me cpu word te warm:(

• Onderwerp starter Onderwerp starter eJn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

eJn

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2006
Beste mensen ik heb een probleem met me cpu hij word veel te warm!

me specs

P4 3 GHZ fsb 800 "PRESCOTT"
1024 mb ram ddr 400
Asrock PVM800

De temp van me CPU word dus te hoog hier even me temperaturen

moederbord: 37
CPU: 55 :shocked: ( en dat is dan op idle en stressed word die zo'n 70 graden)
HD1: 37
HD2: 43

Heb Airflow 1 intake en 2 outtake dus ik snap het probleem niet kan het door dit weer komen?
Heb een Zalman 7000 AL-cu half koper

Alstublieft mensen:cool: help me om me cpu weer naar beneden te krijgen
Alvast bedankt voor jullie reacties

P.S: Ik ben niet bereid om er een cooler in te gooien van 50 euro

En wat voor probleem heb je dan, valt je pc uit?
Is de maximale waarde bekend van de Prescott?

staat je computer in te warme ruimte waar de temperartuur hoog is.

Draait de ventilator op de CPU de goede kant uit?

Tis inderdaad aan de hete kant....
Het max schijnt rond de 73.2 graden celsius te zijn.

Het schijnt een bekend probleem te zijn van de Prescott, deze schijnt meer stroom te trekken dan de gemiddelde processor.

Soms krijgt men de temp van 70 naar 55 door de koeler goed schoon te maken en door een goede koelpasta te gebruiken en deze ook op de juiste manier aan te brengen.

Weer andere beweren dat voldoende casefans essentieel zijn met een Prescott en natuurlijk een goede airflow.

Ook gebruiken sommige een andere heatsink van koper en krijgen daarmee de temp omlaag.

Het weer zal ook mee spelen (omgevingstemperatuur)
En mogelijk de airflow, watvoor kast heb je??? en waar zitten die casefans?
Ook kunnnen de overige componenten van invloed zijn.( metname de temp daarvan)

Draait dit systeem allang?
Wie heeft hem gebouwd?
Is de koeler schoon?

Laatst bewerkt:
Troost je: bij mijn prescott is het ook zo. De koeler draait met dit weer dan 4500 RPM in plaats van 2500 RPM. Normaal bij koud weer doet hij zowel idle als load 2500 RPM. Idle is hij dan 55 graden en load 70 graden(met pieken naar 73) bij warm weer zijn de temps hetzelfde, alleen gaat de koeler dan op 4500 rpm draaien(vliegtuigmodus:shocked: )

Nu zet ik de kast wel open en met een keukenventilator ervoor. Komt nu 60 graden load met koeler op 2500 rpm. Idle is ie dan 45 graden. Is natuurlijk niet praktisch om altijd te doen. In ieder geval is 70 graden voor de prescott niet erg(heb dezelfde als die van jou)

dutchdavid zei:
Tis inderdaad aan de hete kant....
Het max schijnt rond de 73.2 graden celsius te zijn.

Het schijnt een bekend probleem te zijn van de Prescott, deze schijnt meer stroom te trekken dan de gemiddelde processor.

Soms krijgt men de temp van 70 naar 55 door de koeler goed schoon te maken en door een goede koelpasta te gebruiken en deze ook op de juiste manier aan te brengen.

Weer andere beweren dat voldoende casefans essentieel zijn met een Prescott en natuurlijk een goede airflow.

Ook gebruiken sommige een andere heatsink van koper en krijgen daarmee de temp omlaag.

Het weer zal ook mee spelen (omgevingstemperatuur)
En mogelijk de airflow, watvoor kast heb je??? en waar zitten die casefans?
Ook kunnnen de overige componenten van invloed zijn.( metname de temp daarvan)

Draait dit systeem allang?
Wie heeft hem gebouwd?
Is de koeler schoon?

Aopen kast
1 voor 2 achterin
computershop heeft hem gebouwd
koeler is schoon

skelle zei:
Troost je: bij mijn prescott is het ook zo. De koeler draait met dit weer dan 4500 RPM in plaats van 2500 RPM. Normaal bij koud weer doet hij zowel idle als load 2500 RPM. Idle is hij dan 55 graden en load 70 graden(met pieken naar 73) bij warm weer zijn de temps hetzelfde, alleen gaat de koeler dan op 4500 rpm draaien(vliegtuigmodus:shocked: )

Nu zet ik de kast wel open en met een keukenventilator ervoor. Komt nu 60 graden load met koeler op 2500 rpm. Idle is ie dan 45 graden. Is natuurlijk niet praktisch om altijd te doen. In ieder geval is 70 graden voor de prescott niet erg(heb dezelfde als die van jou)

jah maar weet je heb nooit dit probleem gehad vorig jaar zomaar zelfde cpu 40 graden idle en 50 graden met game

Admin_Frisian zei:
En wat voor probleem heb je dan, valt je pc uit?
Is de maximale waarde bekend van de Prescott?

pc valt gelukkig nog niet uit heb me bios temp op 70 graden staan en dan gaat die piepen en dan sluit ik ehm ook af:)

Zolder

Ja op zolder onder de pannen zal het nu wel warm zijn.

Als je denkt dat het de "airflow" is die tekort schiet kun je altijd de zijkant er af halen en zien of dat helpt.

Eric:thumb:

Eric_Daleboudt zei:
Ja op zolder onder de pannen zal het nu wel warm zijn.

Als je denkt dat het de "airflow" is die tekort schiet kun je altijd de zijkant er af halen en zien of dat helpt.

Ikvind het maar raar hoor zalbest door de temperatuur op mekame komen maarjah hij gaat mar 4 graden olaag hij bijft op 50 idle sta en gamen durf ik nu niet aan snap je ben bang dat ik me cpu naar de ***** breng

Zal toch wel niet

Als je heel bang bent, kun je in je bios kijken bij welke temperatuur hij stopt.

Alle moderne MOBO's sluiten af als de temperatuur te hoog wordt. Alleen als je in het bios de beveiliging uit zet (bij sommige borden kan dat), loop je een risico.

Eric_Daleboudt zei:
Als je heel bang bent, kun je in je bios kijken bij welke temperatuur hij stopt.

Alle moderne MOBO's sluiten af als de temperatuur te hoog wordt. Alleen als je in het bios de beveiliging uit zet (bij sommige borden kan dat), loop je een risico.

ok jah bij mij sluit die af als die te heet word 75 graden is maximum daar staat die ook op ingesteld
maar wie weet hoeveel intel maximum mag worden!

Laatst bewerkt:
en het probleem ook is ik kan de pc niet ergens anders neer zetten en gamen jah ik wil weer zo graag WoW doen maar jah straks is me cpu naar de k l o t e en dat wil ik niet dan wacht ik liever ff totdat de temps buiten gedaald zijn dan weer 200 euro aan een nieuwe cpu te betalen

eJn zei:
en het probleem ook is ik kan de pc niet ergens anders neer zetten en gamen jah ik wil weer zo graag WoW doen maar jah straks is me cpu naar de k l o t e en dat wil ik niet dan wacht ik liever ff totdat de temps buiten gedaald zijn dan weer 200 euro aan een nieuwe cpu te betalen

je zou inderdaad kunnen wachten tot het kouder word alleen is dit geen optie je zal toch echt eens een zak met puntjes moeten kopen dat leest veel lekkerder

Doe zoals ik nu doe: zijwanden er af en ventilator er tegen zetten. Ventilator plaats je achteraan de kast zodat hij van de linkerkant er in blaast. cpu gaat in load meteen naar 50 graden celcius met fan op normaal(bij mij is dat 2500 rpm, heb hem nog nooit onder de 2500 rpm weten gaan.) in plaats van 70 graden celcius en 4500 rpm op deze dag met moederbord op 45 graden celcius en casefan op 2000 rpm. Nu is dit 38 graden celcius en 300 rpm(als hij aanligt, hij staat nu uit, zit op mijn wat koelere athlon xp.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan