• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere Grootste/kleinste x waarden optellen die voldoen aan een voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvelienDB

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2017
Hallo allemaal,

Sinds mijn laatste vraag een jaar geleden heb ik nog verschillende bestanden gemaakt, waar ik uiteindelijk altijd zelf uitkwam. Ik bijt me nu in mijn nieuwste bestand echter al eventjes stuk op een formule die ik maar niet werkende krijg.

De vraag betreft een formule voor de cellen F9, G9, H9 en I9 van werkblad "Gemengde competitie".

De formule die nu in die cellen staat, is gewoon dezelfde als die uit de werkbladen "Dames competitie" en "Heren Competitie". Die moet echter gewijzigd worden maar kreeg ik niet werkende. De bedoeling is dat van de waardes in F3:I8 voor iedere kolom steeds de 2 grootste indexen van mannen en de 2 grootste indexen van vrouwen worden opgeteld. Ik had al een verborgen hulpkolom E gemaakt om het makkelijker te maken, waarin ik uit het bereik "Gemengd" op werkblad "Lijst" het geslacht inlaad. Een formule waarbij dit rechtstreeks uit werkblad "Lijst" wordt gehaald mag uiteraard ook.

Voor de duidelijkheid, rijen 3 en 4 zijn altijd mannen en rijen 5 en 6 altijd vrouwen. Er zijn dus sowieso altijd minstens 2 vrouwen en 2 mannen. Rijen 7 en 8 kunnen zowel leeg zijn als vrouwen of mannen bevatten. Mogelijk kunnen er nog rijen worden toegevoegd in de toekomst.

In cellen F10, G10, H10 en I10 komt een gelijkaardige formule maar dan voor de 2 kleinste waarden.

Ik heb voornamelijk met SOM.ALS en GROOTSTE zitten proberen en ook met VERT.ZOEKEN indien geen hulpkolom E.

Alvast bedankt voor de hulp!

(achternamen zijn vervangen door A***** in het voorbeeld ivm privacy, telefoonnummers en e-mailadressen zijn verwijderd)

Bijlagen

Voor de twee vrouwen.

Code:
=SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="v")*(F3:F8);{1;2}))

Bedankt, ik heb hiermee de formule kunnen vervolledigen en dit lijkt te werken. :D

Code:
=SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2})+GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}))

Als ik GROOTSTE echter vervang door KLEINSTE voor rij 10, werkt het echter niet. Dan telt hij de waardes die niet voldoen aan de voorwaarde mee als een 0. Hoe los ik dit op?

Laatst bewerkt:
Matrixformule,

Inbrengen in formulebalk en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
Code:
=SOM(KLEINSTE(ALS(($E3:$E8="V")*(F3:F8>0);F3:F8);{1;2})+KLEINSTE(ALS(($E3:$E8="M")*(F3:F8>0);F3:F8);{1;2}))

Ik heropen deze vraag want ik merk nu dat het toch niet werkt zoals het hoort helaas.

De formule die ik nu heb is:
Code:
=SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2})+GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}))

Wanneer cel F7 en/of F8 leeg zijn (geen speler uit de vervolglijst geselecteerd in B7 en/of B8) krijg ik de foutmelding #WAARDE . Blijkbaar kan deze formule niet om met lege cellen?

Kan iemand mij helpen a.u.b.?

Laatst bewerkt:
Beter?
Code:
=als.fout([COLOR=#333333]SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2})+GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}));"")[/COLOR]

Beter?
Code:
=als.fout([COLOR=#333333]SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2})+GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}));"")[/COLOR]

Nee, dan krijg je geen waarde in F9 ipv de som van de cellen F3:F8 die wel een waarde hebben.

ongetest.
Code:
=als.fout(SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2});"")+als.fout(GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}));"")

of:
Code:
=als.fout(SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2});0)+als.fout(GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}));0)

Laatst bewerkt:
ongetest.
Code:
=als.fout(SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2});"")+als.fout(GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}));"")

of:
Code:
=als.fout(SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2});0)+als.fout(GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2}));0)

In beide gevallen zegt excel dat er te weinig argumenten zijn ivm die als-fout functie. Ik heb deze formule nog niet werkende gekregen helaas.

Het haakje voor de laatste puntkomma moet verwijderd worden zo te zien

Ik heb hier geen Excel, misschien dat een ander er even naar kan kijken, anders wordt het pas vanavond.

Probeer het zo eens, uiteraard terugvertalen naar de nederlandstalige functies
Code:
'=IFERROR(SUMPRODUCT(LARGE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2}));0)+IFERROR(LARGE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2});0)

De formule geeft zo geen foutmelding meer maar komt eigenlijk qua resultaat op het zelfde neer als de formule uit #8

Alleen ipv "" geeft hij nu 0 als resultaat. Maar hij moet de 4 hoogste waardes optellen en de lege cellen als 0 interpreteren.

Ik heb nu zelf even een oplossing bedacht waarbij bovenstaande formule wel werkt. :D Namelijk door bij de formule in de cellen E3:E8 "" te vervangen door 0 zodat hij een 0 weergeeft ipv een lege cel wanneer er geen speler geselecteerd is in B3:B8. Vervolgens heb ik dan de celeigenschappen op de aangepaste notatie 0;-0;;@ gezet zodat een 0 wordt weergegeven als een lege cel.

Heeft er iemand een mooiere oplossing?

EDIT: De oorspronkelijke formule werkt ook terug met mijn eigen oplossing.
Code:

Laatst bewerkt:
Alleen ipv "" geeft hij nu 0 als resultaat. Maar hij moet de 4 hoogste waardes optellen en de lege cellen als 0 interpreteren.
Vreemd, als ik in het voorbeeldbestand (uit post 1) de formule (uit post 15) invul in de cellen waar ik dacht dat ze moestten terechtkomen, krijg ik in cel F9 van blad "gemengde competitie" als resultaat 58, in cel G9 18, in cel H9 22 en in cel I9 18.
Bij het evalueren van de formule lijkt hij toch de 2 hoogste waarden (zoals aangegeven door {1;2}) per geslacht op te tellen.

Laatst bewerkt:
Vreemd, als ik in het voorbeeldbestand (uit post 1) de formule (uit post 15) invul in de cellen waar ik dacht dat ze moestten terechtkomen, krijg ik in cel F9 van blad "gemengde competitie" als resultaat 58, in cel G9 18, in cel H9 22 en in cel I9 18.
Bij het evalueren van de formule lijkt hij toch de 2 hoogste waarden (zoals aangegeven door {1;2}) per geslacht op te tellen.

Vreemd ik heb het getest nu in het voorbeeld bestand hierboven ipv mijn laatste versie en ook hier krijg ik nullen in rij 9 als ik geen speler selecteer in rij 7 en/of 8.

Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT(GROOTSTE(($E3:$E8="V")*(F3:F8);{1;2}));0)+ALS.FOUT(GROOTSTE(($E3:$E8="M")*(F3:F8);{1;2});0)

Laatst bewerkt:
ik had mij gebaseerd op het bestand waar in rij 7 en 8 wel spelers geselecteerd waren:o
maar probeer eens als volgt:
Code:
=IFERROR(SUMPRODUCT(LARGE(IFERROR(($E3:$E8="V");0)*(F3:F8);{1;2}));0)+IFERROR(LARGE(IFERROR(($E3:$E8="M")*(F3:F8);0);{1;2});0)

ik had mij gebaseerd op het bestand waar in rij 7 en 8 wel spelers geselecteerd waren:o
maar probeer eens als volgt:
Code:
=IFERROR(SUMPRODUCT(LARGE(IFERROR(($E3:$E8="V");0)*(F3:F8);{1;2}));0)+IFERROR(LARGE(IFERROR(($E3:$E8="M")*(F3:F8);0);{1;2});0)

Dan krijg ik terug de foutmelding van te weinig argumenten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan