Meerdere CPU koelers

Status
Niet open voor verdere reacties.

noudfrenken

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2012
Hallo beste mensen,

Ik zit momenteel in het proces van het plannen/aankopen van mijn nieuwe PC.
Ik heb een Asus Maximus 7 Hero moederbord op het lijstje staan. Deze heeft hoor ik 2 headers voor cpu fans.
Mijn CPU gaat gekoeld worden met een Corsair H105 waterkoeling.

Dit gaat allemaal nog, maar ik wil mij 2 videokaarten ook waterkoelen.
Hiervoor heb ik een Corsair H55 en Corsair H90 gekozen in verband met de grootte van de radiators, het Corsair link systeem en gewoon de betrouwbare reputatie van Corsair.

Mijn vraag is hoe ik deze 3 CPU cooling units op mijn moederbord aan sluit. Kan ik de H105 gewoon in één header steken en de overige twee units met een PWM splitter op de andere aansluiten?

Ik hoop dat iemand hier daar ervaring mee heeft.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Noud Frenken

Uhm, toch wel een aantal punten die aangeeft dat je dit niet eerder hebt gedaan:

- waterkoeling is apart gevoed en zit niet op je moederbord
- CPU waterkoelers passen NIET op je videokaarten
- Waterkoeling doe je normaal serieel en je hebt dan slechts 1 koeling in je systeem, niet 3

de genoemde closed loop systems werken alleen op processoren en niet op andere componenten zoals videokaarten en werkgeheugen

hiervoor moet je speciale fittings en koelblokken en tubes kopen

De videokaarten maak ik CPU cooler compatible met de NZXT Kraken G10.

Dit zijn closed unit koeling systemen dus serieel aansluiten gaat niet. Normaal krijg je zoals ik het begrijp van iedere unit meerdere connectors, één voor de pomp die je op je cpu header aansluit en één connector per fan die je op je fan headers aansluit.

Hoe kan ik dit het beste aansluiten als ik 2 casefans, 3 pompen en 4 fans van de radiators heb?

o wacht even je moederbord beschikt over rmeerdere fan headers die kun je gebruiken voor de andere koel units

ik kan zo op het blote oog zien dat je 5 plekken op je moederbord hebt voor fan headers

zet je pompen hier op en de fans zou je dan doormiddel van een fan controller kunnen besturen

nu nog een manier vinden om die radiatoren te monteren op je kast...

Laatst bewerkt:
Als je zoveel wil uitgeven en aanpassen, zou ik toch voor een kast gaan met ingebouwde waterkoelingoplossing met genoeg koelvermogen voor een seriële opstelling. Heb je toch een complete oplossing van een betrouwbaar merk.

Ik heb jaren op waterkoeling gedraaid en ik zou een opstelling met 3 aparte systemen met aangepaste CPU setjes niet aanbevelen. Uiteindelijk is de effectiviteit van een koelopstelling afhankelijk van de radiator en de effectieve oppervlakte waarmee je de warmte weer uit het water krijgt.

Dan is er nog de prestatie: De h55 is even goed als een goede luchtkoeling, maar niet beter. Een H55 op een videokaart is net zo effectief als een tri-x of directCU luchtoplossing van de betere videokaarten. Voor dat geld kun je beter een duurdere luchtvariant kiezen dan zelf gaan klooien met aftermarket koelers.

Lees je dus nog eens goed in en bedenk wat je er echt mee wil bereiken.

Houd er wel rekening mee dat de Kraken G10 ook met een 92mm fan komt. I.p.v. de H55 wil ik ook best de h75 nemen, ruime heb ik geen gebrek aan in mijn case:)

k heb even snel een afbeelding gemaakt van hoe het er dan uit komt te zien:
Naamloos.jpg

Als ik het goed begrijp kan ik dus de 3 pompen en 2 casefans aansluiten op mijn moederbord. De fans voor de radiatoren kan ik dus aansluiten op een fan controller, hiervoor heb ik gekeken naar de Asus front base gaming panel, deze kan namelijk vier fans besturen maar neemt geen fan header in beslag omdat het een aparte aansluiting heeft op mijn moederbord.

Correctie:

Ik denk dat ik zelf misschien een oplossing gevonden heb. De asus control panel heeft iet zoals ik dacht aansluitingen voor fans maar doet via de mobo.
De Deepcool PWM Fan Hub heeft ruimte voor vier fans per stuk.

Ik heb een klein schema gemaakt van hoe het dan zou lopen:
Naamloos2.png

Als dit mogelijk is of niet of als iemand tips of iedeeën heeft ter verbetering dan zijn deze ook altijd welkom!

Met vriendelijke groet,

Noud Frenken

Laatst bewerkt:
op de videokaarten zelf zitten ook pwm fan headers, hierop dien je dat aan te sluiten.

op de videokaarten zelf zitten ook pwm fan headers, hierop dien je dat aan te sluiten.

Maar de nzxt kraken g10 heeft van zichzelf al een 92mm fan, als ik die aansluit is deze header al bezet. Of zitten er meerdere headers op vga's?

Daarvoor zou je zo'n split kabeltje kunnen gebruiken denk ik. Zelf zou ik allee die fan op de g10 laten regulieren. En zelf een simpele fan controller gebruiken voor die fan bij de radiator en de pomp op een vaste snelheid laten draaien.

ik kan je nu al vertellen dat de linker en bovenste radiatoren elkaar in de weg gaan zitten...
Corsair h55 en H105

Een externe radiator/koeler zoals die van Zalman of die Freezing Hardware kan leveren is geen optie?

Stel jezelf deze vraag even: Heb ik het echt nodig? Videokaartkoelers kunnen zich ook best wel redden op de kaart waar ze voor zijn bedoeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan