ME verwijderen / XP installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

KáJé

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 dec 2003
Wat is de exacte wijze van handelen, indien je Windows ME wilt vervangen door Windows XP ? Bij mijn eerste poging ging dit totaal fout en ging de PC in "veilige modus". Dit moest bij een reparateur hersteld worden, aangezien hij niet meer van de "veilige modus" af wilde. Ben hierdoor een beetje huiverig geworden ! Echter wil ik XP wél installeren !
Wie kan mij de "procedure" uitleggen ?

je kunt XP over ME heenzetten, dan kriijg je ook tijdens de installatie de vraag of je je ME instellingen wilt behouden ( doen!).

Als je na de installatie van XP denk van....nou wil toch weer met ME werken, kun je via config/software gewoon XP verwijderen.

Bedankt Bas9,
maar moet ik eerst bepaalde voorbereidingen treffen oid ? Het is de eerste keer ook goed foutgegaan en ik wil dat eigenlijk niet weer. Kan ik bv. de overige software "gewoon" laten staan (?) of moet de schijf eerst helemaal leeg ?
Safety first !

Voor het installeren van XP heb je de optie om alle software en hardware die nu op je pc staat te testen, om te kijken of XP er mee overweg kan. Zie je daar geen problemen kan je XP zo over ME heen zetten. Zijn er veel problemenbij die test is een andere optie om eerst je HD te formatteren en dan pas XP te installeren.
Wat ik sowieso altijd doe is alle hardware uit de pc halen/los koppelen, behalve videokaart en cd-rom speler. Het wil nog wel eens gebeuren dat XP bij het installeren blijft hangen op het moment dat de hardware gecheckt wordt.

Eerst antwoord op je vraag van 20-12 :
met "erover heen zetten" wordt bedoeld dat XP geinstalleerd wordt op een HDD waar al een oudere Windowsversie (in jouw geval ME) op geinstalleerd is. XP "overschrijft" als het ware ME. Maar..................

misschien nog een aanvulling:

een XP-update versie is eigenlijk ook een volledige versie met het verschil dat tijdens een "schone" installatie gevraagd wordt om het licentienummer van de vorige Windows (ME of '98) versie. Bij een "eroverheen installatie "kijkt" XP zelf naar het licentienummer van de oudere aanwezige Windowsversie.

Veelal is een schone installatie (dus op een geformateerde schijf) aan te bevelen boven een "eroverheen zetten" installatie.

Als jouw machine meerdere harddisks bevat, dan wel jouw schijf is verdeeld in partities, zet dan de data (met Word, Excel, Powerpoint etc. gemaakte eigen bestanden, op de D schijf / partitie en installeer XP op de geformateerde C schijf / partitie.

Pas wel op met NTFS / FAT indeling.........!!!

enne, een uitgebreide uitleg over de installatieprocedure is niet echt nodig. Slechts een paar dingen zijn echt belangrijk :

-formateer je hardisk (C) m.b.v. een opstartdisk van 'ME of '98.
-Start de machine op en zorg dat in de bios de boot volgorde als volgt staat:
diskettestation (a)
cd/dvd-rom (D?)
HDD (C)
-zet in de bios de eventueel aanwezige USB poorten op "enabled" (voor zover je USB apparatuur aan je machine hebt hangen), verlaat het bios en bewaar de wijzigingen, reboot de machine waarbij je ervoor zorgt dat :
-de XP cd erin zit en
-nagenoeg volledig automatisch wordt XP geinstalleerd
-krijg je een vraag over de schijfindeling, kies dan voor NTFS i.p.v. FAT. (NTFS is wat gebruiks "ruimer" EN handiger dan FAT)

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de snelle reaktie, maar .... als ik een "schone" installatie doe, zit ik dus even zonder sturing. Kan ik dan de XP-rom wel installeren ?

ik heb mijn bericht net nog aangepast, daar staat het antwoord in "verborgen",

XP is een Windowsversie die in staat is vanaf CD te starten...........

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan