• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere formules in 1 cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piperke06

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Hoi iedereen,

Ik probeer al een tijdje een exell bestandje te maken om mijn berekingen te doen voor mijn dochtertje haar kribbe.
Hiermee bedoel ik dat ik een bestand heb gemaakt met hoeveel uren ze naar de kribbe gaat en hoeveel we per dag zouden moeten betalen. Zodat we het een beetje mee kunnen opvolgen, want ze durven nog al eens fout zitten. Als we teveel moeten betalen dan kunnen we reageren, is het minder dat we moeten betalen is het goed voor ons :P.

Wij hebben 3 delen is deze berekening? Een hele dag, een halve dag en 1/3 dag. Maar ik onthoud eigelijk heel slecht de prijzen :p. en nu moet ik deze steeds handmatig intikken.
Nu komt mijn vraag.

Is het mogelijk om in 1 cel 3 formules te zetten.
Bv= als ik 1 in tik dat dit 16.31 wordt, 2 9.80 en 3 5.64 wordt.
of als het met woorden gaan is het ook goed.
Kan iemand mij daar mee helpen met hoe ik dit kan realiseren, of een andere tips heeft????

Groetjes
Piperke

Geen idee wat een kribbe is, maar dit zou kunnen
Code:
=ALS(A1=1;16,31;ALS(A1=2;9,8;ALS(A1=3;5,64;"verkeerde keuze")))
In A1 staat dan de variatie.

beste,

hier de formule. in a1 moet je dan bv 1, 2 of 3 plaatsen

=ALS(A1=1;16,31;ALS(A1=2;9,8;ALS(A1=3;5,64)))

bij mij komt er ONWAAR als je een andere waarde dan 1,2 of 3 plaatst... dit ter info

Laatst bewerkt:
Beste

Ik zal het eventjes kort proberen uit te leggen hoe mijn voorbeeld er uit ziet voor ik mijn volgende vraag stel.

Op mijn Tabblad staat
kolom A: Datum
Kolom B: De code (dus 1-2-of3)
Kolom C: Het start uur
Kolom D: Het eind uur
Kolom E: De totaal uren
Kolom F: De Prijs (die dan afhangt van welke code ik ingeef)

Nu komt mijn vraag. Is er een mogelijkheid om in kolom b een formule te zetten die zelf de code berekend.
Hiermee wil ik zeggen.
code 1 = hele dag ((5u-12u)
code 2= halve dag (3u-5u)
code 3= 1/3de dag (<3u)
Dus dat kolom b zelf berekend welke code te gebruiken door het totaal uren in kolom E?

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

Alvast bedankt.

Code:
=ALS(e2<3;3;ALS(e2>5;1;2)

Een voorbeeld (met fictieve gegevens) werkt wel makkelijker.
De reeds gegeven antwoorden kan je gebruiken voor de F-kolom.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Roncancio

Ik zal hier mijn bestandje bijvoegen want het lukt me niet al te best.
Ik probeer ook de totaal uren te berekenen, maar eens deze over 24u gaan klopt het aantal niet en ik heb het al proberen te veranderen naar :mm maar dan is mijn getal weer veel groter.
Ik heb ook geprobeerd op een overzichtje te maken op 1 tabblad, maar via draaitabel snap ik het niet en zelf lukt het ook niet zoals = te zetten en dan naar het tabblad en cel te gaan.

Khoop dat je een beetje kan volgen?
Bekijk bijlage Kribbe 2012.xlsx

groetjes

Vermits ik excel nog volop aan het leren ben, ben ik vaak nog niet in staat om de vragen van dit forum van antwoorden te voorzien.

Maar hier zag ik toch wel effe m'n kans.

Een kribbe is wat wij belgen een kinderdagverblijf noemen (voor peutertjes). :D

Niet echt een constructief antwoord, maar toch wel effe informatief :P

En voor het eerst ook maar eens een gewaagd aan een oplossing ipv een vraag :cool:

Hopelijk doet het zo ongeveer wat je wou hebben.

Bekijk bijlage kribbe.xlsx

ps @ roncancio : ik denk dat de oplossing met (uur) niet helemaal doet wat moet. Als je bv van 11u31 tot 15u30 ingeeft, geeft ie code 2 aan, hoewel je wel 3u59 als tijdscode hebt en dus langer dan 3u, bijgevolg dus moet betalen voor een halve dag.

Code 2 is toch voor een halve dag?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:o:o

Ja, tuurlijk. Het was blijkbaar toch wat te laat vannacht om nog duidelijk te denken :(

Het is bij een hele dag dat er een klein foutje in zit :
Code:
=ALS(D3="";"";ALS(UUR(E3)<3;3;ALS(UUR(E3)>5;1;2)))
Dat moet volgens mij dan
Code:
=ALS(D3="";"";ALS(UUR(E3)<3;3;ALS(UUR(E3)>=5;1;2)))
zijn. Anders heb je pas vanaf 6u op de kribbe de code 1

Grtz

Hoi Iedereen,

de code werkt perfect, maar nu heb ik nog een klein vraagje ivm de tijd.
Als ik mijn tijden optel en het gaat hoger dan 24 dan krijg ik een lager getal bv Als ik 18:45 + 8:30 = het normaal 27:15. maar ik krijg 3:15. Als ik dan in de eigenschappen ga kijken en ik verander u:mm naar :mm dan krijg ik 99:15. Dus dit klopt niet echt.

Als ik de 2 tijden apart intyp en dan optel en dat de eigenschap aanpas klopt het wel, maar in mijn bestandje zijn de cellen gelinkt aan een ander tabblad en krijg ik steeds de foto berekening. Zelfs de eindafrekening van elke maand heb ik veranderd in :mm en toch krijg ik ook hier een foute berekening.

Aan wat zou dit kunnen liggen?

Groetjes

Hey iedereen,

Blijkbaar heb ik zelf verkeerd gegeken, want het klopt wel. :confused:

alvast mercie voor al de moeite :p

Graag nog de vraag op opgelost zetten.
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug