Meer koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jony77

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
157
Hallo,

ik heb een computer van paar maanden oud, zelf in elkaar gezet en hij deed het goed. De laatste tijd begin ik me wel te ergeren aan mijn pc, heel vaak wanneer ik hem opstart dan komt alleen het beginscherm (bureaublad zonder pictogrammen of werkbalk) en alt + ctrl + del werkt dan niet. Ik moet hem dan handmatig uitschakelen.
Weet iemand wat dit kan veroorzaken?

Andere probleem is dat soms wanneer ik aan het gamen ben de pc zomaar vastloopt, de beeldscherm 'bevriest dan', ook dan moet ik hem handmatig uitschakelen.
Ik dacht dat dit te maken had met de koeling?

Mijn specs:
- Processor: AMD Phenom II X2 (Black Edition)
- Moederbord: ASRock 870 Extreme 3
- Processorkoeling: Weet ik even niet..
- Videokaart: Culb 3D Radeon HD 6850
- Voeding: Corsair Builder Series CX500 (500 W)
- Harde Schijf: Samsung Spinpoint F3 Desktop Class HD103SJ
- Geheugen: Kingston Valueram 2 x 2GB
- Optische drive: Samsung Super-Writemaster SH-S223C
- Behuizing: Cooler Master Elite 334 (Midtower model)

De koeling komt dus van de voeding (zit bovenin), videokaart (zit helemaal onderin, de fans draaien naar benenden dus tegen de onderkant van de kast) en de cpu koeler. Ik weet niet of dit genoeg is..

Zou iemand met tips kunnen komen?

Alvast bedankt
 
nouw een extra casefan zou het niet erger maken, gwn op azerty er eentje bestellen
voor 4 euro :)
 
Zou deze dan goed zijn?

Ik weet alleen niet precies waar ik die casefan moet installeren?

Nog bedankt voor de snelle reactie trouwens!
 
Wat voor behuizing heb je ? want ik heb de opmeting nodig voor de fan want deze is 80mm als die niet past heb je een probleem :p
 
bevriezingen hebben vaak met geheugen te maken.. verder aangezien het zelfbouw is neem ik aan dat je genoeg (maar niet teveel) pasta tussen je cpu en koeler hebt zitten?
ik zou aanraden op speedfan even te installeren zodat je kan zien wat je pc doet qua temperatuur..

toch denk ik dat je een probleem hebt met je ram en is het testen van dit geheugen door bijv memtest86 oid aan te raden..
ook ivm opstartprobleem en bevriezen
 
Ik heb memtest86 uitgevoerd. Heb het een aantal uren laten aanstaan en het heeft 9 fases getest. Het gaf geen errors dus ik neem aan dat er niks mis is met mijn geheugen? Ik heb ze er allebei in laten zitten tijdens de test.

Ik heb nu trouwens nog een probleem erbij.. Mijn pc gaat soms zomaar uit. Ik denk dat dit komt door de warmte?
Het kan misschien ook liggen aan de cpu, dus die test ik morgen met prime95 want daar hoorde ik nogal wat over.

Nog bedankt voor de reacties!:thumb:
 
Ik heb trouwens helemaal geen pasta tussen mijn koeler en cpu gezet, mijn koeler heb ik gewoon gelijk boven mijn cpu gezet.. Is dit erg? Had niks over dat pasta gehoord :S
 
Ja dat is wel erg,je processor word nu te heet doordat je er geen koelpasta tussen hebt,moet je zoiezo even doen.
Gewoon een klein druppel in het midden van de processor en dan de processorkoeler erop klikken,de pasta word dan mooi verdeeld.
Kijk ook eens voor dat programma speedfan voor je temperaturen wat hier eerder werd aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Temperaturen volgens Speefan:

- Systeem: 35 graden
- CPU: 40 graden
- AUX (?): 101 graden
- HDD: 39 graden

Ik ga nog een test uitvoeren voor mijn cpu en mijn harde schijf om te kijken of daar wat mis mee is.
 
het kan ook zijn dat er koelpasta op je cooler zat, als je niks hebt gezien adviseer ik je toch nog even je koeler eraf te halen en er nog een beetje extra bij te doen, trouwens je pasta kan ook te oud worden :p
 
maar in dit is het waarschijnlijk niet het geval, maar ik vertel het alsnog je hebt meer soorten pasta, keramische pasta, en een soort van mix met siliconen, deze zou ik zelf niet adviseren, want deze pasta
kan oud worden, en geleid bij sommige zelfs stroom, deze pasta kan te oud worden, ik weet niet waarom eigenlijk, maar het is gewoon zo, en dat merk je trouwens ook, ik heb deze pasta eens gehad, en na een jaar
werd mijn cpu, i.p.v. 50 graden ineens 70 graden, ik dacht eerst dat er veel stof in zat, maar dat was niet het geval, toen ik mijn cooler probeerde te verwijderen, zat hij vast, ik wist niet hoe, maar ik heb het bracket los kunnen krijgen van mijn cpu, en mijn processor zat gewoon vastgeplakt aan mijn cooler dit vond ik heel er raar, ik heb hem geprobeerd los te halen, uiteindelijk gelukt, maar dan met geweld, conclusie kon een nieuwe cpu + cooler kopen :p, sorry dat ik dit hele verhaal moet ophangen want ik loop nu een beetje zijn topic door te breken, als je dat erg vind, mijn excuses :)

overgens ga ik nu even terug naar de TS'er, als je gewoon even de processor en cooler schoonmaakt met een antistatisch doekje (als ik dat goed spel :p)
en even een nieuwe pasta erop smeren, let op niet meer als een rijstkorrel, mijn vriend dacht dat hij het zelf kon, en liep te smeren alsof het een broodje was,
dus niet meer als een rijstkorrel, of een erwt, want een rijskorrel na maken is een beetje geklieder :), en gewoon zachtjes de koeler er oplaten zakken, en vast klikken,
oh neej niet klikken je hebt een AMD processor, uitlijnen en hendeltje overhalen :p
 
Laatst bewerkt:
Dat zal ik doen! :thumb:
Maar ik weet niet of dat me problemen zullen helpen aangezien mijn systeem niet zo warm lijkt ze worden. Ik dacht dat het bevrienzen van mijn scherm en het soms random uitgaan van mijn pc met de temperaturen te maken hadden maar dat blijkt niet zo..
Geheugen valt ook af aangezien ik het getest had met memtest86.

Toen ik mijn pc in elkaar zette ging die eerst niet aan, ik had hem toen naar iemand gebracht om ernaar te kijken en die zag dat ik de pinnen verdraaid had onder me cpu waardoor die het niet deed, hij had de pinnetjes weer rechtgedraaid. Ik weet niet of het dus mijn cpu zou kunnen zijn?

Anders nog ideeën?

Trouwens nog bedankt voor alle reacties hier :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan