• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere bereiken doorzoeken op dubbele waarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeToekomst2

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Dag, weer al een vraag:)

Ik heb een lijst met waarden (artikelen). In deze lijst mogen artikelen niet meer dan 1 keer voorkomen. Ik had hier voor de gegevensvalidatie in gedachte. Ik wilde hierin in 'aangepast' de formule

Code:
als.aantal(bereik;cel)

Toepassen.
Nu is het zo dat er in het hele bereik waarden staan (namen) die wel gelijk zijn aan andere. Ik wil dus eigenlijk meerdere bereiken doorzoeken op dubbele waarden.

Voorbeeldbestandje:

Bijlagen

Je bedoelt vast AANTAL.ALS
Kijk dan eens naar AANTALLEN.ALS

Dat bedoel ik inderdaad :)

Aantallen.als werkt voor mij niet... Ik krijg niet de juiste aantallen bij het zoeken van één criterium in meerdere bereiken. Zou het misschien snel in mijn voorbeeldbestandje voor willen doen?

Hoewel je voorbeeld niet laat zien wat de gewenste uitkomst is, vermoed ik
Code:
=SOM(AANTAL.ALS($B$14:$L$19;$A22);AANTAL.ALS($B$4:$L$9;$A22))
Dit kun je tot dertig bereiken toepassen.

Ik zal het even beter uitleggen

Ik heb een aantal bereiken waarin gegevens worden ingevoerd (artikelnummers). Ik wil dat excel bekijkt of de ingevoerde waarde overeenkomt met een van de waardes in de meerdere bereiken die ik heb. Ik ken de functie =aantallen.als, echter controleert deze alleen een extra criterium en niet meerdere bereiken op hetzelfde criterium.

Ik kan wel ingeven dat excel moet kijken naar dezelfde waarde in een bereik moet zoeken en vervolgens dezelfde waarde in een ander bereik. Deze vergelijkingen combineert excel helaas niet. Je kunt in meerdere bereiken dezelfde waarde zetten alleen zal die altijd in dat bereik één keer voorkomen... Daardoor werkt de =som(aantallen.als( functie niet.

De reden dat ik meerdere bereiken heb is omdat er namen staan bij de bereiken. Deze namen zijn hetzelfde waardoor de gegevensvalidatie =aantallen.als niet meer werkt.

Kortom:

Ik wil controleren in meerdere bereiken of een waarde 2 keer voorkomt. Als dat zo is wil ik een pop-up met een foutmelding

Als je tijdens het invoegen controleren wilt, kan het inderdaad met validatie.

Code:
=aantal.als($a$1:$c$10;a1)=1

Voer een tekst in voor je pop-up.

Dag Piet,

Ik heb er even mee zitten stoeien maar het werkt niet. Er is iets aparts met de manier waarop Excel de gegevensvalidatie doet. Wanneer ik een aantal bereiken heb geselecteerd op de manier van jou formule krijg je alleen in bepaalde situaties een foutmelding en bij andere staat ie dubbele waarden gewoon toe.
Bijvoorbeeld bij het invoeren van een waarde in het bovenste bereik en vervolgens een zelfde waarde in een bereik daaronder, krijg ik geen foutmelding. Doe ik het andersom (waarde in een bereik en nieuwe, zelfde waarde in een bereik daarboven) krijg ik wel een foutmelding.

In het voorbeeldbestandje kan ik ook in het linkse kolom van de onderste tabel een F invullen en in de bovenste tabel ook en dan krijg ik ook geen foutmelding.

Ik ben ook verrast dat het nog zo ingewikkeld is om mijn probleem te verhelpen, je zou verwachten dat dit binnen Excel zou moeten kunnen...

In ieder geval bedankt voor de hulp Piet!

Bij mij werkt het gewoon goed.
Ik werk met Excel 2010 en Windows 10
Met welke versie werk jij ?

Ik werk ook met Excel 2010 op windows 10....

Ik heb er zelf nog naar gekeken maar ik krijg het nog niet voor elkaar :( Het is eigenlijk wel een belangrijk onderdeel van mijn bestand, is er iemand die mij nog kan helpen?

gr.

Je weet natuurlijk zelf het beste of je op Windows 10 zit, maar ik heb het idee dat je op een Mac werkt.
Deze simpele dingen werken bij jou niet alsook je andere vraag over code verwijderen werkt niet.

De oplossing van Piet werkt hier uitstekend namelijk (vandaar deze reactie).

Ik werk niet op een MAC, maar ik snap dat het aan mij ligt. Ik ga er straks nog even naar kijken!

Plaats het bestand waarin jij die gegevensvalidatie hebt ingevoerd dan eens hier .....

Dat is mijn eigen bestand van het werk waar onder andere financiële gegevens in verwerkt zijn. Die ga ik niet plaatsen. Het voorbeeldbestandje is representatief aangezien de lay-out overeenkomt.

Ik ga er later vandaag naar kijken, nog niet boos worden s.v.p.

In het voorbeeldbestand staat niet hoe je de suggesties in deze draad geïmplementeerd hebt.

Je kunt gegevens in een bestand altijd 'scramblen'.
Het voorkomen van dubbelingen lijkt mij nooit van toepassing op financiële gegevens (er zal ooit wel eens eenzelfde bedrag als imkomst of uitgave voorkomen ??).

Heb het toegepast

Ik heb er wat mee gestoeid maar het werkt niet optimaal. Op een of andere manier werkt de validatie niet op alle cellen binnen een bereik...
In het voorbeeldbestandje moet je maar eens in meerdere cellen wat (dezelfde) waarden zetten. Soms verschijnt er een foutmelding en soms niet.

Bijlagen

Zoek de verschillen

Code:
=AANTAL.ALS($E$5:$O$12;C6)+AANTAL.ALS($E$16:$O$23;C6)+AANTAL.ALS($A$27:$O$34;C6)+AANTAL.ALS($A$38:$O$45;C6)+AANTAL.ALS($A$49:$O$56;C6)+AANTAL.ALS($R$5:$AB$7;C6)<2

Code:
=AANTAL.ALS($A$5:$O$12;O12)+AANTAL.ALS($a$16:$O$23;O12)+AANTAL.ALS($A$27:$O$34;O12)+AANTAL.ALS($A$38:$O$45;O12)+AANTAL.ALS($A$49:$O$56;O12)+AANTAL.ALS($R$5:$AB$7;O12)<2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan