• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Medicijntabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoornvan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 feb 2002
Beste excellers,

Ik zit met het volgende probleem; ik ben voor mijn vrouw een programmatje aan het maken voor het aantal pillen die ze per dag moet innemen.
Het werkt maar niet zoals het moet.
Uitgangspunt is stap 70
als het bloed >2,3 - <2,5 = 1 stap hoger
als het bloed >2,0 - <2,3 = 2 stappen hoger
als het bloed >3,5 - <4,0 = 1 stap lager
als het bloed >4,0 - <5,0 = 2 stappen lager
als het <2,0 - >5,0 moet er contact worden opgenomen
Dus als het deze week tussen 2,3 en 2,5 is moet je dus stap 71 hebben.
als het de volgende week tussen 4,0 en 5,0 is moet je 2 stappen lager en moet je stap 69 hebben.
En dit krijg ik niet voorelkaar bij mij gaat hij steeds van stap 70 uit.
Als ik verwijs naar de laatste stap krijg ik kringverwijzing.
Ik heb op 1 blad de tabel staan en op 1 blad de invoer.
Weet iemand een oplossing hier voor?

Omdat je schrijft dat je met een tabel werkt, zou je vertikaal zoeken kunnen gebruiken.
Je vermeldt wel wat het resultaat moet zijn bij waarden kleiner dan en groter dan 2 - 2,3 - 2,5 enz. maar niet wat het resultaat moet zijn bij waarden precies gelijk aan 2 - 2,3 - 2,5 enz. Als je dat ook even aangeeft, kan een correcte oplossing worden gegeven.

Beste Fra,
De waarde moet tussen de 2,5 en 3,5 zijn, dan blijven de medicijnen gelijk, alles wat daarvan afwijkt moet met 1 of 2 stappen verhoogd of verlaagd worden.
Vandaar die tabel.
Ik hoop dat het nu wat dudelijker is.
Groetjes Hoornvan

Nee, daarmee is het helaas niet duidelijker want je geeft geen antwoord op mijn vraag. De tussenliggende waarden zijn mij wel duidelijk, het gaat om de randwaarden!!! Dus nogmaals:

- Wat moet het resultaat zijn als de waarde precies gelijk is aan 2,0 ? Moet het zijn: "Contact opnemen" of moet het 72 zijn?

- Wat moet het resultaat zijn als de waarde precies gelijk is aan 2,3 ? Moet het zijn: 72 of 71 ?

- Wat moet het resultaat zijn als de waarde precies gelijk is aan 2,5 ? Moet het zijn: 71 of 70 ?

- Wat moet het resultaat zijn als de waarde precies gelijk is aan 3,5 ? Moet het zijn: 70 of 69 ?

- Wat moet het resultaat zijn als de waarde precies gelijk is aan 5,0 ? Moet het zijn: 68 of "contact opnemen" ?

Beste Fra,

Ik heb 2 stukjes van de papieren gescand.
Misschien is het nu wat duidelijker, ik zelf weet hoe het zit, maar soms is dit lastig om uit te legggen.
Het staat in Word.

groetjes Hoornvan

Het was niet helemaal gelukt, dus nogmaals proberen.

De bijlage lukt niet ik doe misschien iets fout?

Hij is 902 kb groot

De bijlage lukt niet,
Ik probeer het dan zomaar uit te leggen.

De waarde is gelijk aan of groter dan 2,0
Dit geld voor alle eerste cijfers 2,0 - 2,3 - 3,5 - 4,0
bij 5,0 geld ook is gelijk aan of kleiner dan.
Is hij kleiner dan 2,0 of groter dan 5,0 dan moet er contact opgenomen worden met de trombosedienst.

Een stap hoger betekent altijd "hoog" beginnen
Een stap lager betekent altijd "laag" beginnen

Het streefgebied is 2,5 - 3,5 (bij deze stand blijft de aantal pillen gelijk die ze dan gebruikt.
Was vorige week stap 69 nodig (laag) en is nu het bloed in het streefgebied dan de zelfde dosis.

Stap 69 = 4 5 5 5 5 5 5 (m d w do v z zondag)(laag)
Stap 69 = 5 5 5 5 5 5 5 (m d w do v z zondag)(hoog)

Stap 70 = 5 5 5 5 5 5 5 (hoog en laag)

Stap 71 = 5 5 5 5 5 5 5 (laag)
Stap 71 = 5 5 5 5 5 5 6 (hoog)

Zo gaat de tabel van 1 tot 111 - van 0 tot 10 pillen per dag

Groetjes Hoornvan

Hoornvan, ik begrijp nog steeds niet wat je allemaal bedoelt. Zeker niet wat betreft de getallen die bij de verschillende weekdagen behoren (je schrijft bv. "een stap hoger betekent hoog beginnen", maar in je voorbeeld begin je niet maar eindig je hoog. En wat je met een tabel van 1-111 bedoelt, daar hebben we ook het raden naar.
Ik laat het hierbij. In de bijlage een bestandje waarin je op blad 1 vanaf A2 een meetwaarde in kunt voeren, waarna je in de B-kolom een resultaat ziet. Misschien is dat het begin van wat je bedoelt...

Bijlagen

Beste Fra,

Ik begrijp dat je niet weet wat ik bedoel en heb nu het excelbestand wat ik gemaakt heb ingepakt.
Ik hoop dat het deze keer wel lukt om een bijlage mee te sturen.
In ieder geval hartelijk dank voor de gedane moeite.

Groetjes Hoornvan

Bijlagen

Hoi Hoornvan,

Ik denk globaal te weten wat je wilt en heb het programma hier op aangepast.

Qua lay-out zal je nog het een en ander moeten weghalen, maar dat laat ik liever aan jou over.

Ik ben er even gemakshalve van uitgegaan dat eens per week een meting wordt uitgevoerd en op basis hiervan beslissingen genomen worden.

Ik heb ook een tabel historie toegevoegd, zodat je later terug kan zien wat de eerder gemeten waarden zijn geweest.

Het is trouwens ook mogelijk om het aantal pillen dat vandaag ingenomen moet worden in het groot weer te geven of de datum erbij te zetten.

Jeroen

Tip:
Maak je Excelbestanden voor dit forum en de bestanden zijn te groot, haar de opmaak er uit!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo jzeedijk,

Er word inderdaad 1x per week geprikt.
Als je onderaan het blad formule kijkt zie je wat ik bedoel.
Ik ben uitgegaan van stap 70 en ingevuld 2.4 inr waarde.
Ze moest dus 1 stap hoger doseren 70 + 1 = stap 71
Nu heeft ze vanmorgen geprikt en was de inr waarde 2.2 en moet ze dus 2 stappen hoger doseren.
Vorige week was het stap 71 en nu word het 71 + 2 = stap 73.
Als volgende week de inr waarde b.v 3.6 is moet ze 1 stap minder doseren en word het 73 - 1 = stap 72.
Bij mij ging hij steeds van 70 uit en dat is dus niet goed.
Het programma moet dus de stap van de vorige week gebruiken om de nieuwe stap te berekenen.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is uitgelegd.

groetjes Hoornvan

Sorry Hoornvan,

Maar je bent waarschijnlijk nu even de verstrooide patient die een voor de tweede keer een resultaat probeert voeren. Dat pikt het macrootje niet!

Oplossing, zet de datum in M4 even op een datum voor 11-8-03 (meer dan een week geleden) en je kunt zien wat er gebeurt (datum wordt wel weer overgeschreven!).

Jeroen

Hallo jzeedijk,
In M4 staat stap 68 in O4 staat de datum en als ik deze veranderd gebeurd er niets.
Of doe ik nu iets fout?
Het moet steeds de stap van de vorige week gebruiken om de nieuwe te berekenen.

groetjes Hoornvan

Hallo jzeedijk,
Ik heb het al gevonden wat ik fout gedaan heb.
Als je de nieuwe inr waarde heb ingevuld moet je even op de knop kikken en dan gebeurd er wat.
Dit ga ik op mijn gemak eens bestuderen, volgens mij is dit de bedoeling.
Mijn vrouw is jarig dus stop ik er nu mee, maar laat het nog wel weten.
Hartelijk bedankt jzeedijk voor de gedane moeite.
groetjes Hoornvan

Hoi Hoornvan,

Even uitleggen wat er gebeurt,

Met de druk op de knop wordt eerst de datum gecontroleerd, Is de datum in O4 niet ouder dan een week dan doet de macro niets. Is de datum ouder dan een week dan worden aan de hand van de stap (M4)bepaald wat het nieuwe schema moet worden.

Wil je dus controleren of het schema goed werkt, dan moet je alvorens op de knop te drukken de datum in O4 even teruggezet worden anders doet het macro niets. Als de datum aangepast is moet je op de knop drukken.

BTW de historie wordt door dit oefewnen wel een puinhoop maar dat merk je wel (opruimen door op het 3e blad A3 5 te zetten en de resultaten (A5:Cxx) te legen.

Jeroen

Hallo jzeedijk,
Ik heb net even verschillende INR waardes geprobeerd en het werkt precies zoals ik het in mijn gedachte had.
Alleen moet ik de hoge dosering van de tabel even omdraaien zodat als de stap hoger is ze ook met de meeste pillen begint.
Maar dat is niet het ergste.
De Lay-out pas ik wel aan ook de tabel moet ik verder uitbreiden omdat deze van stap 1 tot stap 111 loopt.
Ik vind het knap als je dit met een macro voorelkaar krijgt, is dit te leren of zijn er boeken over zodat ik het ook kan leren?
Met formules lukt het aardig maar daar gaat niet alles mee.
Nogmaals hartelijk dank voor je inzet.

Groetjes Hoornvan

Nogmaals hallo jzeedijk,
Sorry maar ik heb een kleinigheidje (voor jou) ontdekt.
Als ik met een stap verhoogd moet hij eigenlijk de hoge kant van de tabel hebben maar hij pakt de lage kant.
Bij 2 stappen omhoog doet hij het wel.
Kan ik dit ergens in de macro veranderen zodat het ook bij een stap goed werkt?
Groetjes Hoornvan

Hoi Hoornvan,

In de formules in E9:K9 $N$4>1 veranderen in $N$4>0.

Mocht je nog hulp nodig hebben, vraag!

Waar ik veel van geleerd heb zijn de Excelworkshops uit computeridee. Je leert de meest onzinnige functies van Excel en later blijkt dat je ze toch kan gebruiken.

Jeroen

Hallo jzeedijk,
Ik heb het in de formule veranderd en dat gaat nu goed.
Als de inr waarde tussen de 2,5 en 3,5 is blijft het aantal pillen het zelfde.
De datum heb ik even veranderd en de inr op 2,8 gezet wanneer je nu op de knop klikt moet er niets veranderen.
Dit gebeurd echter wel, je moet immers, op de knop klikken voor de historie.
Is dit ook zo simpel op te lossen?
Staat in de computeridee ook hoe je macro's moet maken?
Mijn vrouw vind het prachtig zo als het nu werkt.
Nogmaals hartelijk dank.
Groetjes Hoornvan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan