Meer ram, maakt het verschil.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommatje

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hallo

Ik heb nu 2GB ram in me PC. Nu zit ik erover te denken om er nog 2 GB bij te zetten want ik heb nog 2 v/4 sloten over.

Maar nu komt mijn vraag: Zal mijn PC echt aanzienlijk sneller worden met 4 i.p.v. 2GB? Of zul je er erg weinig van merken? Als je het nouwelijks merkt is het namelijk zonde van men geld:rolleyes:

Groeten!

PS. Hoeveel stroom gebruikt een RAM module, want ik begin krap te zitten in mijn 250 watt systeem:(

Hangt er van af, heb je vista, dan zal 1 gb extra zeker helpen. Heb je Xp, dan merk je er weinig tot niets van.

Ik heb zowel Vista als XP (dualboot PC):)

Dus 1 GB extra doet mijn PC wel ten goede:D

1 Gb erbij is waarschijnlijk niet nodig. Kijk af en toe eens naar je Geheugen in de Prestaties tab van taakbeheer. Als deze constant boven de 1,5-1,7 Gb zit dan zal het waarschijnlijk wel wat schelen. Anders is het volstrekt overbodig

Ik gebruik zelf een gadget in de sidebar van mijn Vista om het geheugengebruik te controleren en ik blijf altijd tussen de 50 en 60 % hangen (van 2 Gb)

Je voeding zal wat meer geheugen nog wel trekken maar het wordt wel erg krap

Ron

Idle (met MSN, Firefox, sidebar etc aan) 41%
Idle + GTA SA 44%, Máár, dan is wel de Aero uitgeschakeld, dit doet Vista automatisch.
Idle + Photoshop ook 44% (met Aero)

Dus hij komt niet boven de 50%, dus dan is het niet nodig lijkt mij!:thumb:

PS. Hoeveel stroom gebruikt een RAM module, want ik begin krap te zitten in mijn 250 watt systeem:(

Om toch ook nog even deze vraag te beantwoorden: een RAM-module leeft gemiddeld op ongeveer 2 volt (afhankelijk van het type werkgeheugen), en verbruikt dus maar weinig stroom. Een module geheugen meer of minder maakt dus voor de voeding weinig uit. :)

Idle (met MSN, Firefox, sidebar etc aan) 41%
Idle + GTA SA 44%, Máár, dan is wel de Aero uitgeschakeld, dit doet Vista automatisch.
Idle + Photoshop ook 44% (met Aero)

Dus hij komt niet boven de 50%, dus dan is het niet nodig lijkt mij!:thumb:

Het is wel zo dat wanneer er meer RAM in de PC zit, Vista meer zal gebruiken. Als je nu echter geen vertragingen tegenkomt dan zal de snelheidswinst minimaal zijn.

Ik kom weinig tot geen vertragingen tegen. Dat was wel anders toen ik nog maar 1BG had, toen stond hij constant op 60/70%:rolleyes:

Mischien dat ik er nog een module bij koop maar daar denk ik nog wel even over na.

Trouwens, Mijn ene ram module is een PC2 5300 en mijn andere is en PC2 4200. Die 2e heb ik later erbij gezet. Helpt het als in PC2 4200 vervang door ook en PC2 5300?:shocked:

En wat houd nou precies de timing in? Er zijn heel veel verschillende timing op alternate zoals CL3, CL4-4-4-12. maakt het uit welke timing je neemt?

Laatst bewerkt:
Trouwens, Mijn ene ram module is een PC2 5300 en mijn andere is en PC2 4200. Die 2e heb ik later erbij gezet. Helpt het als in PC2 4200 vervang door ook en PC2 5300?:shocked:
Jups, dat zal iets kunnen schelen. De 5300 bank loopt nu op 4200 en dat is zonde.
Timings heb ik wel geweten maar is een beetje weggezakt :-). Laat ik even aan anderen over ;).

(selfstudy: http://www.cooltechzone.com/Reviews/Memory_Reviews/Memory_Timings_Explained_20040725377/, http://www.hardwaresecrets.com/article/26, http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=873)

Laatst bewerkt:
Helpt het als in PC2 4200 vervang door ook en PC2 5300?:shocked:

En wat houd nou precies de timing in? Er zijn heel veel verschillende timing op alternate zoals CL3, CL4-4-4-12. maakt het uit welke timing je neemt?

Verwacht geen wonderen als je van 533 MHz (PC2-4200) naar 667 MHz (PC2-5300( gaat hoor.

Timings zijn met de huidge klokfrequenties van het geheugen bijna te verwaarlozen. Voor overclockers kan het nog van belang zijn, en het staat misschien leuk op de specificatiepagina, veel verschil zit er niet in timings. Onthouden: hogere timings (dus een hoger getal) zijn minder snel dan lagere timings (dus een lager getal).

Hallo

Maar nu komt mijn vraag: Zal mijn PC echt aanzienlijk sneller worden met 4 i.p.v. 2GB? Of zul je er erg weinig van merken? Als je het nouwelijks merkt is het namelijk zonde van men geld:rolleyes:

Van die 4 Gb zal je hoogstens 3,2 effectief kunnen gebruiken.
Door een beperking van elk 32-bits OS (zoals van jouw XP en Vista) is dat het maximum wat er kan worden gebruikt. Wil je echt meer geheugen kunnen aanspreken dan zal je ook een 64-bit OS moeten installeren.

Dit is misschien nog een extra punt voor te overwegen...

Van die 4 Gb zal je hoogstens 3,2 effectief kunnen gebruiken.
Door een beperking van elk 32-bits OS (zoals van jouw XP en Vista) is dat het maximum wat er kan worden gebruikt. Wil je echt meer geheugen kunnen aanspreken dan zal je ook een 64-bit OS moeten installeren.

Dit is misschien nog een extra punt voor te overwegen...

Ja dat moet ik Vista 64 bit gaan kopen, ik heb geen bankrekening met een paar miljoen euro:(

En ik weet niet of ik Vista 64 bit aan kan op mijn PC zondat dat deze slomer word

AMD Athlon DuoCore 3600+ (2x 1.9 Ghz)
2, of 3 of 4 GB RAM:p
nVidia Ge Force 6200 Turbo Cache (256MB)
HDD 160 BG
en uhh, wats er nog meer nodig:p

Maar ik denk dat ik geen 3.2GB nodig heb met dit systeem. Ik speel namelijk toch geen spellen als Crysis want ik wil mijn PC nog langer houden dan vandaag:P

Laatst bewerkt:
Je computer wordt niet langzamer van het installeren van Vista 64-bits, maar als je de volledige 4 GB geheugen niet per se nodig hebt, zou ik gewoon lekker bij 32-bits blijven. Bespaar je wat geld en bespaar je jezelf problemen met hardware waar geen 64-bits drivers beschikbaar voor zijn.

Precies, de winst die je met 3,2 Gb hebt is maar marginaal en je geld nauwelijks waard.
Op andere gebieden zijn grotere winsten te behalen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan