Medion MD41300 met Windows XP, kan ik er een ander besturingssysteem op draaien?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miauw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
Ik heb een Medion MD41300 met Windows XP, het besturingssysteem dat over een week niet meer ondersteunt zal worden.

Deze laptop is een Pentium 4 , 60gb harde schijf en 1gb geheugen en draait meen ik op 3GHz.

Voorheen zaten er 2 x 256mb geheugenmodules in, maar de computer wil al een tijdje met 1 geheugenmodule overweg, dus dat werd een 1gb reepje.

Op de geheugen na is alles origineel, volgens mij inmiddels 10 jaar of ouder.

Ik ben op zoek naar een nieuw besturingssysteem dat deze computer aan kan, dacht aan Kubuntu omdat deze het meest op Windows XP lijkt, maar wat ik ook probeer met de LIVE CD, de wifi en wifi-dongel worden niet gevonden.

Ubuntu heb ik ook geprobeerd, maar die krijg ik niet aan de gang.

Ik weet niet of ik iets fout doe, of dat ik de verkeerde programma vervangers heb gedownload, maar is er een mogelijkheid om deze laptop nog een jaar mee te laten gaan met een ander besturingssysteem?

Windows 7 is mooi, maar zal denk ik te zwaar zijn. Windows 8 is zo negatief in de markt ontvangen dat Windows 9 in april 2015 op de markt gaat komen, maar daar heb ik nu niks aan.

Jammer dat Microsoft Windows XP niet nog even tot Windows 9 blijft ondersteunen, want daardoor ben ik naar alternatieven aan het zoeken.

Wat kan ik gebruiken en waar kan ik het vinden?

Laatst bewerkt:
1 gb ram is weinig als je naar win 7 wil, probeer de ms upgrade advisor, weet je meteen wat de mogelijkheden zijn.
KLIK

Als u NIET internet bankiert op de PC en bovendien GEEN gebruik maakt van IE (maar Firefox of Chrome) is er niet veel aan de hand. Kunt u gewoon XP blijven gebruiken.

1 gb ram is weinig als je naar win 7 wil, probeer de ms upgrade advisor, weet je meteen wat de mogelijkheden zijn.
KLIK

De laptop wil geen 2GB, heb het wel eens geprobeerd, werkte even, maar er ontstaat een storing met het tweede geheugenreepje dat de computer al een tijdje niet meer accepteert.

Moet ik alle bestanden en foto's verwijderen om het Windows 7 testprogramma te laten werken?

Als u NIET internet bankiert op de PC en bovendien GEEN gebruik maakt van IE (maar Firefox of Chrome) is er niet veel aan de hand. Kunt u gewoon XP blijven gebruiken.

Firefox gebruikte ik zo wie zo al, maar internetbankieren is wel belangrijk, vandaar dat ik naar een Kubuntu, Lubuntu, of Ubuntu zit te kijken, maar dat lukt tot nu (nog) niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met 1 gb mem erbij (dus 2gb in totaal) zal windows 7 home edition 32 bit uitgave nog wel draaien. Dat heb ik al meerdere keren met succes gedaan. Verwacht geen super prestaties, maar gewoon huis-tuin-en-keuken pc gebruik is er goed mee te doen.

De laptop wil al een tijdje dat het tweede bank NIET meer gebruikt wordt, dus helaas gaat je tip niet lukken. De twee bankjes waren beide bezet met 2 x 256mb, maar na problemen dat de laptop nog slechts 1 bankje wil gebruiken, is dat opgelost door 1 bankje met 1gb te plaatsen. Helaas zit 2gb er in, want dan had ik nog geen probleem gehad.

Neem Linux Mint 13
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=113
en dus de Linux Mint 13 "Maya" - Xfce (32-bit) editie.
Die heb ik net op een 9 jaar oude pc gezet en die loopt ongeveer net zo snel als XP.
Comodo heeft een gratis virusscanner ervoor die je bij hen moet opzoeken en je moet de firewall in het menu aan zetten, die staat standaard uit.
ALLE hardware werd hier herkend! Ik heb niks hoeven na installeren, zelfs de printer werd later automatisch herkend, card reader aangesloten.. werkt...
Kan zijn dat Flash niet werkt voor you tube, als je daar niet uitkomt daar zijn wel workarounds voor.

alternatief is Linux Mint XFCE, XUbuntu
Je hebt 1 GB aan geheugen dus die kunnen dat makkelijk aan. Pentium 4 ook, dus je zit goed.
Linux is veilig om te gebruiken, geen gezeur met virussen en dat soort zaken. Beide hebben een firewall aan boord, dus je hoeft er geen te installeren. Wel aanzetten die al aan boord is, dat is voldoende. Dus geen Comodo of wat dan ook, is echt overbodig!!

Als je de nieuwsbrieven van Helpmij hebt gelezen dan heb je daar een mooi artikel kunnen lezen van een installatie van Xubuntu. Het is op zich niet zo moeilijk, de installatie. Wel er mee willen werken, want het is natuurlijk iets anders dan Windows.
Echter, als je het een beetje wilt leren en je hebt er een week mee geoefend, dan wil je niet anders meer!

Het probleem blijkt hier te liggen:

EZ ConnectTM g 108Mbps wireless USB Adapter

Ik heb begrepen dat daar een driver voor is, maar is een direct ondersteunende WIFI dongel niet handiger, zo ja, zijn die duur?

Intern zit er een:

PRISM 802.11g Wireless Adapter(3890)

Die is nogal doof, maar geeft ook geen reactie op Kubuntu.

De laptop wil al een tijdje dat het tweede bank NIET meer gebruikt wordt, dus helaas gaat je tip niet lukken. De twee bankjes waren beide bezet met 2 x 256mb, maar na problemen dat de laptop nog slechts 1 bankje wil gebruiken, is dat opgelost door 1 bankje met 1gb te plaatsen. Helaas zit 2gb er in, want dan had ik nog geen probleem gehad.

en 1 latje van 2 gb ??

Je moet even in de handleiding van je moederbord kijken of je moederbord dat wel aan kan. En welke het zijn.
Anders heb je een probleem.
De kosten kan ik dus ok niet zeggen, aangezien ik niet weet welke je moet hebben.

Ik heb wel een gebruikshandleiding van de laptop, maar waar weet ik 1, 2, 3 even niet, maar weet wel wat voor geheugen reepje er in is gegaan:

ICIDU SODIMM 400-1GB (1x1GB)

LINK

Ik zit anders even aan een direct compatible wifi dongel te kijken, maar weet even niet welke ik moet hebben, want zo duur zijn ze niet en dat scheelt misschien een hoop kopzorgen.

Edit:

Ik heb begrepen dat er een "broadcom chip" in moet zitten om het makkelijk te houden, alleen welke vallen daar onder?

@miauw,

Een aantal quotes verwijderd en twee berichten samengevoegd

Akkoord, net zo omslachtig als in Linux, met dit verschil dat je niet zelf je drivers hoeft te schrijven...
Hu? In L:inux hoef je helemaal niet je eigen drivers te schrijven, hoe kom je daar nu weer bij?

Overigens ligt het aan de fabrikanten hè, als je hardware niet goed werkt onder Linux, welke variant dan ook. Sommige fabrikanten weigeren gewoon om drivers te maken voor Linux. Dat is dus niet de schuld van Linux maar van de fabrikanten.
Een voorbeeld: Lexmark printers hebben nooit op Linux gewerkt omdat men gewoon weigerde om daar drivers voor te maken, wel voor Win en Mac, maar Linux? Nee ho maar!
Tegenwoordig kan het wel en zijn ze aardig bezig. Nog niet helemaal zoals het zou moeten, maar het begin is er.

Maar normaal gesproken werkt bijna alles out-of-the-box hoor. Lees je eens in, in Ubuntu, Mint of Xubuntu. Dan weet je er wat meer van. ;)

Ok, ik heb zelf ook een Medion uit 2004, origineel XP Home, & die draait al jaar & dag Windows 7 met Aero, op een Centrino 1,7GHz met 512MB 667MHz geheugen & een 120 GB HD 5400 RPM...
:cool:

Windows 7 zou voor mij het eenvoudigste zijn, maar ik draai op een Medion dat een Pentium 4 is, 3GHz., 60GB HD en 1 GB geheugen, met als specificatie:

Geheugen form factor 200-pin SO-DIMM
Geheugenlayout 1 x 1
Kloksnelheid geheugen 400 MHz
Intern geheugentype DDR
Intern geheugen 1 GB
CAS-latentie 3
Component voor Notebook

Mijn eisen zijn niet zo groot, dat denk ik tenminste:

Firefox surfen naar een beperkt aantal pagina's die niet echt flitsend zijn
Internetbankieren
Gmail
Skype voor de contacten
Foto's kunnen bekijken is handig, maar geen pré

Volgens mij ben ik er al.

Laatst bewerkt:
alternatief is Linux Mint XFCE, XUbuntu
Je hebt 1 GB aan geheugen dus die kunnen dat makkelijk aan. Pentium 4 ook, dus je zit goed.
Linux is veilig om te gebruiken, geen gezeur met virussen en dat soort zaken. Beide hebben een firewall aan boord, dus je hoeft er geen te installeren. Wel aanzetten die al aan boord is, dat is voldoende. Dus geen Comodo of wat dan ook, is echt overbodig!!

Hoe sta je tegen over Kubuntu?

Als je de nieuwsbrieven van Helpmij hebt gelezen dan heb je daar een mooi artikel kunnen lezen van een installatie van Xubuntu. Het is op zich niet zo moeilijk, de installatie. Wel er mee willen werken, want het is natuurlijk iets anders dan Windows.
Echter, als je het een beetje wilt leren en je hebt er een week mee geoefend, dan wil je niet anders meer!

Ik ben niet met nieuwsbrieven bekend, maar weet wel dan ik in alle gevallen aan een andere wifi dongel toe ben die een "broadcom chip" heeft, ik weet alleen niet welke dat zijn.

Je kan je opgeven voor de nieuwsbrieven van dit forum, van Helpmij dus. Daar staan elke maand weer mooie bruikbare artikelen in, vorige maand dus de installatie van Xubuntu en het gebruik van GParted.

Kubuntu is niet mijn ding, te veel bling bling naar mijn mening. Ik hou van simpel en strak.

Er zijn wel wifi dongels die met Linux werken, maar dat moet ik dan even opzoeken. (of je zoekt even zelf) want ik gebruik zo'n ding niet en dus weet ik niet welke er werken met Linux in het algemeen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan