MDB in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

scarie

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2004
Hallo, eerste en vooral een gelukkig nieuwjaar, een goede gezondheid en vele problemen met access, zodat ik langs deze forum er veel kan uit leren.
Ik zit dan ook wel met een probleem, namelijk dat ik mijn database gesplitst heb in een frontend en een backend.
Nu wil ik dat uittesten of dit functioneert met verschillende gebruikers op verschillende PC's.
Ik heb hier wel een PC en een laptop,verbonden met een router. Tussen deze 2 is er een goede netwerkverbinding.
Maar gelijk ik gehoord en gelezen heb zou ik de backend op een server moeten plaatsen om alles goed te laten functioneren.
Zou het mogelijk zijn om van op mijn PC een server te laten draaien waar ik mijn backend kan plaatsen om testen uit te voeren of alles goed functioneert, of ben ik toch verplicht om een aparte server te installeren met een windows2000 ofzo?

Scarie

Je kunt binnen Access tabellen opnemen als "gekoppelde tabellen". Deze staan dus in een andere database. Deze andere database kan op elke willekeurige locatie staan. Indien je met ODBC overweg kunt, kan het zelf zo zijn dat dit "ergens op de wereld" is gelegen.

Ikzelf heb een gesplitste database als vrijwilliger gemaakt dat op 12 plaatsen werkt. Met gekoppelde tabellen. Ik heb stand alone systemen, systemen met een server en met een netwerkje.
Alles werkt perfect. Voor een net werk: op elke PC het programma-deel, en op 1 plaats de tabellen, wel vanaf elke PC een koppeling maken met Bestand, Externe gegevens, Tabellen koppelen. Het is een groot gemak als je een nieuw programma wilt sturen, wel zonder koppeling, en elke gebruiker moet opnieuw koppelen.

Dank U voor de reactie, maar er is nog iets mis bij mij.
Mijn database is gespitst en de frontend heb ik 2 maal staan, 1 op mijn PC en 1 op mijn laptop. De backend heb ik in een aparte map op mijn grote PC staan en die map heb ik gedeeld.
Deze map met het backend kan ik bereiken via mijn netwerklocaties. De koppelingen naar de backend tabellen zijn goed ingesteld, zowel van mijn grote pc als die van de laptop. Indien ik nu vanop mijn laptop de database opendoe gaat dat perfect, maar als ik eerst de database vanop de pc opendoe en dan probeer ik vanop mijn laptop krijg ik de boodschap dat het bestand al in gebruik is.
Ergens moet ik nog iets mis gedaan hebben maar wat.

Scarie

Ik weet niet wat er fout is, in principe staat er op elke lokatie (PC) een frontend en die zijn ieder apart aan 1 backend gekoppeld.
Wat je niet moet doen is via het netwerk werken met het forntend en backend op 1 PC, dan krijg je inderdaad dat het al ingebruik is, dat heb ik ook ervaren.
Succes!

Dus is het toch waar dat ik mijn backend op een aparte pc zet en die ik dan instel als server. Je moet dan al goed voorzien zijn van pc's om een database te testen. Is er soms toch geen andere mogelijkheid, want vóór ik deze DB in een netwerk ga plaatsen om volledig functioneel te laten werken, doe ik liever eens een test.

Ik snap dat testen niet zo goed, want zelf heb ik op 1 PC alles getest, het frontend en backend in aparte mappen op dezelfde PC, en dan koppelen. Het maakt niets uit of je koppelt in een netwerk of op 1 en dezelfde PC, in de praktijk zet ik ook soms alles op 1PC, in dezelfde map en koppel dan, of op een netwerk, op elke PC een frontend, ieder apart gekoppeld vanaf die PC met 1 en dezelfde backend.

Groeten, Annelise

Waar je in een netwerk voor moet zorgen is dat je een mapping hebt naar de map op de pc waar de back-end database staat. Op 1 PC kun je perfect testen, zoals Annelise al aangeeft.

Als op alle PC's de mapping hetzelfde is dan schellt je dat wat werk met koppelen. Dat hoef je dan maar 1x te doen en de front-end kun je dan zonder over koppelen na te denken uitrollen.

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan