• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere cellen inkleuren als waarde voorkomt in lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

VenHeelun181

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2015
Berichten
14
Kan iemand me met het volgende helpen?

Kleur als voorkomt in lijst.png

In kolom A staan locaties die bezet zijn.
Ik wil in de tabel in kolom C6 t/m O14 cellen rood maken indien deze waarden voorkomen in kolom A.
Dit zijn op dit moment totaal 408 locaties. Dit kunnen er meer worden.
Ik kan natuurlijk in iedere cel een voorwaardelijke opmaak plaatsen met:
cel C2 -> voorw.opm. =VERT.ZOEKEN(C2;A2:A2000;1;ONWAAR) (ROOD)
cel C3 -> voorw.opm. =VERT.ZOEKEN(C3;A2:A2000;1;ONWAAR) (ROOD)
cel C4 -> voorw.opm. =VERT.ZOEKEN(C4;A2:A2000;1;ONWAAR) (ROOD)
cel C5 -> voorw.opm. =VERT.ZOEKEN(C5;A2:A2000;1;ONWAAR) (ROOD)
etc.
Dit is ten eerste ondoenlijk en dit werkt niet want regel 2 zorgt ervoor dat regel 1 niet meer werkt.

Wat is hiervoor de beste methode. Als iemand mij dat kan vertellen zou ik heel happy zijn.

Met vriendelijke groet
Frans
 

Bijlagen

  • Kleur als voorkomt in lijst.png
    Kleur als voorkomt in lijst.png
    33,3 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Frans, plaatjes werken niet , stuur een excel bestand. en geef aan weke excel je gebruikt.
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik werk met Windows 10 en Office 16 Pro

Het is me toch nog gelukt. Ik weet niet wat ik fout heb gedaan maar in het bijgevoegde excel bestand kun je nu in kolom A een willekeurige locatie wijzigen.
Deze wordt dan in de tabel rechts rood.
Dit ging dus wel op de manier zoals ik al aangaf. Alleen het kopieren naar de rest van de locaties ging fout.

Zorg eerst dat je de complete tabel van C t/m BC (eind) een kopie hebt gemaakt als backup en plaatst deze onder de huidige tabel. Deze heb je straks nodig. Je hebt dus nu 2 keer Stelling A en B.
Je moet dus 1 cel correct hebben met Voorwaardelijke opmaak.
Kies hierbij "Alleen cellen opmaken met" celwaarde, gelijk aan, "=VERT.ZOEKEN(C12;$A$12:$A$1316;1;ONWAAR)" (C12 = de cel waar de voorw.opm. op van toepassing is. Bereik moet absoluut zijn, dus $ voor kolom en rij. Opmaak kies ik dus voor Rood met Gele tekst. Als deze locatie in de lijst in kolom A staat dan wordt deze dus rood.

Nu kopieer je de zojuist opgemaakte cel naar ALLE cellen in de tabel C-BC. De gehele tabel wordt dus nu Rood.
Nu selecteer je alle waarden van de Backup en kopieer dit (CTRL+C).
Selecteer de 1e cel van bron-lijst (cel C12). Met Plakken Speciaal plak je ALLEEN DE WAARDEN over de huidige lijst.
Je behoud hierdoor alle voorwaardelijke opmaken in de lijst.

Als je nu een waarde in kolom A wijzigd dan wijzigd deze in de lijst Vrije locaties ook.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken en dat iemand er wat mee kan doen.
Nog bedankt voor je interesse.

Met vriendelijke groet
Frans
 

Bijlagen

  • Cellen Kleuren met lijst.xlsx
    31,9 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan