Meedenken aub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fraha

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2004
Hallo, ik zou graag wat feed-back krijgen over een probleem wat ik heb. Geen technisch probleem maar meer het zoeken naar een oplossing voor mijn cd collectie. Ik heb 2 cd spelers van sony waarin 200 cd's kunnen. (per apparaat)
Deze zijn vol en dus wil ik out of the box aan iets nieuws beginnen.

Mijn vraag is dus eigenlijk bestaat dit:

Een apparaat (Computer?) die al mijn cd's opneemt in CD kwaliteit met software om deze te kunnen rubriceren (zodat ik niet naar kerstmuziek hoef te luisteren bijvoorbeeld in juni)

Het moet aan te sluiten zijn op een bestaand HIFI systeem en safe zijn, dus niet 1 Harddisk maar 2 tegelijk. (De naam van deze manier is me even ontschoten)

Zelf dacht ik aan een Serverkast met een serie HD's die uitbreidbaar is naar behoefte.
Weet iemand van een oplossing voor dit (luxe) probleem? Dan hoor ik graag van je/u

Ik ben benieuwd!

Groeten vanuit Den Haag!

Wat jij nodig hebt is een NAS (Opslagserver(tje)) met meerdere schijven opgesteld in RAID, dit is in ieder geval voor opslag.

Je kan een (oud) computer als NAS gebruiken door FreeNAS erop te installeren, hierop kan je gebruik maken van SoftRAID (softwarematig RAID Controller)

Als je de muziek zonder kwaliteitsverlies wilt opslaan op de NAS, dan zou ik voor FLAC gaan als codec. Hiermee wordt de muziek gecomprimeerd ZONDER geluidsverlies.

Als je de ID3Tags wilt vullen van de CD's raad ik je het volgende programma aan voor Windows "Mp3tag", deze programma maakt het makkelijk om een grote muziek collectie van gedetailleerde informatie te voorzien. Ik heb met Mp3tag in 3 uur ongeveer 1.200 liedjes voorzien van een AlbumCover, Titel, Artiest, Label, Jaar, Genre, Albuminfo en tracknummer en vervolgens mijn bestandstructuur gewijzigd naar k:/media/muziek/<ARTIEST>/<JAAR> <ALBUM>/<TRACK>. <ARTIEST> <TITEL>.ext
Voorbeeld:
mp3tag voorbeeld.PNG

Dit programma is een aanrader als je de CD's naar de computer wilt rippen :)

Voor de HiFi kan je een van die Logitech spelers gebruiken (ben de naam vergeten), deze kan met de NAS verbinden. Hier moet je wel een klein extra server-software installeren op de NAS.

Een alternatief voor de laatste is ook LinuxMCE, maar dit is te veel van het goede denk ik. Kijk anders op www.linuxmce.com voor meer info over LinuxMCE, prachtig en luxe systeem als je het mij vraagt.

Ik hoop dat dit informatie wat ideeen heeft opgebracht. :)

mvg,
Oguzhan

Laatst bewerkt:
Inderdaad is daar van logitech een oplossing voor, nl de squeeze box. oa deze
Of een meer muzikale oplossing, van Sonos

Uiteraard kun je ook met Apple aan de gang in de vorm van een Apple TV, airport express en iPodTouch/iPhone

En dat dan wel op basis van een nas.
bv de ds209
Deze ondersteunt raid, mirroring en kan uitgebreid worden zodat van de Nas ook weer een backup wordt gemaakt.
mvg Leo

Laatst bewerkt:
Beide reacties zijn uitstekend, ik ben blij verrast!

Beiden bedankt. het is me nu nog te vroeg, maar vanavond ga ik er zeker uitgebreid naar kijken. :)

Frans

Succes vanavond
Dit zijn leuke dingen voor de mens om te kopen.:D

mvg Leo

Een nas server is een hele goede optie. Wil je ook dat de geluid kwaliteit op niveau blijft, dan zou ik kijken naar een media speler die een digitale uitgang heeft. Hang daar een goede dac (digitaal analoog converter) aan. Om je cd's echt goed over te zetten (kost even wat tijd) kun je het beste gebruik maken van het (gratis) programma EAC (exact audio copy). Met dit programma wordt de cd 1:1 op de harde schijf gezet. Even te veel om hier op te noemen, er is via Google veel over te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan