Meer details.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neen, hij loopt niet vast omdat ik de probleem Kb's heb verwijderd, updates heb uitgeschakeld.
En nu krijg het antwoord dat ik vooropstelde en verwachtte: probleem bij Microsoft...eindelijk, ik ben maar ne impele...
Bedankt.

Beste mensen, een gedeelte van deze vraag in “Meer details” zit verkeerd.
Zou de titel Windows Updates moeten heten.
Sinds begin september heb ik problemen met diverse updates die Windows laat installeren.
Het begon met kb5016688 die ik niet kon installeren. Ineen, na enkel weken was die update verdwenen...Daarna volgde diverse kb’s die ik na installatie telkens moest verwijderen, Dit omdat die altijd hetzelfde probleem veroorzaakte;
na opstarten het Welkom scherm en dan een heel lange tijd “zwart scherm + zandloper” daarna het bureaublad en hele tijd wachten tot alles in de taakbalk geopend en “bruikbaar” was.
Het waren Kb’s 5017380 – 5017380.

Vermits ik in Services Updates had gestopt en uitgeschakeld ging ik maar sporadisch Windows Update eens openen.
Gisteren kreeg ik de volgende Kb’s: 890830 – 5018545 – 5018410 – 5010472.
Dus nog eens proberen. Zelfde probleem, enkel Kb 5018410 verwijderd...laptop opnieuw ok.
Vandaag kreeg ik opnieuw updates Kb5018410 en een Feature update to Windows 10 22H2 via enablement package (Kb 5015684) Zelfde probleem...Kb5018410 verwijderd. Heb gebruik gemaakt van Wushowhide om het terugkomen van die Kb uit te sluiten.

Na het opstarten is mijn laptop gebruikens klaar na anderhalve minuut…

Mijn laptop lag dus niet aan de basis van de problemen en blindelings Windows Update betrouwen is ook belachelijk…

Ik hoop dat ik misschien anderen anderen kan helpen.

Toch bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat is toch niets nieuws. Was van het begin duidelijk dat het probleem bij Microsoft lag. Anderen helpen is altijd goed. Bedankt voor de melding.:thumb:

Dat update KB5018410 de boosdoener is lijkt mij kort door de bocht want ik lees nergens dat het dergelijke problemen veroorzaakt, wel knap dat u dit gevonden heeft als een oplossing om de andere updates wel te installeren.

KB5018410 adresseert een lange lijst aan problemen en onmogelijkheden en dat maakt Windows weer net een beetje beter en anders.
https://pureinfotech.com/kb5018410-windows-10-build-19044-2130-21h2-21h1-20h2/

Ik vroeg mij nog een aantal dingen af; Is dit de zelfde laptop waarmee u in augustus ook niet kon updaten? Wat is een "thuisgemaakte versie van Windows" of bedoelde u het installatiemedium (op USB stick gezet)? Wat is het voor merk en model laptop want dat deze klaar is voor Windows 11 zegt niet dat er, van de fabrikant, drivers en geschikte bios voor bepaalde Windows versies zijn.

U hoeft hier niet duidelijker over te zijn, ik vraag het mij alleen maar af en geef het anders ter overweging. Tenslotte: Wanneer de laptop wel aan de voorwaarden voldoet om Windows 10 te draaien en de nieuwste, bij de fabrikant, voor Windows 10, beschikbare drivers en firmware (UEFI bios) heeft, dan zou u software kunnen uitsluiten door Windows, zoals uitgebracht door Microsoft, met alle updates te installeren op een lege harde schijf. Zonder virusscanner en toepassingen. Dat is wel heel veel meer werk dus leg ik hier wel de nadruk op eventueel.

Of heeft de laptop geen TPM 2 (vereist bij Win 11) en is hiervoor een register entry gebruikt om dit te omzeilen?

Wat betreft KB5018410 vond ik bvb dit

https://windows101tricks.com/apps-missing-after-windows-10-update/]
Alfred 2:
Ja, dat is dezelfde laptop. Het was op dat ogenblik KB5016688 die telkens problemen gaf omdat hij niet wou installeren. Ik gebruik al, (dank aan Helpmij) jaren Easeus en maak wekelijks een copy van de C schijf op een andere partitie en op een externe schijf. Ik noemde dit “thuisgemaakte versie”.Vandaar dat mijn laptop zonder problemen draaide. Ik schakelde ook windows update uit…
Mijn laptop Asus: Vivobook Pro 17 productmodel N705UD.
Bios en drivers updaten, ook geen probleem en zoals Senso het enkele keren noemde : niet iedereen heeft er verstand van...ik doe wel mijn uiterste best om, bij problemen, uit te voeren wat jullie voorstellen… en ja soms doe ik een verkeerde stap...
Mijn laptop is klaar om over te schakelen naar Windows 11 maar ik doe dit nog niet omdat ik software gebruik waarvan ik niet weet of Windows 11de installatie zou weigeren. Ik gebruik namelijk nog steeds en zonder moeilijkheden, de zoveel jaren geleden de “aangekochte” CD van Office 2000 in gebruik, vooral omdat ik een complexe excel toepassing heb uitgewerkt…
Ben niet zinnens om ieder jaar een nieuwe inschrijving aan te schaffen om Microsoft te plezieren en ja den “oude” zit soms op zijn geld...

Mijn laptop heeft al het noodzakelijke om over te schakelen naar Windows 11 (zie bijlage), en tekens ik het Media creation tool gebruikte kreeg ik ook de melding/voorstel 11 te installeren.Win 11.jpg

Ben niet zinnens om ieder jaar een nieuwe inschrijving aan te schaffen om Microsoft te plezieren
Ieder jaar een nieuwe aanschaffen of na 22 jaar nog steeds niet zijn uitersten :rolleyes: Bovendien is er om de 3 jaar een nieuwe Office versie.

Om de 6 jaar een nieuwe versie aanschaffen werkt goed. Office is niet duur meer (teruggerekend 1 cent per dag).

De eerste link uit uw post werkt niet dus ik kan het niet nalezen.

Bedankt voor de informatie. Er zullen dan geen nieuwe drivers zijn en het systeem is, voor wat betreft Asus, alleen geschikt voor Windows 10 64 bits. De werking van de drivers kan nog gecontroleerd worden bij Apparaatbeheer want zijn deze ongeschikt of uitgeschakeld dan staat er een uitroepteken in het pictogram.

Een backup terug zetten biedt geen garantie op goede werking. Het is aan de gebruiker om te beslissen wanneer die over wil gaan op een nieuwe installatie. Dat vergt met alle backups, voorkeuren en toepassingen een goed deel van de week. Overigens kan Windows 10 zelf terug naar fabrieksinstellingen en zoals het bij aanvang was, zonder dat daarvoor het installatiemedium nodig is, via Systeemherstel.

Zoekt u in dat geval eerst nog eens in de logboeken naar ter zake doende fouten. Bij Zoeken op de taakbalk "Logboeken" invullen. Ik hoop dat het goed komt. Met vriendelijke groet

Probleem niet opgelost.
Ik installeer de laatste weken geen updates meer. Volgende Kb's geven steeds "dezelfde" problemen: 5017308 - 5017380 - 5018410 - 5016610.
Sporadisch installeer nu en dan eens de opdate...die kb's verwijderen lost de zaak op.
Laptop draaid dan zonder problemen,

Als ik de 14 pagina's probleemoplossing lees, via de door u ook gegeven link van de Microsoft hulp site, dan zijn er HP en Dell computers die niet geheel compatibel zijn met Windows 10. U kan het beste de fabrikant benaderen met de vraag om betere drivers uit te brengen. Gebruik in ieder geval tot die tijd de door hun aangeboden drivers en niet de door Microsoft of hulpprogramma's gevonden drivers.

Op de Asus website staan de Win 10 64 bits drivers (geen Win 11). De Asus drivers zijn van 2018/2019. Nieuwere drivers gaan er echt niet komen, ook niet als er contact wordt op[genomen met de fabrikant.

Drivers van 3th party (alleen intel wlan/bluetooth en nVidia) zijn wel van 2022.

Ik heb naast de mijn Vivobook Pro 17 nog een Notebook (mini pc) van asus en, alhoewel de apparen niet te vergelijken zijn, hier zit 22H2 volledig geïnstalleerd.

Bij mij lukt de installatie ook maar met zwart scherm start en een vijtal minuten wachten om een compleet bureaublad te zien.

Ik blijf het nu en dan proberen...we zien wel.

Bedankt.

Mijn HP Omen is van maart 2018 en voldoet volledig aan de Win11 specs. Win 11 draait al heel lang zonder problemen. De drivers van de fabrikant zijn meestal niet nodig omdat de generieke drivers van Win10 en Win11 (als ze er zijn) goed werken, soms zelfs beter dan die van de fabrikant omdat er minder extra's in zitten.

Heb je de Driver Utility van Intel gedraaid? https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html
(ervan uitgaand dat er een Intel chipset in zit)

Laatst bewerkt:
Heb de link aangeklikt en zag een bericht dat een update available was gevolg door een opstart van de computer.
Ik veronderstel dat ik nu de aangegeven updates moet installeren:

-Cumulatieve update voor Windows 10 versio 21H2 Kb5018410
-2022-10.net core 3.1.30 security update Kb5019349

Dan is er ook nog: Onderdelen update naar Windows 10 versie 22H2 enz...

Ik heb hier nog niets van uitgevoerd, waarschijnlijk...morgen.

Heb "geschiedenis van updates" geopend en zie o.a dat de Onderdelen update 22H20 al vermeld staat als voltooid op 26/10/2022.
Ook de cumulatieve update kb5018410 en een reeks andere die ik door "mijn probleem" verwijderd had zitten in de reeks "Kwaliteitsupdates".
Blijven alle verwijderde Kb' altijd in "geschiedenis" aanwezig ?

Ik heb de updates nog niet uitgevoerd/geïnstalleerd.

Ik heb wel de volgende vraag.
Het scherm in bijlage is de taakbalk en systray van mijn laptop.

Opstart laptop.jpg

De laptop is volledig afgesloten.
Ik duw op de startknop en na 4" zie ik Asus logo.
Na 12" Welkom.
Na 30" de volledige taakbalk (zie bijlage) en is alles te gebruiken.

Tot nu toe, na updaten, moet ik 5 tot 7 minuten wachten om de laptop te gebuiken...

Normaal ?

Laatst bewerkt door een moderator:
U sluit volledig af en kan na aanzetten de laptop na 46 seconden gebruiken. U opent de rij programma's die op de taakbalk te zien zijn automatisch al. Is dat hoe we het moeten begrijpen? Dat is in ieder geval goed.

Wat is het probleem dan? Bij updates zal zowel het afsluiten als ook het weer opstarten langer duren.

Er zijn tal van tekortkomingen die verholpen worden door een nieuwe gebruiker aan te maken en daarnaar over te schakelen bij opstarten, dat worden "fouten in het profiel" genoemd. Dat kan u doen als herstelopdracht sfc /scannow en malware scans niet hebben geholpen en de fouten onverklaarbaar zijn gebleven.

Conflicten met software zijn niet uitgesloten, zoals met een virusscanner maar dat kan ook een programma update zijn of een indexering door cloud service. Wanneer u zoveel mogelijk achtergrondprocessen wilt stoppen van mee op te starten, laat u daarvoor een volledige lijst opstellen met AutoRuns van Sysinternals. Dit programma hoeft u niet te installeren. In iedere volgende opgestelde lijst zijn nieuwe regels groen. Dit kan de gebruiker ervan verzekeren dat die weet wat er op de computer draait en er niet iets ongewenst mee komt met andere software. De rode en paarse regels hebben een onbekende uitgever of ongeldig certificaat.

Het scherm in bijlage is de taakbalk en systray van mijn laptop.
De volledige system tray (bij klokje) is niet zichtbaar, er zit nog meer onder het pijltje.

Hoeveel programma's (in midden van taakbalk) worden automatisch gestart als je de laptop aanzet?

Na updaten zal bij opnieuw opstarten de laptop altijd trager opstarten omdat de 2e fase van het updaten wordt uitgevoerd. Soms gebeurt dit ook bij een 2e keer opnieuw opstarten omdat dan misschien een scan op "kwalijke software" wordt uitgevoerd.

Taakbalk is volledig weergegeven.
3 programma's starten op.

Heb de installatie van hoger vermelde Kb's en onderdelen uitgevoerd...zelfde probleem...
Beveiligingsupdate Kb5018410 verwijderd.

Zit opnieuw bij versie 21H2...en mijn laptop draait opnieuw zoals aangegeven...

Alfred 2, bedankt voor de toelichting, heb dat geopend maar weet natuurlijk niet juist wat aan te vangen...

3 programma's starten op.
Dit geeft logisch vertraging bij het opstarten, vooral als (zoals bij Chrome) meerdere tabbladen geopend kunnen worden, en bij WhatsApp Desktop connecties gemaakt moeten worden. Dit heeft overigens niets te maken met kB problemen.

Heb je een keer geprobeerd de security software te deinstalleren en dan de Win Updates te doen?

Waarom zou dat enkele vertaging geven bij 22H2 en niet bij 21H2 ?

Heb Norton al wel eens uitgeschakeld bij installatie maar nooit verwijderd. Op mijn andere computers staat Norton op geïnstalleerd en zit ik wel op 22H2.

Ik denk dat jullie mij al lang beu zijn...in ieder geval bedankt.

Ik probeer het later nog wel eens.

Waarom zou dat enkele vertraging geven bij 22H2 en niet bij 21H2 ?
Daar heb je gelijk in, vertraging zou bij beide ongeveer gelijk moeten zijn ;)

Wel geeft Chrome vertraging als deze automatisch opent bij het opstarten van Windows, dat kan al gauw 8 a 10 sec zijn voor 1 tabblad. Hetzelfde voor WhatsApp die connectie moet maken. En er staan meer programma's open die ieder ook vertraging geven. Maar inderdaad heeft dit niets te maken met het feit of 21H2 of 22H2 erop staat.

Ik had er een nieuwe schijf in gedaan en een nieuwe Windows installatie geprobeerd, met een download van alle drivers en dan alle updates in de loop van de week. Nieuw beginnen vervolgens als alles goed gaat.

Weet u niet wat u met de lijst moet aanvangen die AutoRuns opstelt, Google dan de programma's die u niet kan duiden en in de forums van de zoekresultaten vindt u meteen de antwoorden op de vraag wat dat is. Updaters geven niet altijd systeembronnen vrij dus dat zou een probleem kunnen zijn en die kan u dan vinden en uitschakelen in deze toepassingen maar binnen de lijst kan u ook programma's uitschakelen van mee op te starten, zelf gebruik ik de checkboxen nooit maar haal ik ongewenste toepassingen van de computer.

Norton is een heel pakket en moeilijk van de computer te halen of in zijn geheel te stoppen. Ik voorzie moeilijkheden en ik zou dit niet kopen of er moet al iets tussen zitten dat essentieel is. In ieder geval is afslanken en weghalen van zoveel mogelijk, met hulp van AutoRuns mijn beste advies, na helemaal opnieuw op een andere schijf beginnen. Start de computer dan ook op zonder cloud services of Office, bij voorbaat al te laden. Prettig weekend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan