• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere ALS functies over meerdere bladen met meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moker82

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2011
Berichten
14
Goedemiddag,

Ben al een tijdje aan het broeden maar kom er niet uit. In het bestandje heb ik gezet wat de bedoeling is.
Ik heb alleen even een duwtje in de rug nodig

Hoor het graag
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 46
Voor in C2 en doorslepen naar beneden...
Code:
=ALS(OF($B2="A";$B2="B";$B2="D";$B2="F");CEL("adres";$A2);CEL("adres";Blad2!$A2))
De waardes als WAAR en ONWAAR moet je natuurlijk zelf bepalen, maar nu wordt aangeven welke cel Excel toont...
 
Voor in C2 en doorslepen naar beneden...
Code:
=ALS(OF($B2="A";$B2="B";$B2="D";$B2="F");CEL("adres";$A2);CEL("adres";Blad2!$A2))
De waardes als WAAR en ONWAAR moet je natuurlijk zelf bepalen, maar nu wordt aangeven welke cel Excel toont...

Ik heb de formule erin geplakt maar dat is vooralsnog niet wat ik bedoel. Zou je me kunnen uitleggen waar 'adres' voor staat

Krijg trouwens het volgende te zien als ik jouw formule gebruik

aantal euro
bestandsnaam1 A $A$2
bestandsnaam2 B $A$3
bestandsnaam3 A $A$4
bestandsnaam4 A $A$5
bestandsnaam5 C [voorbeeld.xlsx]Blad2!$A$6
bestandsnaam6 D $A$7
 
CEL("adres") = de locatie van de cel. Dit om aan te geven naar welke cel de formule kijkt.
Zoals je ziet, kijkt de formule bij bestandsnaam5 (omdat er een "C" staat) naar Blad2!A6 en niet naar Blad1!A6.

Dat is toch de bedoeling? Uit je voorbeeld trek ik de conclusie dat het overige wat je wilt bereiken dat je dat zelf kan.
Je zult dus je eigen formules in mijn formule moeten plaatsen...

Of sla ik nou de plank helemaal mis? Zo ja, graag nader uitleg...
 
Sorry ik kom er nog steeds niet uit...en kan je niet echt volgen
 
Zou je de vraag dan anders kunnen formulieren en/of nader toelichten?
 
Uiteindelijk wil ik in C2 van Blad1 de waarde hebben staan (alleen als in kolom B van Blad1 de waarde A,D,B of F staat) van D4 op Blad 2.

1) de bestandsnaam op Blad 1 wil ik gebruiken als zoekwaarde (alleen als kolom B de waarden A, D, B of F bevatten) in Blad2
2) op Blad2 ga ik met behulp van de bestandsnaam kijken welk kolomnummer bij dit bestand hoort om vervolgens in dit kolomnummer te gaan kijken naar de kolom aantal of naar de kolom euro. Welke van de twee kolommen het moet worden is afhankelijk van waar ik sta in Blad1. In dit geval sta ik in de kolom aantal dus wil ik het aantal weten.

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid verschaft samen met mijn voorbeeld in Excel. Mochten er nog aanvullende vragen zijn dan hoor ik dat graag
 
Moker82

Ik hoop dat ik de vraag goed begrepen heb, het was mij niet helemaal duidelijk.

Succes
 

Bijlagen

  • voorbeeld-2 GL.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 49
Volgens mij zijn we warm alleen mis ik het zoeken naar de juiste kolom. Dus op basis van B4:B9 gaan we zoeken welke kolom en daarbij of we aantal of euro moeten kiezen. Dus dan zou je ook iets moeten doen met waardes in C1 en D1 toch?

En ik snap niet zo goed waar het laatste gedeelte van de formule ...*2;1;1);0).... vandaan komt of heeft dat met het bovenstaande te maken?


Nogmaals voor mijn gevoel zeer warm maar nog niet helemaal


Mochten er nog aanvullende vragen zijn dan hoor ik dat uiteraard graag want het is inderdaad best lastig te volgen
Desnoods maak ik een nieuw voorbeeld in Excel
 
Moker2,

Kan je in het bestand aangeven welke antwoorden jij verwacht ?
dan kunnen wij kijken wat er mis is met de tot nu toe gegeven formules.

succes.
 
Moker2,

Kan je in het bestand aangeven welke antwoorden jij verwacht ?
dan kunnen wij kijken wat er mis is met de tot nu toe gegeven formules.

succes.

Hoi Gelens,

Jouw antwoorden kloppen wel alleen is het belangrijk dat er via het kolomnummer gezocht dient te worden. Ik heb het werkelijke bestand omgezet naar een makkelijkere variant. Als ik de formule in het originele bestand plak dan komt de juiste uitkomst daaruit niet naar voren dus dacht dat het lag aan het laatste stukje van de formule of aan het feit dat het gebruik van de kolomnummer en de daarbij behoren 2 subkolommen waar uit gekozen moet worden afhankelijk van de benodigde waarde daar de oorzaak van is. Dacht zelf aan het gebruik van INDEX?

Hoor graag hoe jij hier tegen aan kijkt. Wellicht is het een idee om een ander voorbeeld te geven aan je
 
Moker82

Een nieuw voorbeeld wat op het echte bestand lijkt is denk ik een goed idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan