meerdere gebruikers eigen partitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robert-H06

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Berichten
19
Goeiedag;

Is het mogelijk om onder windows xp pro, elke gebruiker zijn eigen partitie heeft bijvoorbeeld:
c: voor winxp
d: voor gebruiker a
e: voor gebruiker b
etc

en is het dan ook mogelijk dat als bijv. gebruiker zich aanmeld deze gebruiker alleen zijn eigen partitie kan zien en gebruiken, en dat andere partities beveiligd zijn?

Groet

Robert
 
Jah dat is mogelijk maar vrij veel werk.

Wat wil je precies bereiken?
 
Zoveel werk toch niet?
Partities maken met Partition Magic of Windows.
Beveiliging en rechten instellen.
In Home Beveiliging en rechten via de veilige modus als admin.
In Pro gaat het simpeler naar ik heb die mogelijkheid op het moment niet 'aan' staan.
Op de moeilijke manier ga je dus ook even via de veilige modus als admin. Klik op de bewuste schijven en geef ieder zijn rechten.

Probeer het maar eens met een paar mappen.
Pietje eigenaar van Doc. en settings.
Jantje van muziek.

Zodra ze inloggen doen ze dat met een wachtwoord.
Zodra ze op een schijf klikken moeten ze ook dat wachtwoord geven. En omdat jij Jantje eigenaar hebt gemaakt van de map muziek zal alleen Jantje er in kunnen. (tenzij jij er ook bij wilt zitten en dat lijkt me wel wijzer. In ieder geval moet de admin er bij kunnen :) )
 
Laatst bewerkt:
Maar dan krijg je

-------
en is het dan ook mogelijk dat als bijv. gebruiker zich aanmeld deze gebruiker alleen zijn eigen partitie kan zien en gebruiken, en dat andere partities beveiligd zijn?
-------

niet voor elkaar.


Kijk; je moet de systeemmappen documents and settings en alle bijbehorende mappen verplaatsen. Dan staan de profielen op die partitie. Vervolgens moet je de overige partities verbergen met een programma of Group Policy Editor.
Dan kun je ervoor kiezen om de andere partities helemaal af te sluiten maar je moet er rekening mee houden dat de C:\ altijd deels open moet blijven staan ivm tijdelijke bestanden.

Die je overigens ook zou kunnen verplaatsen..
 
Beveiligd in de zin dat ze niet benaderbaar zijn.
Je kunt het zelfs verkeerd doen en jezelf buitensluiten.
Heb ik een keer gehad :rolleyes:
Het is dus heel belangrijk dat het systeem en de user minimaal als gerechtigden staan. De user wordt dan ook de eigenaar.
Ik bouwde altijd de admin in als veiligheid maar in dit geval willen de users denk ik privacy.

Welke schijf men ook probeert, je komt er niet in.
Er wordt om een wachtwoord gevraagd en alleen op je eigen schijf lukt je dat dus.
Je ziet dus de totale verkenner alleen kom je nergens in. In document en settings kun je een sluisje bouwen zodat mensen elkaar toch nog dingen toe kunnen schuiven.

Zichtbaar blijven ze wel maar ook daar is een mouw aan te breien. Volgens mij met Tweak XP.
 
okay mensen bedankt, het is me nu gelukt door partities aan te maken en daarop de profielen in zn geheel te zetten, dus bedankt voor de tip!
:thumb:
 
========
Beveiligd in de zin dat ze niet benaderbaar zijn.

========

Zoals? Alleen verbergen is niet voldoende..

Dan moet je toch met rechten werken.


Edit: mooizo :).
 
Ik heb het toch ook over het werken met rechten :8-0:
 
Het is dus heel belangrijk dat het systeem en de user minimaal als gerechtigden staan. De user wordt dan ook de eigenaar.
Je maakt me onzeker :)

Wel moet ik jouw manier eens uit proberen want ik vind wel dat Robert H-06 erg snel klaar.

Robert, is het nu zo dat niemand bij de ander op de schijf kan kijken? Hebben ze volledige privacy?
Kunnen ze ondanks dat toch nog op een bepaald punt files 'doorgeven' ?
Ik ben benieuwd.
 
=====
daarop de profielen in zn geheel te zetten
=====

Vraag me ook af hoe hij dit heeft gedaan..

Ik weet namelijk in Windows wel de standaard methoden om profielen te KOPIEËREN maar niet verplaatsen. Volgens mij moet je dan gaan tweaken.
 
Verplaatsen gaat dus met snelkoppelingen.
En als ik me niet vergis dan worden er op twee plekken de zelfde inhoud weergegeven.
 
heb eerst met norton partities aangemaakt:
C: 10 GB Winxp
D: 60 GB gebruiker A
E: 60 GB gebruiker B
F: 60 GB gebruiker C
g: 50 GB admin
Heb met een duister tweaktool (naamloos)(vondt t op usenet) een soort van kopieen op deze partities kunnen maken, alleen t beveiligen is me nog niet gelukt, dwz gebruiker a kan nog steeds kijken bij B als diegene slimgenoeg is om de windows acties te omzeilen:
ik bedoel dan de machtigingen instellen.

het is dus nog steeeds niet echt naar wens: wat ik eigenlijk op t systeem wou is:

"Bij mij op school" gebruiken ze citrix metaframe alle computer zijn op n server aangesloten, en als je op een computer aanmeld dan zie je eigenlijk alleen een soort netwerkschijf verder is niks zichtbaar of te vinden: geen windows schijf geen software wat geinstallerd is enkel en alleen t bureaublad met snelkoppelingen naar de programma's en dan je eigen "netwerkschijf" waar je alle bestanden op kan zetten en programma's op kwijt enz.

zo'n soort opzetje wou ik eigenlijk ook, alleen dan op 1 computer i.p.v. met meerdere computers en een server.

om mn verhaal te verduidelijken zie bijgaande screenshots:
beginlogin.bmp
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat snap ik. Maar je moet niet vergeten dat het hele Citrix principe op netwerken gebasseerd is en je het niet zomaar hetzelfde krijgt op een stand-alone PC zonder citrix.

En je zegt dat je de partities hebt gekopieërd? Met installatie en alles?

Kijk mijn punt is dat je wel alle systeemmappen kan moven enzo dmv tweaktools (document and settings, temp, etc..) en schijven kan verbergen maar het dan bij lange na niet waterdicht zit.

Wat Citrix doet is zeggen "jij bent user X, je mag die schijven zien en die niet maar je hebt wel rechten op die en die".

Zo kan Citrix je bijvoorbeeld rechten geven op de lokale C maar die heet dan Y zodat als jij c:\ zou intikken ergens er nog niet opkomt.

Dat idee.

Maar het is nu helemaal opgelost begrijp ik?
 
alles is in principe opgelost behalve dat ik nog niet tevreden ben om de beveilging zo goed als waterdicht te krijgen. en wat je zegt, tweaken is voor mij meer een uitweg dan een oplossing, maar voorlopig doe ik t ermee!
 
Die beveiliging heb je beregoed met Windows in huis.
Kijk, ze kunnen dan wel de verkenner zien in ingeklapte toestand, ze kunnen alleen inloggen op hun eigen schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan