• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere foto's naam wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord2011

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Beste mensen,

Ik heb een map met +/- 100 foto's. De foto's mummers/namen zijn niet in volgorde.
Voorbeeld: IMG_0458, IMG_6358, etc.

Ik heb de onderstaande code gevonden op internet die mijn foto's namen kan veranderen, maar het wekt niet goed!!.

Alleen foto's namen die begin met IMG_0458 (IMG_0...) wordt verandert, de rest niet.
De bedoeling is om alle foto's wordt hernoem, Voorbeeld E0458, E3658, etc..

Wie kan me helpen?

Zie link:
http://www.codeforexcelandoutlook.com/blog/2009/04/renaming-files-in-a-folder-using-vba/

HTML:
Sub ChangeFilename()

Const FILEPATH As String = _
"C:\Documents and Settings\Desktop\Foto ijm\"

Dim strfile As String
Dim filenum As String

strfile = Dir(FILEPATH)

Do While strfile <> ""
  Debug.Print strfile
  If Right$(strfile, 3) = "jpg" Then
    filenum = Mid$(strfile, Len(strfile) - 6, 3)
    Name FILEPATH & strfile As FILEPATH & "E" & filenum & ".jpg"
  End If

strfile = Dir

Loop

End Sub

Zijn het allemaal jpg-files ?
Onderstaande geeft je alvast het juiste getal weer per file.
Code:
filenum = Mid$(strfile, Len(strfile) - 7, 4)

O dat deed ik met Irfanview, eerst de te hernoemen bestanden sorteren en dan de selectie hernoemen.
Het zelfde kun je maar dan beter / meer uitgebreid met behulp van Freecommander (batch rename). Dat werkt beter met grote aantallen.

Het werkt met foto's namen t/m IMG_5958, foto's met namen groter dan IMG_5958 wordt niet gewijzig.

Foto's namen kleiner dan IMG_5958 werkt prima! (E5958).

?:confused:

Geef eens wat meer uitleg over hoelang de namen kunnen zijn, zijn het alleen cijfers of ook combinaties van cijfers en letters. In je voorbeelden laat je enkel cijfercombinaties met een lengte van 4 zien, dus wat is er nog mogelijk ?
Zijn het maar enkele verschillende lengtes kan je met Select Case de lengte uitlezen en dan met variabelen het benodigde gedeelte bepalen. Zijn het enkel cijfers kan je met een UDF het cijfergedeelte uit de string filteren en dit dan gebruiken in de naamgeving.

Het probleem is dat ik heelveel foto's moet gaan naam wijzigen.

Vanuit mijn foto camera komen ze met de namem IMG_0325,.....IMG_6599, etc...

Mijn punt is, dat ik ze hernoemen naar E0325,....E6599,...etc... (altijd een E letter er voor).

Ik houdt mijn vraag nu tot en met 1 letter voor de 4 cijfers (E1234)

Alvast bedankt.

Door een wijzeging in de onderstaande regel werkt het prima

Code:
If Left$(strfile, 4) = "IMG_" Then

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan