Meerdere records aanmaken met 1 formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

DinoMuis

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2014
Berichten
17
Zo, hier ben ik weer met mijn muizen :p

Ik wil graag een formulier voor het invoeren van gegevens in een tabel die meerdere records tegelijk kan aanmaken.
Het zit zo; ik heb een tabel [Showresultaten] en deze heeft de volgende velden; [ID] als sleutelveld, [Show], [Datum], [Organisatie], [Keurmeester], [Naam] (van de muis), [#Kooi], [Punten], [Commentaar] en [Titels] (gewonnen prijzen). Nu heb ik per show een tiental muizen in te voeren, dus dan zou ik met een normaal formulier 10 keer hetzelfde moeten invoeren bij de velden [Show], [Datum], [Organisatie] en [Keurmeester]. Dit is veel werk voor een lui persoon (die snel fouten maakt) als ik, dus ik had graag dat ik deze velden maar 1 keer hoef in te voeren en dan de andere velden ([Naam], [#Kooi], [Punten], [Commentaar] en [Titels]) apart kan invoeren in 1 formulier. Access moet dan voor mij de verschillende records juist aanmaken met alle info.

Kan dit uberhaupt? Hoe pak ik het dan aan?
 
Maak 2 tabellen aan: een tabel met de shows en een tabel met de muizen. Maak na iedere show eerst een show aan en link vervolgens iedere muis die je invoert aan het unieke ID van een show.
 
Ik zou ook een aparte tabel aanmaken voor de shows, al zou het mij hogelijk verbazen als je per show maar 1 keurmeester hebt. Dat zal toch wel niet? Maar een tabel voor de shows zorgt er wel voor dat je database nog enigszins genormaliseerd blijft. Nieuwe records aanmaken voor de muizen die naar een bepaalde show gaan moeten desalniettemin toch ingevoerd moeten worden in een tabel Show_Muis, waarin je dan de variabele gegevens van de show apart invoert, zoals dus een keurmeester. Door zo'n formulier 'variabele standaardwaarden' te geven kun je vaste gegevens invoeren die je dus niet steeds opnieuw in hoeft te voeren.
 
Aangezien de muizenwereld niet zo heel erg groot is, is er inderdaad meestal maar 1 keurmeester, allesinds toch telkens maar 1 voor de muizen. Ik heb natuurlijk geen interesse in de keurmeesters voor de andere diersoorten, zoals de ratten, hamsters, gerbils en dergelijke, die ook op die show aanwezig zijn :p

Ok, ik snap het denk ik niet helemaal... Dus ik maak 2 tabellen, 1 voor de shows zelf en 1 met de resultaten per muis? En dan kan ik voor het formulier met de showresultaten per muis het showid (sleutelveld?) ingeven? Wat betekend dat met die 'variabele standaardwaarden'?
 
Om je tabellen alvast aan te geven, dat zou ik dus zo doen:
tabel ShowResultaten:
[ShowResultaatID]
[ShowID]
[MuisID]
[#Kooi]
[Punten]
[Titels]
[Commentaar]

tabel Shows:
[ShowID]
[Datum]
[Organisatie(ID)]
[Keurmeester(ID)]

Als je met 1 keurmeester werkt, dan kan die wel in de tabel Shows, en hoeft die niet in Resultaten. In de tabel Resultaten leg je het ShowID vast en daarmee weet je dus op basis van de één-op-veel relatie tussen de twee altijd de showgegevens, die je simpel met tekstvakken op je formulier kunt laten zien. In de keuzelijst daarop kies je de Show, het formulier laat je de rest zien. Muisnaam haal je uit de tabel Muizen, dus geen Naam opslaan, maar MuisID. Ook weer met een koppeling. Titels is een apart verhaal, want als je meerdere titels per muis kunt winnen, dan wordt dat ofwel een aparte tabel die je koppelt, ofwel een veld met meervoudige waarden. Die je dan in een query alsnog kunt uitsplitsen als dat nodig is.
De tabel Shows bevat dus alle vaste showgegevens, zoals datum, organisatie en Keurmeester. Heb je een tabel voor de keurmeesters en organisaties, dan maak je een koppeling met die tabellen, en gebruik je het ID veld.
 
Ik denk dat ik alsnog iets verkeerd gedaan heb.
De velden op het formulier showresultaten werken nu zo dat ik een muis en een show kan kiezen, maar ik wil een 'find box' maken op basis van de muis in combinatie met de show (want deze maken samen het record uniek), maar ik krijg als resultaat dan een nummer (van [MuisID]) en een blanco (van [showID]).
Wat heb ik verkeerd gedaan?
 
Ik snap niet helemaal waar je dat zoekformulier hebt verstopt. En er zitten dermate weinig records in je shows dat je daar ook weinig te zoeken hebt (letterlijk ;) ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan