• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere artikelen verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MichielK

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2009
Hallo

Ik heb een excel met 2 tabbladen. Op de 1e staat per regel een bestelling (met bestel ID, Naam, Adres, etc). Op het 2e blad staan de orderregels. Een bestelling met 2 artikelen bestaat dus uit 2 regels.

Nou wil ik op een 3 blad alles combineren met per regel alle bestelgegevens. Ik heb al van alles gebprobeerd met verticaal zoeken (maar dan pakt ie allen de eerste waarde) en ALS formules. Maar ik kom er maar niet uit. :( Ik hoop dat iemand me kan helpen want het gaat echt om 1000den regels met bestellingen...

Bijgevoegd een voorbeeldbestand

Bijlagen

Beste MichielK ;)

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Hoi Danny,
Indrukwekkende formule. Dankjewel Ik ben echter al een uur bezig om hem in mijn bestand werkend te krijgen maar ik denk dat mijn excel kennis hier toch te kort schiet. Is er echt geen makkelijkere manier om deze gegevens op te halen?

Ik denk dat ik anders in het blad waar de bestelregels staan met vertikaal zoeken per bestelregel de klantnaam, adres etc. er achter zet. Dat is nog niet helemaal wat ik nodig heb, maar geeft dan een completer beeld.

<<gaat een excel for dummies boek aanschaffen ;)>>

Beste Harry,

Dankjewel. Dit is precies wat ik zocht. Nou probeer ik jouw formule binnen het echte bestand werkzaam te krijgen maar er zit volgens mij nog 1 klein foutje in. Ik ben al zo ver dat hij niks laat zien als het product ook niet besteld is. Maar krijg een #WAARDE probleem als het product wel besteld is. Heb je een idee waarom dat is?

Mijn waardering is zeer groot als dit straks werkt!
Bij voorbaat dank voor je hulp,

mvg
Michiel

Bijlagen

De waardes in de gele velden tonen nu de aantallen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Beste MichielK ;)

In uw formule zit er #verw! in, naar wat wordt er verwezen hier?

=ALS(SOMPRODUCT((Bestelregels!$B$2:$B$431=$A2)*(Bestelregels!$C$2:$C$431=RECHTS(AI$1;1))*1)+RIJ($AI2)>RIJ();INDEX(Bestelregels!$D$2:$D$431;KLEINSTE(ALS(Bestelregels!$B$2:$B$431=$A2)*(Bestelregels!$C$2:$C$431=RECHTS(AI$1;1)*1);RIJ(Bestelregels!$A$2:$A$431)-RIJ(Bestelregels!#VERW!)+1;"");RIJ()-RIJ($AI2)+1));"")

PS: Zie dat het al opgelost is door Roncancio :)

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Misschien is het niet meer nodig, maar heb m.b.v. namen simpel de formules ingevoerd in je originele bestand. Wellicht heb je er nog wat aan :thumb:

Bijlagen

Bedankt allemaal voor de hulp. Was wel heel slordig om die #VERWIJZING over het hoofd te zien. Ik heb de aangepaste versie van Roncancio geopend, en heb die formule vervolgens doorgetrokken naar rechts en beneden, om zo ook de andere producten te zien.

Daar gaat volgens mij nog iets mis, want Bestel ID 500 heeft 2 bestelregels. Product 4 en 13 is besteld, maar hij laat nu alleen product 4 zien.

De simpele versie van DHijlkema oogt ook lekker, maar ik snap niet hoe die formule informatie ophaalt van de andere tabbladen.

Werkend krijgen is 1 ding, maar ik probeer natuurlijk ook te snappen wat er gebeurt :D

Heeft iemand nog een idee waarom die nu geen cijfer weergeeft bij product 13 van bestel ID 500?

Groet,
Michiel.

Bijlagen

De simpele versie van DHijlkema oogt ook lekker, maar ik snap niet hoe die formule informatie ophaalt van de andere tabbladen.

Werkend krijgen is 1 ding, maar ik probeer natuurlijk ook te snappen wat er gebeurt :D

Heeft iemand nog een idee waarom die nu geen cijfer weergeeft bij product 13 van bestel ID 500?

Groet,
Michiel.

Hoi Michiel,

Ik ben er vanuit gegaan dat je bekend was met de naamdefinitie, ik vind het zelf altijd wel overzichtelijker werken in zulke formules.

Betreft je foutmelding, moet RECHTS(AR$1;1), 2x veranderen in RECHTS(AR$1;2). Dit omdat je product uit 2 cijfers bestaat. Als je die hebt aangepast werkt je formule weer.

Hij kijkt namelijk naar product 13 en haald daar alleen het meest rechtse getal van over (1).

Hoop dat je er zo uit bent nu!

m.vr.gr.,
Dennis Hijlkema

Ik heb de formule aangepast zodat er RECHTS(AR$1;2) staat, maar nou staat er weer een #WAARDE probleem :(

Iemand nog ideeen?

PS> Dennis, wat is de officiele benaming van "naamdefinities". Probeer er meer over te lezen maar kan het nergens vinden.

Bij voorbaat dank voor hulp.
Gr.
Michiel.

Bijlagen

Je moet de formule wel afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, en GEEN Enter.

Top, dat is hem!

Maar waarom cntrl-shft-enter? What's the difference?

Het originele bestand is aardig groot, en wordt elke dag groter. Op dit moment rond de 1500 bestellingen, en 3.000 bestelregels. Hopelijk ergens eind 2010 loop ik tegen het probleem aan dat ik meer dan 65.000 regels heb. Maar goed, dat is voor later zorg.

Niet geheel onverwachts is Excel wel even bezig om alle formules te berekenen bij het doorkopieren van de formule. 22 producten in de breedte en 2620 regels naar beneden, en het volgende probleem doet zich voor: ik kan de formule niet meer verder kopieren.... Als ik de cel rechtsonder vastpak en doorsleep dan gebeurt er niks.

Het bestand is 26MB groot, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daarmee een max heb bereikt. Kent iemand dit probleem? Komt dit mogelijk omdat het zo'n lange formule is? En zou daarmee de kortere versie van DHijlkema met naamdefinities wel werken?

Mvg
Michiel.

Beste Michiel,

Dat komt door de matrixformules, ik had ook niet verwacht dat het om zoveel ging.
Misschien kan iemand het voor je in VBA maken.
Succes.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want het gaat echt om 1000den regels met bestellingen...

Bijgevoegd een voorbeeldbestand
:cool:

Either way, het werkt! Ik ga het gewoon zo gebruiken en maak bij iedere 2500 bestellingen gewoon een nieuwe excel. Allen bedankt voor de hulp. Ik ga proberen hier eens wat vaker onderwerpen te lezen want ik kan nog een hoop leren :o

Fijne avond!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan