meelifters op modem.....

• Onderwerp starter Onderwerp starter anino
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

anino

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
hoi allemaal... ik hoop dat ik goed zit met mijn vraag...

windows XP
Adsl, tele2
firewall, windows en mcaffee geloof ik...
modem = speedtouch
geen draadloze verbinding van mij kant!

Het volgende...

Ik heb van tele2 blijkbaar niet de info gekregen die ik had moeten krijgen met als gevolg dat ik een abonement te hoog zit en ik maanden lang een data overschrijding had omdat mijn abonement werd gebruikt door mij en twee onbekende... Ik heb inmiddels hun pc codes ontvangen van tele2 en moet nu aangifte gaan doen tegen deze 2 computers. Een ding snap ik dus niet... Ik heb de info niet gekregen, waardoor het niet beveiligt is geweest, wat ze dus zien bij de politie als je deur open laten staan waardoor het moeilijk is om de mensen te vervolgen als ze dat uberhaubt al uit gaan zoeken....

Dan is het nog zo, dat tele2 vind ik in gebreken is geweest... omdat ze mij de info niet hebben verschaft... Wie is er nu daadwerkelijk verantwoordelijk? de mensen die op mijn modem hebben mee gelift of tele2 die in gebreken is geweest? of beide??? Haalt het uberhaubt iets uit om tele2 aansprakelijk te stellen? en zo ja, hoe pak je dat aan?

Groetjes Jeannette

die twee onbekenden zijn dan buren geweest.
heb je die er al op aangesproken?

Dat wordt een moeilijk klusje. Je bent inderdaad zelf verantwoordelijk voor het draadloze signaal en wie daar op meelift. Als jij kunt aantonen dat NERGENS in de documentatie van Tele2/het modem staat dat het beter is het draadloze signaal te beveiligen, dan is het eigen schuld en zul jij in eerste instantie voor de kosten moeten opdraaien. Weet je de twee andere gebruikers te achterhalen (dat zijn inderdaad buren van je) dan kun je heel misschien de kosten op hen verhalen. Maar dan moet je wel aangifte doen bij de politie. Dan nog wordt het moeilijk omdat die 2 gebruikers heel makkelijk kunnen zeggen dat ze niet eens wisten dat ze op jouw signaal aan het meeliften waren omdat het niet beveiligd was. Voorbeeld: mijn pda met wifi logt automatisch in op onbeveiligde netwerken zonder dat ik ook maar 1 melding krijg.

Tele2 heeft een datalimiet dan? Heb je een oud soort abonnement? Want de abonnementen waarmee ze adverteren zijn allemaal zonder datalimiet.....

Misschien Tele2 daar eens op aanspreken...

Woon in belgie:( vandaar data limiet.... internet in belgie is belachelijk duur!!!!

maar is da zeker dat da buren zijn??? kan da nie 5 deuren verop zijn?

Groetjes Jeannette

het gaat wel om 2 pc die meerdere giga download hebben op mijn modem. het zijn ook altijd de zelfde, die zijn dus altijd online via mijn modem he... die hebben dus waarschijnlijk vanaf gisteren gene internet meer ;-) da gaat dus niet over ff inloggen op ene gps of zo he... dat gaat echt over constant verbruik....

maar alle, de helpdesk van tele2 heeft toe gegeven dat die docenmentatie er mogelijk niet bij zat, en dat ik dat dan onmogelijk had kunnen weten...
ze gaan me dan ook die info opsturen

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, als je verbinding niet beveiligd is kunnen andere mensen gewoon meeliften. Ik weet eigenlijk niet eens of dit strafbaar is. Ik heb wel eens gehoord dat er mensen waren die een zeer snelle lijn hadden liggen, elke maand netjes betaalden maar altijd op de buren hun verbinding zaten te internetten omdat dat signaal sterker was.

Kan ook per ongeluk zijn dus.

Als je in Harelbeke woont dan heb je een grote kans dat ik ooit wel eens je verbinding gebruikt heb. :;)

Ja het is diefstal zowel volgens tele2 als volgens de politie, waar ik overigens morgen heen moet om een waarschijnlijk nutteloze aangifte te doen....

Hoe moet de politie er ooit achter komen van wie deze 2 pc's zijn? Gaan ze voor de huizen langs scannen ? Betwijfel of dat legaal is namelijk.

In NL is het voor zover ik weet gewoon strafbaar als je zonder toestemming van de eigenaar van het netwerk er gebruik van maakt. Ook al "staat de deur open".

Je moet je alleen afvragen wat de prio van de politie zal zijn in deze. Bewijzen wie de boefjes zijn is lastig of zelfs ondoenlijk...Balen dus.

Maar als Tele2 toegeeft, dan hoef je toch ook niet te lappen? Of durven ze niet zover te gaan?

Ik heb es gekeken op Tele2.be prijsverschillen zijn inderdaad enorm...maar evengoed..er wordt door een van je buren dus behoorlijk gedownload. De toegestane 15GB ophalen per maand..das dus pak-em beet 30 uur film downloaden...wow...wellicht goeie vangst voor julie rechten-organisatie "Baf".

en je router heeft geen log functie ??
je kunt toch zien welke ip adressen gebruik maken van je modem.

en je router heeft geen log functie ??
je kunt toch zien welke ip adressen gebruik maken van je modem.

Eh, dat zijn gewoon interne IP adressen gegeven door de DHCP functie in die router. Als de personen slim zijn resetten ze de router na gebruik zodat de logs weer leeg zijn.

Als ze dom zijn laten ze hun PC naam ongewijzigd (Vaak gewoon de naam van de persoon) en dan heb je inderdaad bewijs.

ik heb de code gekregen van tele2 die iedere keer door je kaart meegestuurd word, da is zo een code met heel veel - er in... da is dus nie de ip he.

Maar als Tele2 toegeeft, dan hoef je toch ook niet te lappen? Of durven ze niet zover te gaan?

Tja dat is dus het probleem wat ik hier voorleg... tot hoever denk je dat ik in mijn recht sta om dus inderdaad geld terug te eisen... want ze geven toe dat ze een fout hebben gemaakt door mij niet alle info te sturen...

Dat is waarschijnlijk een mac-adres.
Die ziet eruit als:
00-11-22-ed-e4-f5-11

Combinatie van 12 letters en cijfers gegroepeert per 2.

jep helemaal goed:thumb: heb geen idee wat het inhoud, maar goed, da moest ik maar doorgeven aan de politie zeiden ze;)

Dat is een unieke identificatie code voor elk netwerkonderdeel
Elke netwerkkaart / router etc heeft er een.

Hieruit kan afgeleidt worden wat de fabrikant van de kaart is (de eerste 6 characters) en de laatste 6 zijn de identificatie van het netwerkonderdeel zelf.

Hier nog wat uitleg er over:
http://nl.wikipedia.org/wiki/MAC_adres

ja ik had ookal die pagina geraadpleegt... is wel prettig om te weten welke info je gebruikt om aangifte te doen (waarschijnlijk nutteloos maar toch...als je portomonee gestolen word, weet je ook dat je hoogstwaarschijnlijk nutteloos aangifte doet)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan