• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere ALS voorwaarden tegelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapschaapje

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2008
Hallo, ik ben in excel als project een financieel rekensysteem aan het maken, waarbij ik 2 problemen heb

Probleem 1
Ik wil meerdere ALS voorwaarden wil invullen.

Het gaat om een procentueel cijfer, waaraan een rekenfactor gekoppeld zit, bijvoorbeeld:

37%--> 0,3
40%--> 0,5
42%--> 0,7

De bedoeling is dus, dat als er 37 wordt ingevuld, dat er in die cel (of cel ernaast) de factor 0,3. Dit moet uiteraard ook bij de andere voorwaardes kunnen. Als het mogelijk is, zou ik zelfs willen dat de cijfers alleen tussen 37% en 43% ingevuld kunnen worden.

Probleem 2
Met behulp van vraag, aanbod etc. Heb ik uitgerekend hoeveel mensen er aangenomen etc. moeten worden. Het probleem is echter soms dat er een negatief getal komt te staan. Ik wil dus dat als er bijvoorbeeld -10 mensen aangenomen moeten worden, er gewoon 0 komt te staan. Als het een positief getal is, moet dit getal gewoon blijven zoals het er staat.

Hoi,

1)
Alleen cijfers tussen 37% en 43% invullen:
Data > Valideren > Decimaal > Lijst > 0,37;0,38;0,39;0,40;0,41;0,42;0,43. OK
(Stel eventueel een opmerking in op het tabblad 'Foutmelding')

2)
Maak een tabelletje ergens op het tabblad met daarin in de eerste kolom de percentages en in de tweede kolom de bijbehorende waarden.
Gebruik
Code:
=VERT.ZOEKEN()

3)
Code:
=SOM()
wordt
Code:
=ALS(SOM()<0;0;SOM())
ofwel:
Code:
=als(formule)<0;0;formule)

Doe anders eens een vorbeeldbestandje.

Richard

Hier is het voorbeeld bestand. Als ik 40% invul moet het verloop dus automatisch op 6% komen.

De andere problemen ben ik grotendeels uit!

Groetjes Jaap

Bijlagen

Hoi Geep, dat is precies wat ik zoek. Die korte formule snap ik alleen niet, de lange gelukkig wel.

Dankjewel

de korte formule werkt als volgt

=ALS($C$7="";"";ALS(ISFOUT(ZOEKEN($C$7;$E$4:$E$10;$G$4:$G$10))=WAAR;"";ZOEKEN($C$7;$E$4:$E$10;$G$4:$G$10)))

=ALS($C$7="";""; Als C7 leeg is laat je de cel leeg

Ik sla er 1 over maar dat komt omdat je die waarschijnlijk beter begrijpt als ik eerst onderstaande uitleg

ZOEKEN($C$7;$E$4:$E$10;$G$4:$G$10)

Zoek de waarde uit cel C7 in E4 t/m E10 en geef als resultaat dezelfde rij uit G4 t/m G10

Als de waarde die je invult niet in E4 t/m E10 voorkomt krijg je de melding #N/B te zien.
Vandaar onderstaande

ALS(ISFOUT(ZOEKEN($C$7;$E$4:$E$10;$G$4:$G$10))=WAAR;"";

als de zoek een fout oplevert laat je de cel leeg

Hoi Geep, dat is precies wat ik zoek. Die korte formule snap ik alleen niet, de lange gelukkig wel.

Dankjewel

Formule kan iets korter.

Zonder ))=WAAR in de formule, doet die het ook @geep1980. ;)

Maakt aan de goede oplossing verder niet uit hoor, maar is overbodig.

HSV helemaal gelijk. Heb het me in het begin aangeleerd en dan is het moeilijk om van die dingen af te komen.

HSV helemaal gelijk. Heb het me in het begin aangeleerd en dan is het moeilijk om van die dingen af te komen.

Hoi geep,
Ja, een oude spreekwoord komt hier dus om de hoek.
Jong geleerd is oud gedaan. :D:D:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan