• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere formules per cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sluca

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2009
Berichten
108
Hallo allemaal,

Misschien eerst even laten weten dat ik amper kennis van Excel heb. Ooit op school wel de basis gekregen maar ook daar is ondertussen heel wat van verloren gegaan :)

Ik ben bezig met een (voor jullie waarschijnlijk erg simpele) sheet voor een spelletje wat ikzelf en nogal wat van mijn familieleden spelen. Samengevat is de bedoeling van de sheet om de stock van een virtueel restaurant bij te houden.

Ik heb twee tabs: Schotels en ingrediënten. Doel van het spel is de schotels allemaal up te levelen tot level 10. Elke schotel heeft bepaalde ingrediënten nodig. Ik heb (waarschijnlijk niet met een "correcte") formule ervoor gezorgd dat als ik bij een schotel een bepaalde level invul, het aantal ingrediënten wordt genoteerd in de kolom "reeds gebruikt". Als vb heb ik de schotel garden salad gebruikt. Neem nu dat die level 4 is. Dan wordt er automatisch 4 salad, 4 tomato en 4 egg genoteerd in die kolom.

Dat op zich lukt wel, alleen worden er niet alleen ingrediënten gebruikt in schotels, maar komen er ook telkens bij (dagelijks een gratis ingrediënt, quiz, ...).

Tot nu toe moet ik deze altijd manueel invoegen in de kolom "stock", maar dit is nogal een werk van lange adem.

Ik zoek dus een simpelere manier om te noteren dat ik een ingrediënt erbij heb of kwijt ben (er is ook een mogelijkheid om te ruilen, dus bv gaat er dan van het ene ingrediënt eentje af en komt er van het andere eentje bij in de stock). Misschien iets in de zin van gewoon typen: appel plus 1 of zo? Geen idee of het bestaat.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk. Ik wou het bondig houden (niet goed gelukt), maar wil toch ook alles uitleggen dus ja :rolleyes:

Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • Test forum.zip
    19,5 KB · Weergaven: 25
Hier een voorbeeldje met een iets andere layout.
Dit ivm een andere formule die ik in kolom D tabblad ingredienten heb gezet.

Kun je hier iets mee?

ps Ik heb, zoals je wel zult zien, het niet helemaal uitgewerkt de rest is aan jou. Als het tenminste aan je eisen voldoet.
 

Bijlagen

  • Test forum_2.xlsx
    36,7 KB · Weergaven: 31
Wow, het ziet er heel goed uit. En het werkt inderdaad, het doet wat ik wou.
Maar ik vrees dat het boven m'n petje gaat :confused:

Als er een nieuw gerecht bijkomt (wat regelmatig gebeurt) of zo zit ik waarschijnlijk direct vast. Ik heb gezien dat er rijen verborgen zijn op het tabblad schotels. Op zich snap ik het idee wel, de ingrediënten nog eens apart noteren zodat er in de formule naar die cellen verwezen kan worden, maar ik weet dus bv niet hoe ik zelf zo'n "verborgen" rij moet toevoegen als er bv een gerecht met nieuwe ingrediënten bijkomt.

Na een beetje googelen en de helpfunctie heb ik de formule ondertussen wel door. Althans deels. :( Ik heb al begrepen dat het gaat om een voorwaardelijke som ;)

Is het misschien mogelijk om uit te leggen wat er precies in de formule staat? Ik kan het natuurlijk gewoon kopiëren maar ik zou er liever iets van leren zodat ik hem ook zelf begrijp.

Alvast bedankt voor de gedane moeite!
 
Hallo Sluca

Ben blij voor je dat het werkt.
In de vernieuwde bijlage vind je een korte beschrijving van het hoe en waarom.
Ik heb zelf de engelse versie van Excel 2007.
Vandaar uit heb ik dus alles beschreven.

Probeer nu nogmaals. Van vallen leer je opstaan
Heb je nog vragen stel ze gerust en leg dan zo goed mogelijk uit wat je niet kunt vinden of waar het mis gaat.

Ik, of iemand anders, is altijd bereid te helpen zolang je zelf ook maar iets doet.

Succes
 

Bijlagen

  • Test forum_3.xlsx
    92,8 KB · Weergaven: 33
Nog een stuk duidelijker dan het al was!

Heel erg bedankt voor de moeite, ik ben nu bezig het in mijn excel sheet te brengen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan