• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meedere cellen aut. kleuren na ingave waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rhugien

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2008
Berichten
27
Hallo,

Ik heb een breinbrekende ( voor mij ) uitdaging.

Is het mogelijk wanneer ik in cel a1 een waarde ingeef ( vb. 1 of 2 ), de cellen a1, b1, en c1 automatisch een kleur krijgen?

Alvast bedankt!!!

groeten Rens
 
Ja, dat kan, via Voorwaardelijk Opmaak.

Cursor in cel A1, ga naar Opmaak - Voorwaardelijke opmaak
Vul daar in Formule is: =of($A1=1;$A1=2)
Klik op de button Opmaak en kies bij Patronen de juiste kleur
Daarna A1 kopiëren - cellen B1 en C1 selecteren - Bewerken - plakken speciaal - opmaak
 
Ja, dat kan, via Voorwaardelijk Opmaak.

Cursor in cel A1, ga naar Opmaak - Voorwaardelijke opmaak
Vul daar in Formule is: =of($A1=1;$A1=2)
Klik op de button Opmaak en kies bij Patronen de juiste kleur
Daarna A1 kopiëren - cellen B1 en C1 selecteren - Bewerken - plakken speciaal - opmaak

Hello Again,

Nu ben vergeten te vertellen dat ik ook de info welke ik heb ingegeven wil behouden.
Bijgaand heb ik een voorbeeld toegevoegd wat het misschien wat duidelijker maakt.


Nogmaals bedankt :)
 

Bijlagen

  • temp2.xls
    71 KB · Weergaven: 61
Hello Again,

Nu ben vergeten te vertellen dat ik ook de info welke ik heb ingegeven wil behouden.
Bijgaand heb ik een voorbeeld toegevoegd wat het misschien wat duidelijker maakt.


Nogmaals bedankt :)

Dat is precies wat mogelijk met voorwaardelijke opmaak zoals Verhoog voorstelde.
Ter verduidelijking heb ik je bestand aangepast.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Ok voor de laatste keer nu.
Ik ben wat voorbarig geweest in mijn blijdschap.

Het werkt, maar het punt is dat ik meer regels voor deze formule moet gaan gebruiken.

Kortom, per regel wil ik bij de selectie van 1, 2 of 3 in diezelfde regel de eerder aangegeven cellen laten kleuren.

Nu kan ik de opmaak kopieren naar de cellen op de betreffende regel 9 ( kolom b, c en d ), alleen wanneer ik bij een nieuwe regel ( bijvoorbeeld regel 10 ) het zelfde wil toepassen kan dat niet omdat de voorwaardelijke opmaak al volledig is gevuld ( 3 formules ).

Begrijp ik het nu verkeerd als ik zeg dat het met de voorwaardelijike opmaak niet mogelijk is?

Thanks, Rens
 
Ok voor de laatste keer nu.
Ik ben wat voorbarig geweest in mijn blijdschap.

Het werkt, maar het punt is dat ik meer regels voor deze formule moet gaan gebruiken.

Kortom, per regel wil ik bij de selectie van 1, 2 of 3 in diezelfde regel de eerder aangegeven cellen laten kleuren.

Nu kan ik de opmaak kopieren naar de cellen op de betreffende regel 9 ( kolom b, c en d ), alleen wanneer ik bij een nieuwe regel ( bijvoorbeeld regel 10 ) het zelfde wil toepassen kan dat niet omdat de voorwaardelijke opmaak al volledig is gevuld ( 3 formules ).

Begrijp ik het nu verkeerd als ik zeg dat het met de voorwaardelijike opmaak niet mogelijk is?

Thanks, Rens

Voorwaardelijke opmaak is niet zaligmakend maar volgens mij kan het hier wel gebruikt worden.
Indien je namelijk een keuze maakt, dan worden de cellen op dezelfde regel in de bijbehorende kleur weergegeven.

Of bedoel je iets anders?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Je kunt zoveel regels met deze voorwaardelijke opmaak vullen als je wilt, je hebt slechts de beschikking over maximaal 3 voorwaarden. Dus bij 1 blauw, bij 2 rood etc. Meer dan drie kun je inderdaad niet kwijt, maar je kunt wel deze 3 voorwaarden op zoveel regels toepassen als je wilt. Of bedoel je dat niet?
 
Voorwaardelijke opmaak is niet zaligmakend maar volgens mij kan het hier wel gebruikt worden.
Indien je namelijk een keuze maakt, dan worden de cellen op dezelfde regel in de bijbehorende kleur weergegeven.

Of bedoel je iets anders?

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Hi Ronancio,

Dat klopt.
Zal even een duidelijk voorbeeld proberen te scheppen.

Op a1 kan ik een selectie maken tussen 1, 2, 3.
Bij keuze 1 wordt de kleur van cel a1, b1 en c1 blauw.
Bij keuze 2 wordt de kleur van cel a1, b1, en c1 groen
Bij keuze 3 wordt de kleur van cel a1, b1, en c1 rood

Nu wil ik deze opmaak ook bij regel 2 t/m 20.
Daar loop ik tegen de problemen aan.

Ik krijg het dus niet voor elkaar om deze regels afzonderlijk van elkaar op de voorwaardelijke opmaak te laten reageren.

Groeten, Rens
 
Selecteer A1 t/m N1 - Kopiëren
Selecteer A2 t/m N20 - Bewerken - plakken speciaal - Opmaak
 
Hallo Verhoog,

Als ik het op die manier doe dan krijg ik in de regels 2 t/m 20 dezelfde opmaak die samenhangt met de keuze die in regel 1 is gemaakt.
En juist die wil ik afzonderlijk.

groeten,
 
Als je het bestand gebruikt wat Roncancio heeft gepost hierboven? Bij mij werkt het met dat bestand prima nl op deze manier. Zie bijlage.
.
.
 

Bijlagen

  • temp2.xls
    63 KB · Weergaven: 46
Heren,

He is mij gelukt volgens de beschrijving.
Ik weet nog niet wat het directe verschil is maar het prbleem werdt veroorzaakt doordat ik inplaats van :

Bv.
Formule =$N18=1 ( zoals hij moet zijn, en ook door jullie aangegeven )
Formule = $n$18=1 ( Zoals ik hem had gedaan, op deze manier werkt het kopieren van de opmaak niet op de juiste manier! )

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!

Fijne avond,

Rens
 
Met een $ zet je de rij of de kolom vast als je de formule gaat kopiëren. Als je bijv een formule met $A1 naar rechts kopieert, blijft deze $A1. Kopieer je deze formule naar beneden, dan wordt deze $A2. Als je dus $A$1 gebruikt kun je kopiëren wat je wilt, maar de formule blijft hetzelfde. In jouw geval moet de rij wel veranderen bij kopiëren (hij moet nl iedere keer een regel lager de 1,2 of 3 toetsen).
 
Super, bedankt voor je uitleg. Dit verklaart een hoop voor nu en in de toekomst!
Bedankt,
Rens
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan