MEDION loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Scrapheap,

De kabel ziet eruit als op bijgevoegde foto en is van het type SATA met 2 USB aansluitingen en de schijf is een SSHD van SEAGATE van 1000GB.(zie ook foto)

Vriendelijk bedankt,
Danny

Bijlagen

• SATA kabel.jpg
    SATA kabel.jpg
    892 KB · Weergaven: 26
  • HD.jpg
    HD.jpg
    875 KB · Weergaven: 27
Een enclosure met eigen voeding zal wel werken, die met 2 USB stekkers geven sap voor hooguit een SSD.
Heb je geen PC waar die in kan?

Ben er ook bang voor dat deze usb y-kabel ook met beide usb stekkers ingeplugd, niet voldoende vermogen kan leveren om deze HDD op gang te helpen....

Hallo,

Jammer genoeg heb ik geen andere PC waar hij in kan, is er een andere manier om deze HD te testen?

Alvast bedankt voor de moeite,
Danny

Hallo,

Ik vraag me af waarom ze die SATA kabels dan maken als de USB toch niet genoeg stroom leveren voor de HD te testen?

Vriendelijke groeten,
Danny

Omdat een SSD en een laptop HDD wèl werken op zo'n kabel.
Dit vanwege het simpele feit dat een SSD geen bewegende onderdelen ( dus geen motor ) heeft en een laptop HDD een hele kleine motor heeft die beduidend minder stroom nodig heeft als een reguliere desktop HDD.

Qua miniamps zou het moeten werken maar had ook zo'n ding en die werkte alleen op een SSD en je hebt een combinatie ssd/hdd (SSHD) nu.

Neemt niet weg dat de schijf gewoon stuk zou kunnen zijn.

Hallo iedereen,

Ik wil iedereen die mij geholpen heeft nogmaals danken, jammer genoeg brengt niets zoden aan de dijk en ik denk dat ik ermee ga stoppen, persoonlijk ben ik ook niet zo op de hoogte van hardware, maar het was het proberen waard en men leert altijd wel een beetje bij al doende (hoop ik toch :d)

Vriendelijke groeten aan iedereen die mee werkte,
Danny

Hallo

Gooi deze laptop niet weg ....

Misschien heb je later weer goesting om dit weer op te pakken.

Een nieuwe h.d.d. kost niet veel ....

Mocht het dan onverwacht toch iets anders zijn , kun je deze altijd in een u.s.b. enclosure steken.

Heb je nog een backup h.d.d.

Iets duurder is een s.s.d. , die je dan ook in extremis ook een enclosure kunt monteren.

Deze is dan meteen ook tril en schokvast ...

Misschien iets om in het achterhoofd te houden ...

P.s. op uw ss/hd staat het opgenomen vermogen bij 5V.

Deze is 0.7 mA --> 700mA ... bij opstartpiek stijgt dit gemakkelijk naar 1A.

Dergelijke schijven zijn gekend voor hun grotere vermogenopname.

Peter.

Hallo Peter,

Bedankt voor de tip, de schijf die ik heb is een SSHD dus een Solid State Hybrid Drive, bij het testen met een SATA kabel kreeg deze niet genoeg stroom om extern te werken op mijn andere laptop, bestaat het risico dan niet als ik een nieuwe schijf aanschaf dat deze eens ingebouwd in een enclosure case ook niet zal werken?

Vriendelijk bedankt,
Danny

Hallo

Een hedendaagse normale harddisk (dus geen sshd) blijft onder het vermogen dat een u.s.b. 2.0 poort kan leveren (3.0 kan meer leveren)

Bij de meeste u.s.b. 2.0 enclosures is een y kabel meegeleverd.

Dikkere draad is voeding + data ... de tweede is dunner , en geeft enkel +5V aan deze enclosure.

Persoonlijk zou ik een s.s.d. kopen ... is iets duurder , maar is veel robuuster qua trillingen (geen mogelijkheid meer head/platter) kontakt.

Hou wel in het achterhoofd dat er eventueel veel meer aan de hand kan zijn met deze laptop , en dat een eventuele aankoop misschien slechts gebruikt zal kunnen worden als backup.

Maar :

"bestaat het risico dan niet als ik een nieuwe schijf aanschaf dat deze eens ingebouwd in een enclosure case ook niet zal werken?"

De bedoeling is toch om deze in de laptop in te bouwen / gebruiken ....

Dan heb je de vermogenbeperking toch niet van een u.s.b. poort ???

Peter

Hallo

Drive is gerefurbished.

Persoonlijk zou ik nooit een sshd aanschaffen , en zeker geen gerefurbishte drive.

Deze drive neemt ook het hogere vermogen 700ma , en zul je zeker niet kunnen gebruiken in een u.s.b. enclosure. (piekstroom hoger dan wat uw u.s.b. poorten blijkbaar kunnen leveren)

Is wel een heel goedkope manier om toestel misschien terug te kunnen gebruiken als je deze in het toestel inbouwd.

De uiteindelijk beslissing ligt uiteraard bij u.

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb een nieuwe SSD aangeschaft, model (zie link) https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb/specificaties/ , als ik deze instaleer in de laptop en opstart kom ik onmiddellijk in het BIOS, moet ik nog iets speciaal doen of is er iets anders mis? moeten er wijzigingen in het BIOS uitgevoerd worden? of is het hopeloos, de nieuwe SSD is ook niet herkenbaar als ik deze aansluit met SATA kabel op mijn werkende laptop.

Alvast bedankt voor de moeite,
Danny

Ding is nog niet ingedeeld en geformatteerd en er staat geen OS op.

Met de SSD erin opstarten v.a. die installatie USB stick en F10 en er eerst een OS op zetten.

En via die adapter dien je ook eerst in schijfbeheer de schijf in te delen en er een schijfletter aan toe te kennen anders is die niet te zien in verkenner of computer, maar zou eerst bovenstaande uitvoeren.

Ok Lange Pier, ik was het al aan het denken, ik ga deze namiddag aan de slag met OS opstart USB en Windows 10 erop, hopelijk lukt het.

Vriendelijke bedankt,
Danny

Hallo Peter, Lange Pier en iedereen die meegewerkt heeft aan mijn probleem, het is mij uiteindelijk gelukt de laptop terug aan de praat te krijgen :p het was inderdaad de SS(H)D die defect was, na het installeren van een gewone SSD in plaats van de Hybride en herinstallatie van Windows 10 werkt de PC als weleer, beter dan vroeger :d
Ik wil dan ook iedereen die mij geholpen heeft met dit probleem van harte bedanken, jammer dat ik jullie geen pint kan betalen, :D anders met veel plezier.

Hou jullie goed en nogmaals mijn dank aan iedereen,
Danny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan