• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere Inputs & Outputs (ALS Functie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

lightningmtv

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2022
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een probleem met een ALS Functie waar ik zelf helaas niet uit kom.
Ik probeer te filteren op meerdere uitkomsten en elke uitkomst dient een andere output te geven.

Mogelijke Inputs
x
Ziek
Verlof
Tijd Format Voorbeeld ( 9:15-17:00)

Outputs
x = Leeg
Ziek = Ziek
Verlof = Verlof
Tijd = Eerste deel (9:15) of 2e Deel (17:00)

Formule zonder 3e & 4e input
(Eerste deel tijd)
=ALS(ISTEKST(Rooster!C5);ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("x";Rooster!C5));" ";LINKS(Rooster!C5; VIND.SPEC("-";Rooster!C5;1)-1));" ")

(Tweede deel tijd)
=ALS(ISTEKST(Rooster!C5);ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("x";Rooster!C5));" ";RECHTS(Rooster!C5; VIND.SPEC("-";Rooster!C5;1)));" ")

Wil graag aan deze formule toevoegen dat als een vakje het woord "Ziek" bevat deze Ziek neer zet (Zelfde geldt voor verlof).

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen :)

Laatst bewerkt:
Ik snap niet wat je wilt. Doe er een bestandje bij, dan wordt het wellicht makkelijker.

Ik zie dat je een nieuwe gebruiker bent (welkom nog :)) en dat betekent doorgaans óók dat je in de onvermijdelijke beginnersfout bent gestonken: de (hele kleine) QUOTE knop aanzien voor de Antwoord knop. Daarbij dus volledig voorbij gekeken aan de prachtige grote knop <Reageer op bericht> en óók het nog vele malen grotere tekstvak <Snel reageren> óók niet gezien. Ik vraag me al jaren af hoe dat toch komt, en wat er in de hoofden van nieuwe gebruikers omgaat als ze op zoek zijn naar manieren om te antwoorden. De QUOTE knop is dat dus niet:).

Wat betreft je vraag: ik snap niet wat je bedoelt, en je insteek snap ik ook niet. Je wilt blijkbaar iets doen met cellen waarin een 'x' staat, maar waarom doe je dat met Vind.Spec? Je kunt toch gelijk testen of de inhoud van de complete cel een 'x' is? Je doet nu twee testen om te kijken of in cel C4 een x staat.

Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";Rooster!C4));ALS(Rooster!C4="";"";Rooster!C4);LINKS(Rooster!C4;VIND.SPEC("-";Rooster!C4)-1))
Dit zou moeten werken voor de starttijd. Je kunt hem zelf denk ik wel aanpassen voor de eindtijd :)

Hey,
Super bedankt voor je antwoord.
Heb inderdaad de verkeerde knop gepakt.

Even terug komend op het probleem.

Ik wil de cel in het tabblad uren 4 verschillende opties geven.
Bevat de cel in tabblad rooster een X= output cel leeg
Bevat de cel in tabblad rooster ziek = output tekst ziek
Bevat de cel in tabblad rooster verlof = output tekst verlof
Bevat de cel in tabblad rooster uren = output uren (links of rechts)

Laatst bewerkt:
hallo, als je excel 365 gebruikt kun je deze gebruiken voor de B kolom
Code:
=LET(P;Rooster!C2;plek;ALS.FOUT(VIND.SPEC("-";P);0);ALS(plek>0;LINKS(P;plek-1);ALS(OF(P="";P="x");"";P)))
en deze voor de C kolom
Code:
=LET(P;Rooster!C2;plek;ALS.FOUT(VIND.SPEC("-";P);0);ALS(plek>0;RECHTS(P;plek);ALS(OF(P="";P="x");"";P)))
de rest kun je zelf aanpassen
die P in de formule is de pointer naar de cel in het rooster.
"plek" is de lokatie van het "-" in P en is 0 als het streepje niet gevonden is.

Laatst bewerkt:
Dan is dit je (versieonafhankelijke) formule:
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";Rooster!C2));ALS(OF(Rooster!C2="";Rooster!C2="x");"";Rooster!C2);LINKS(Rooster!C2;VIND.SPEC("-";Rooster!C2)-1))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan