• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mediaan per celkleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

RV31

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
4
Beste,

Ik heb een bestand waarin ik per rij meerdere gegevens uit een tweetal groepen heb, die ik aangegeven heb met de achtergrondkleuren rood en groen.
Nu heb ik van deze groepen het algemene gemiddelde en de algemene mediaan, en het gemiddelde en de mediaan voor beide groepen (op basis van achtergrondkleur dus) nodig.
Met behulp van berichten op dit forum is het mij inmiddels gelukt formules in te stellen voor gemiddelde, aantal cellen en som van de cellen per celkleur, echter lukt het me niet dit aan te passen naar de mediaan. Is er iemand die mij daarmee zou kunnen helpen?

De andere formules zijn ingesteld op basis van kleurcode (4 voor groen en 3 voor rood) in het format =NAAMFORMULE(bereik; kleurcode) bv =NAAMFORMULE(A1:G1;4). Als dat voor de mediaan ook mogelijk is zou dat echt top zijn!

EDIT: een bijlage als voorbeeld toegevoegd. Het gaat om de kolommen waar nu een ''X'' ingevoerd staat (de mediaan per groep)

Heel erg bedankt alvast!

Groet,
Rachel
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Het is niet verstandig te rekenen met de opmaak ook al kan dat met VBA. VBA functies zijn traag en een wijziging in opmaak forceert geen herberekening. Beter is om een extra cel per rij of kolom te gebruiken waarmee je de "categorie" aangeeft, daarna kan je de .ALS functies gebruiken (GEMIDDELDE.ALS bijvoorbeeld) gebruik makend van die hulpcellen.
 
Dank voor de reacties, ik heb een bestandje als voorbeeld toegevoegd.

@jkpieterse; hoe zou ik dat concreet het beste kunnen doen? Want dan zou dus telkens bv kolom B over kolom A gaan, kolom D over kolom C, terwijl ik voor mijn berekeningen dan alleen A,C,E etc nodig heb?
 
Excel heeft geen standaardfuncties om te rekenen o.b.v. celkleur, dan wordt het programmeerwerk via VBA.

Even terug naar de basis: waarom zijn de cellen groen en rood gekleurd? Daar hangt een voorwaarde aan, die misschien wel gebruikt kan worden in een formule.
 
@AlexCEL; Het gaat bij deze gegevens om een vragenlijst die per persoon op meerdere momenten is ingevuld (vandaar dat ik de waarden graag in één rij achter elkaar zou willen zodat ik de gegevens per persoon en met tijdscomponent behoudt), alleen bestaat het uit twee onderdelen, namelijk het geven van een cijfer (de waarde), en een ja/nee vraag. Ik wil dus eigenlijk per cel aan kunnen geven of een waarde bij ja of nee hoort (vandaar groen/rood), en dan vervolgens het gemiddelde en de mediaan van de cijfers per categorie (ja of nee) hebben
 
Als je j/n nu naast de vraag zet, kun je met standaard Excelformules gemakkelijk de gewenste informatie verkrijgen. Zie bijlage. Hierin heb ik ook voorwaardelijke opmaak ingesteld. Cel wordt groen of rood gebaseerd op j/n naast de vraag.

Let op: de formules voor de mediaan zijn matrixfuncties, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 25
@AlexCEL; Dit is precies wat ik nodig heb! Dankjewel!!
Kan ik de formules onder ''gemiddelde'' en ''mediaan'' en de regels voor voorwaardelijke opmaak gewoon ''1 op 1'' overnemen naar mijn uitgebreidere databestand door het bereik aan te passen, of is dat te simpel gedacht/zie ik dan iets over het hoofd? (bijv de koppeling tussen I2 en J2, K2 en L2 enz?)
 
Ja, lijkt me dat je formules gewoon kunt overnemen, en na aanpassing van de bereiken waarop deze moeten werken, zou alles ok moeten zijn. Let op afsluiten van de matrixfunctie (met C-S-E).
 
Daar is de functie SOMMEN.ALS voor uitgevonden, kijk maar eens in Help.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan