Meerdere records selecteren dmv ja/nee? -> opslaan in nieuwe tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorrit126

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Beste helpmij'ers,

In mijn database heb ik een tabel met 2700+ records. Hieruit wil ik meerdere records kunnen selecteren bijvoorbeeld dmv JA/NEE (of een andere optie als iemand een betere suggestie heeft), omdat er geen bepaalde criteria is voor het selecteren.
Hierna wil ik deze geselecteerde regels opslaan in een nieuwe tabel.
Is dit mogelijk, zoja hoe kan ik dit het beste doen?

Ik heb een beperkte kennis van access maar met een klein beetje hulp kom ik er zelf wel uit! Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een paar vragen:
Kun je de selectie maken op basis van bepaalde gegevens? Je geef aan dat je met een selectievakje wil kunnen werken; dat is doorgaans alleen nodig als je de te kopieëren records niet kunt selecteren op basis van een criterium, zoals een datumreeks o.i.d.
Heb je de nieuwe tabel al, of moet die ook gemaakt worden?
Je kunt een Toevoegquery maken, of een Tabelmaak query waarbij je de selectie als bron gebruikt bijvoorbeeld.

Sorry voor de onduidelijkheid ik had mijn vraag iets beter kunnen formuleren.
Ik heb inderdaad gekozen voor het selectievakje omdat ik geen criterium heb. Het zijn willekeurige records met tekst of getallen.
De nieuwe tabel heb ik nog niet dus wordt het dan een tabelmaak query?
De 2700 records worden na het uitselecteren uiteindelijk ±350 tabellen (hoe houd ik dit overzichtelijk?:))

Niet.... Leg eens uit waarom je 350 tabellen wilt maken op basis van één tabel, want ik begin onraad te ruiken :)

haha! Het zit als volgt: Op mijn werk hebben we een etiket/label programma wat nu gemigreerd wordt naar een ander softwarepakket.
Het huidige programma slaat alle tekstdocumenten van de etiketten op als .txt, deze 2700 bestanden heb ik samengevoegd in excel en geimporteerd in acces, omdat de nieuwe label software samenwerkt met access.
In dit programma kun je een database koppeling maken en de data uit 1 tabel halen.
Zoals je misschien begrijpt heb ik geen zin per etiket ±7 .txt documenten, uit te zoeken tussen de 2700 records.
Vandaar dat ik meerdere records wil samenvoegen en opslaan als 1, zodat ik met 1 klik op de muis kan zien welke bestanden er bij welk etiket horen.

Code:
Option Explicit

Private Sub Command0_Click()

Dim strSQL As String
Dim VarTableName As Variant

VarTableName = InputBox("Voer hier de tabelnaam in")
If VarTableName = "" Then Exit Sub

strSQL = "SELECT [txt].[TekstId], [txt].[TekstLocatie], [txt].[TekstInhoud], [txt].[TekstSelect], FROM [txt], WHERE ((([txt].[TekstSelect])=Yes)); "

DoCmd.RunSQL strSQL

End Sub

Dit is wat ik nu heb geschreven, helaas krijg ik hiermee wel een foutmelding die ik zelf niet kan onderscheppen. Ziet iemand waar het fout gaat?

Je hebt in je query nogal losjes met komma's gestrooid.
Code:
strSQL = "SELECT TekstId, TekstLocatie, TekstInhoud, TekstSelect FROM txt WHERE [TekstSelect] = -1;"
Overigens snap ik nog steeds niet waarom je 350 tabellen nodig hebt, maar dat kan aan mij liggen :)

Dat ik de �350 tabellen wil hebben hoef je ook niet te snappen:D
Nee het gaat erom dat ik in de nieuwe labelsoftware per etiket een connectie kan maken met de desbetreffende tabel en zo de records eruit kan halen, zonder tussen de 2700 records te gaan zoeken. Veel duidelijker kan ik het volgens mij niet uitleggen..

Ik denk alleen dat de code die jij aangepast hebt ook niet gaat werken, zie namelijk net de fout in mijn code. Sql kan natuurlijk niet overweg met de select query dus heb ik hem verandert.
De code werkt op deze manier maar is dit slim om te doen?
Code:
strSQL = "SELECT TekstId, TekstLocatie, TekstInhoud, TekstSelect FROM txt WHERE [TekstSelect] = -1;"

CurrentDb.QueryDefs("TempQuery").SQL = strSQL
DoCmd.OpenQuery "TempQuery"

In dat geval lijkt mij één tabel met een extra kolom met de etikettengroep toch ietsje makkelijker, want dan kun je filteren op een groep. Jouw oplossing lijkt mij volslagen onbeheersbaar. En een etiket(tengroep) opzoeken lijkt mij zo ook een crime. Maar ik heb er gelukkig geen verstand van :D
Een tijdelijke query lijkt mij een prima oplossing. Zet er nog wel een check bij die de query aanmaakt als iemand hem per abuis verwijdert, zodat je code niet blijft hangen.

klinkt bij mij of je per soort etiket een tabel wilt maken. je zou ook velden aan je database kunnen toevoegen met je etiket gegevens. bv rood etiket, brief, binnenland.
vervolgens kan je met een query alle records eruit filteren voor rood etiket of brief of binnenland of een combi daarvan.

En dat is op welke manier anders als mijn voorstel? Overigens denk ik dat TS daar nog steeds over aan het brainstormen is :D

Bedankt voor de reacties!
Ik ben zelf lekker laat met reageren, maar ik was inderdaad een tijdje aan het brainstormen hierover. Ik heb een beetje lopen testen met de labelsoftware, welke ook nieuw is voor mij, en heb een oplossing gevonden zodat ik niet meer per tabel hoef te importeren.
Dus je tip over de extra kolom heb ik toegepast en zo is alles een stuk makkelijker te beheren!
Maar nu zal ik de tekstdocumenten nog wel moeten koppelen aan etiketgroep (hiervoor gebruik ik het artikelnummer van het product).
Hoe kan ik dit het beste doen?

Wat bedoel je daar mee? Teksdocument koppelen aan etiketgroep?

Ja ik vraag me af op wat voor (slimme) manier ik achter mijn tekstbestanden in de tabel, het bijbehorende artikelnummer (lees: etiketgroep) kan krijgen. Bijvoorbeeld door middel van een toevoegquery met ja/nee o.i.d.

Ik heb nu een nieuwe tabel "tekstgroep" gemaakt met de velden artikelnummer en tekst 1 t/m 10 waar ik de tekstdocumenten die bij het specifieke artikel horen wil importeren. Wanneer ik dan het artikelnummer selecteer in de tabel "ArtikelNr", wil ik de bijbehorende teksten te zien krijgen.

Laatst bewerkt:
Deze opzet is niet geweldig:
Ik heb nu een nieuwe tabel "tekstgroep" gemaakt met de velden artikelnummer en tekst 1 t/m 10
Maak een aparte tabel voor je documenten, en koppel die op basis van Artikelnummer aan je hoofdtabel. Niet alleen is je probleem veel makkelijker op te lossen, je zit ook niet meer vast aan een maximum van 10 teksten.

Michel bedankt weer voor je snelle antwoord,

Ik had dit inmiddels al gedaan. Dacht dat het handiger was als ik het via een tabel tekstgroep deed zodat ik daar eerst de tekstbestanden in kon zetten maar ik heb ze nu rechtstreeks gekoppeld op ArtikelNr.
Nu blijft de vraag nog, hoe krijg ik op de snelste manier de bestanden aan het artikelnummer gekoppeld. Hier zit geen verband in dus ik zal ze in elk geval handmatig moeten selecteren.

Laten we weer eens teruggaan naar de kern van het probleem, want ik raak zo langzamerhand het overzicht kwijt.... Wat is nu precies de gang van zaken?
Het huidige programma slaat alle tekstdocumenten van de etiketten op als .txt
Moet ik hieruit afleiden dat je één map hebt met tig bestanden, voor elk etiket één?

Ik heb inderdaad een map met 2700+ txt bestanden deze heb ik al geïmporteerd in access in de tabel TXT met de volgende velden:
TekstId
TekstLokatie
TekstInhoud
TekstArtNr

Waarbij ik in TekstArtNr aan wil geven bij welk Artikel dit .txt bestand hoort. Elk artikelnr/etiket heeft dus tussen de 1 en 10 tekstbestanden.

Dat snap ik; op basis waarvan bepaal je het artikelnummer?

De artikelnummers zijn al bekend dit wordt het "hoofdelement" van een etiket. Ik wil uiteindelijk met het artikelnummer bepalen welke velden hij moet laten zien uit verschillende tabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan