meer SQL vraag maar in PHP vorm

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Berichten
2.398
Geplaatst door stepvantantebep
MySQL heeft functies voor verwerken van data, erg handig zijn daarbij de functies YEAR(), MONTH() en DAYOFMONTH(). Deze kunnen voor jou de desbetreffende zaken uit een datum selecteren, en je kunt ze ook gebruiken om te sorteren en te zoeken.

V.b.:

PHP:
SELECT * FROM tabel WHERE MONTH(LINK_DATE) = 12
-> alle items waar link_date in december is


voor meer informatie en andere handige functies:

http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html

Suc6!

Is dit niet alleen mogelijk als je UNIX timestamps gebruikt?? Of als je als functie van het veld DATE opgeeft? Lijkt mij niet dat mysql dat herkent als dag-maand-jaar.

Daarmee heb ik ook gelijk m'n tip weggegeven. Gebruik UNIX timestamps om tijd te registreren en later weer te converteren naar gewone leesbare datums en tijden tot op de seconde. Een unix stamp maak je met time() en zal in de vorm van een 10 cijferig getal teruggegeven worden die je vervolgens met date() of strftime() weer kunt terug converteren naar een door jouw bepaald formaat.

Je zou als je dat niet wilt ook de velden iedere keer 'afbreken' als je iedere keer eenzelfde formaat gebruikt bijvoorbeeld 20030601 en je wilt alleen de dag en maand dan kun je met substr() de string (de datum) afbreken op een bepaald punt met als resultaat alleen die tekens van de string.
 
Nou, mijn tip geld als er een gewoon standaard mysql date-veld in de tabel staat, dus je hoeft geen timestamp te gebruiken, dat leest misschien ook makkelijker, het is maar wat je het fijnste vindt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan