• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere malen vert. zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

radar

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Excellenties,...

Moeilijk item een titel mee te geven; oplossing zit misschien in een heel andere richting.
In bijgevoegd bestand is de vraag nader uitgewerkt en het voorbeeld verduidelijkt een en ander volgens mij voldoende.
Kort de vraagstelling:
In kader van herwaardering functie worden medewerkers in een andere functieschaal geplaatst.
Binnen oude en nieuwe functieschaal is er een differentiatie op basis van, gemakshalve, ervaringsjaren en op grond daarvan naar bepaald volgnummer (wat weer in salaristabel gekoppeld is aan salarisbedrag, echter dat is hier buiten beschouwing gelaten).
Spelregel bij het omzetten is, dat medewerker op volgnummer terecht dient te komen horend bij nieuwe schaal identiek aan oud volgnummer, voor zover voorhande en zo niet eerstvolgend hoger volgnummer in de nieuwe schaal.
Nogmaal het voorbeeld verduidelijkt een en ander.
Het zou een hoop tijd besparen en de kans op vergissingen bij handmatig omzetten uitsluiten, als ik hier met een aantal formules excel het werk kan laten doen.
Wie kan en wil me helpen bij het oplossen van deze vraag?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
oeps, :o

Wigi, je hebt gelijk was geen goed voorbeeld van omzetten naar hoger volgnummer. Heb bijlage aangepast met ander voorbeeld.

radar

Laatst bewerkt:
Dan zal ik het wel niet helemaal gesnapt hebben.

Dan zal ik het wel niet helemaal gesnapt hebben.

Wat niet ondenkbeeldig is... moeilijk probleem idd.

Radar

op mijn pagina staat er een pagina bij Excel, dan Voorbeeldbestanden, over "Databasefuncties". Die lijken mij hier zeer geschikt te zijn.

Alternatief zijn matrixformules, zoals er al veel voorbeelden op het forum staan.

Wigi

@wim,

de door jou aangereikte oplossing is niet wat ik zocht; naar aanleiding van je toegevoegde vragen in spreadsheet, of de in het voorbeeld toegevoegde waarden, moet ik bevestigend antwoorden, het klopt.
Op basis van oude inschaling hoorde daar volgnummer 17 bij, in nieuwe inschaling gaat medewerker naar functiegroep 4 en daar komt volgnummer 17 niet voor, vandaar dat het eerstvolgend volgnummer van toepassing is.
(De link naar anc. gaat daarmee ook verloren)
Schematisch is het van oude schaal, anc. naar volgnummer oud, naar nieuwe schaal en op basis van nieuw te bepalen volgnummer anc. bepalen.

@wigi,

ik ga je site weer eens bezoeken.
is het een optie middels vert. zoeken van oude inschaling naar volgnummer te gaan en vervolgens uit een nog te bouwen tabel met volgnummer vooraan weer te zoeken naar
anc.
De kolom waar ik dan in moet zoeken wordt bepaald door de nieuwe schaal die bekend is.
ik zal zo een overzichtje maken in nieuwe bijlage en plaatsen, maar dan de formules nog....

Het moge duidelijk zijn dat het in werkelijkheid om een veel grotere diversiteit aan combinatie-mogelijkheden gaat.

Maar zoals gezegd ik ga je site eens bezoeken, die al geruime tijd bij mijn favorieten staat als snelkoppeling.

Bijlagen

Het moge duidelijk zijn dat het in werkelijkheid om een veel grotere diversiteit aan combinatie-mogelijkheden gaat.

Ga dan maar voor databasefuncties. Matrixformules vertragen de boel als het om veel gegevens gaat. VERT.ZOEKEN lijkt mij hier niet "krachig" genoeg te zijn, daar je moet zoeken onder voorwaarden.

Wigi

Volgens mij kan je je vraag oplossen via onder meer INDEX, dus zonder matrixformules.

Ik moet even spitten in mijn bestanden of ik nog iets heb.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wim,

perfect, da's zeker een bolleke waard!
Proost!:thumb:

Ik ga dit inpassen in mijn groot overzicht.

Wederom dank voor de hulp.

Radar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan