Meerdere OS installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

freebutterflyx

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2002
Berichten
83
Het gaat om een machine met 2 HD's.
Een eerste van 250GB (verdeeld in 2 of 3 partities) waarop nu win XP staat.
Een tweede van 500GB van 1 enkele partitie waarop enkel data staat. Deze data werd onlangs op een externe HD gezet zodat deze HD voor andere zaken zou kunnen gebruikt worden.

Op deze tweede HD zou ik nu graag nog meerdere OS installeren voor vooral testdoeleinden. (Ik heb het geprobeerd dmv een viruteel systeem maar dat werk niet vlot genoeg).
Wat ik graag zou willen installeren: eventueel win2000, een tweede XP misschien, Vista, eventueel win 7.
Zowiezo zou ik willen beginnen met vista of misschien XP.
Uiteraard zou ik bij het opstarten ook graag een opstartmenu krijgen om een keuze tss OS te maken.
Mijn huidig XP systeem wil ik behouden.

Maar hoe begin ik hier nu aan?
Ik zou eerst die tweede HD formateren.
Ik veronderstel dat iedere OS op een apparte partitie moet staat. Dit lijkt me zowiezo wel het handigste.
Maar moet ik deze partities reeds vooraf maken?
En hoeveel OS kan ik eigenlijk op een HD installeren? Tot deze vol is of is hier een andere beperking op?
 
Hallo,
Om te beginnen moet je die HDD formatteren. Daarna moet je gewoon de installatiedisk erin stoppen en daar vanaf opstarten. Selecteer je goede harde schijf en laat 'm eerst alles formatteren. Daarna kan je partities laten maken en op 1 partitie de OS installeren. Zo kan je lekker doorgaan totdat je HDD vol zit (duurt wel ff met 500gb ;))
 
Ik kan dus bvb eerst XP instaleren op die tweede HD en daarvoor bvb 30GB (ik zeg maar iets) gebruiken en daarna bvb Vista instaleren op de volgende 30GB. Daarna zou ik hetzelfde nog eens kunnen doen met weer een OS. Ik zou dan zo kunnen doorgaan tot die HD vol is (niet dat ik dat zou doen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan