meerdere IDE-apparaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

DISKDRIVE

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2002
Berichten
50
graag zou ik willen weten of ik beperkt ben in apparaten.Vermits ik in mijn pc (zoals in vele andere),een primaire en secundaire ide poort zit met master en slave kabel wil dat zeggen dat ik zoals momenteel 4 apparaten kan aansturen(2HD,DVD-rom en CDRW).Wat indien ik dit wil uitbreiden??Het is nog niet aan de orde,doch ik ben gewoon nieuwsgierig. mijn moederbord is een HV84501 van Intel.Als ik een DVD-writer installeer wil dat dan zeggen dat ik één van bovenstaande apparaten moet verwijderen,daar ik meen dat ze nog wel een functie hebben om de nieuwere en duurdere apparaten te vrijwaren voor eenvoudige taken.
alvast bedankt
 
dan zal je een raid controller moeten installeren die het mogelijk maakt meerdere hd's aan te sturen!
 
't is wel wat duurder maar dan zou ik als eerste denken aan SCSI- apparaten.
Een SCSI-kaartje (PCI) eerst in de PC steken en aan 1 kun je 7 of 8 apparaten bijsteken als ik me niet vergis.

Een raid controller gaat idd ook, maar daar kun je alleen maar HD's op gebruiken. Nadeel is wel dat bij bv. W2K prof er geen fouttolerantie ondersteunt wordt en je een server versie moet installeren (Xp weet ik niet of het ondersteunt).
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door killer_boots
Een SCSI-kaartje (PCI) eerst in de PC steken en aan 1 kun je 7 of 8 apparaten bijsteken als ik me niet vergis.

Je hebt het bijna helemaal goed: Bij Ultra SCSI kan je 8 devices aansturen, aangezien de kaart zelf 1 device is, kan je dus nog 7 apparaten aansluiten.

Bij Ultra Wide kan je zelfs 16 devices aan, ook hier is de kaart zelf weer een device, zodat je er maxinaal 15 externe apparaten aan kunt hangen.

Uiteraard zijn er ook wel ISA-SCSI kaartjes te koop.
 
INTERN scsi

Als ik het goed begrijp moet ik een PCI-scsi-kaart kopen en daar bijkomende scsi apparaten op aansluiten??Spreken we dan over interne of externe apparaten scsi.?En heeft dit invloed op de configuratie en werking met de apparaten die op IDE zijn aangesloten.
alvast bedankt
 
Ehh, nee. Ik reageerde op het bericht boven mij. Ik zou een IDE controller-kaartje (hoeft echt geen RAID-controller te zijn) op de kop tikken en die gebruiken voor extra IDE-apparaten. SCSI-harde schijven/cd-rom's e.d. zijn vele malen duurder dan IDE-apparaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan