hebben we wel wat bestanden teruggevonden, maar de teruggevonden bestanden zijn (grotendeels) niet leesbaar. [Er is dus blijkbaar geen 'low-level' formattering geweest, dus er zou een kans kunnen zijn om (een deel van) de bestanden terug te halen.]

Op de Helpmij-chat heb ik wel eens MDADM onder Linux genoemd gezien om (mogelijk) wat mee te kunnen doen m.b.t. datarecovery.

Ik heb zelf Ubuntu 11 met MDADM geïnstalleerd om mee aan het werk te gaan, maar ik weet niet genoeg ervan om zinvol acties mee te ondernemen.

Is er iemand die mij tips (of links) kan geven hoe ik met MDADM zou moeten werken om iets te bereiken in de sfeer van data-recovery in de situatie zoals geschetst?

Alvast bedankt! :)

Tijs.
 
Bedankt voor je reactie!

Als ik de link doorneem, dan lijkt het erop dat het daar gaat om het terughalen van data van een Raid-1 set waar nog maar 1 schijf van beschikbaar is. Er lijkt geen sprake van een formattering zoals in mijn geval.
Wellicht gaat het met de instructie wel lukken om de 3de partitie alsnog te mounten in Linux, dus daar ga ik zeker nog even naar kijken. [Natuurlijk heb ik daarmee nog niet meteen de data terug, vanwege de formattering, maar het is misschien dan wel mogelijk om andere hulpmiddelen te gebruiken dan alleen Photorec om data te redden.]

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Tips van andere lezers blijven welkom.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
We zijn nog met Synology in overleg. Zij hebben remote enkele acties gedaan en beweren dat ze data hebben kunnen redden, maar daar hebben wij nog geen resultaten van gezien: De schijf waarop gerecovered is (schijf 2) lijkt nog steeds leeg.

De instructies die Synology (klaarblijkelijk) heeft uitgevoerd (naar hun eigen terugmelding) zijn:
What we are doing is to use some tool to try retore the deleted data existed in the volume. And the steps are:

1. Umount /volume1 mounted by the disk1
2. Mount the disk2 to another temp folder /mnt.
3. Use the tool to analyze the disk1 and restore the deleted data to /mnt mounted to disk2


If the connection is lost again, you could repeat the steps in the previous mail, then telnet to DS to run the following command:

* syno_poweroff_task
* mdadm -Af /dev/md3 /dev/sdb3
* mount /dev/md3 /mnt
* cd /mnt
* /root/extundelete --restore-all /dev/md2&


And you could see the restored data on the disk2 by this step:

1. Power off DS207+
2. Power on DS207+ with the disk2 only
3. You will see some folders exist in the disk2 degraded volume and you could login to see them


If the result is not good, you could give the disk1 to the data rescue company for the advanced data rescue service.


We hebben nog geen acties ondernomen met welke software dan ook, gegeven dat Synology zelf nog bezig is.

Tips blijven op prijs gesteld, voor het moment dat Synology het bijltje erbij neergooit.
We hebben ondertussen nog andere software en instructies aanbevolen gekregen via diverse bronnen:
EaseUS Partition Recovery, ik neem aan te gebruiken i.c.m. EaseUS Data Recovery Wizard Professional
Deze instructie, maar die lijkt me niet geschikt voor de huidige situatie waarbij reeds een nieuwe partitie-tabel geschreven was.
Recover Data for Linux, maar die tool is verder niet getest door degene die het suggereerde.

Alvast bedankt voor extra suggesties/instructies. :)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
We hebben Testdisk gebruikt om zoveel mogelijk data te redden (minder dan 8% gered). Daarna alles opnieuw geformatteerd etc.

Bedankt voor de reacties! :)

Tijs.
 
Topic is van 2011, dus mag met rust gelaten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan