medium ontkoppeld bij opstart win7

Status
Niet open voor verdere reacties.

habee55

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2010
Goedendag, op mijn nieuwe acer aspire, windows7 doet zich een raar probleem voor: bij het opstarten van de pc krijg ik geen vaste kabel verbinding met internet. de lan (realtekPCIe GBE) meldt zelfs "geen ethernetkabel aanwezig of beschadigd". Die kabel heb ik echter gecontroleerd en doet het op mijn oude xp prima. vervolgens bleek de kaart het ook te doen als ik mijn router (boven op de kast) HANDMATIG UIT/AAN ZET. dan gaat de kaart identificeren etc. en vervolgens verbinding. Na het uitzetten van de pc of slaapstand wederom hetzelfde probleem: geen ethrenetkabel etc. en iedere keer op de kast klimmen is niet handig ..

Als ik nu ipconfig gebruik zie ik vervolgens staan: "medium ontkoppeld". mijn vraag is nu: door wie of wat gebeurd dit, kan ik dit (softwarematig) veranderen??

ik heb al de nieuwste drivers geinstalleerd. de bios is up to date en het programma Bonjour (wordt vaak genoemd) heb ik niet.

Lijkt mij dat de onderhandeling over de 'link-snelheid' misloopt.

Experimenteer eens in Apparaatbeheer -> Eigenschappen van de netwerkkaart -> tabblad Geavanceerd (o.i.d.) de linkspeed op een vaste waarde. Dus als je router 100 mbps full duplex ondersteunt dan instellen in je netwerkkaart 100 Mbit/s full duplex. Ondersteunt je router maar 10 mbps full duplex, dan in je netwerkkaart 10 Mbit/s full duplex instellen.
Je gaat dus geen gebruik (meer) maken van onderhandelingen over de snelheid en full/half duplex.

Succes,

Tijs.

gedeeltelijk opgelost

Hallo Tijs,

je suggestie zit in de goede richting. bij 10 mbps half-duplex springt de kaart gelijk aan (zonder dat ik de router uit/aan hoef te zetten). alleen blijft de snelheid dan op 10 mbps staan; wat voor een kabelverbinding wel laag is. als ik vervolgens de snelheid op 100 half duplex zet slaat het app weer af en kan ik hem alleen weer aan krijgen door de router uit/aan te zetten (of weer de speed naar 10 mbps).
er blijven echter nog vragen. in ieder geval heeft het dus met het eerste contactmoment te maken bij het opstarten. maar waarom werkt het dan wel als ik de router opnieuw opstart??

zijn er nog andere sttings waar ik mee kan varieren??

alvast hartelijk dank voor je eerste antwoord

met vriendlijke groet

Hans Buijing

Je vermeldt niet of je ook getest hebt met 100 mbit full duplex en/of 10 mbit full duplex.

Tijs.

trial and error

Hallo Tijs,

ja, ik had alle variaties bekeken. hoewel mijn router (zyxel p2602 HW) aangeeft zowel half als full duplex 100 te zijn (en dat op mijn andere xp pc ook toont) blijft het probleem bestaan, tenzij ik op 10 mbps instel.

mogelijk heb je nog andere instellingssuggesties

alvast bedankt

groeten

Hans

Ik denk dat ik inderdaad in de goede richting zit met die onderhandelingen over snelheid, full/half duplex etc.

Enige oplossing die ik nu kan bedenken is een firmware update van de router en/of de netwerkkaart.
M.b.t. firmware update van de router: Omdat je blijkbaar zo'n gecombineerd telefoon/Internet apparaat van de provider gebruikt raad ik je aan om te kijken of de provider je een firmware kan aanbieden die nieuwer is dan de huidige (ik heb namelijk het vermoeden dat je met een firmware update vanuit de fabrikant misschien niet meer kunt bellen etc.)

Mocht je alle instellingen wél weten (of niet bang bent voor een gokje), dan kun je hier kijken of een firmware update beschikbaar is. Let wel op dat je de juiste P-2602 uitkiest, want er zijn meerdere types van.

Verder staat je natuurlijk vrij om ergens een ander merk/type netwerkkaart te kopen en te kijken of het probleem daarmee ook bestaat.

Tijs.

bedankt

Hallo Tijs,

bedankt voor je hulp. Ik heb de p2602 HW-61c. Ik heb heb een mail gestuurd naar de helpdesk van zyxel. de laatste firmware is van een paar jaar terug (!) maar elders op de site staat dat wordt gewerkt aan een update tbv win 7. ik blijf nog even op de kast kllimmen als ik 100 mbps wil. :)

groeten Hans

Hans,

Nu we concluderen dat we voorlopig niet veel kunnen doen aan je probleem, zou je kunnen overwegen de vraag (toch) op Opgelost te zetten: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan