meerdere records wijzigen op basis van 1 record in een formulier...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chris Cools

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2008
Hallo,

Ik heb een lijst waar artikels meer dan 1 keer in staan. Deze artikels moeten lijn voor lijn verwerkt worden.
Is het mogelijk om te automatiseren dat als een record via een formulier op status "verwerkt" wordt dat dan alle andere records met hetzelfde artikel ook ineens op status verwerkt komt te staan?
zodanig dat hetzelfde artikel niet meer dan 1 keer behandeld moet worden?
En hoe pak ik dit het best aan?

thanx

chris

Hoi,

Dat kan middels een bijwerkquery.
Gegevens selecteren op basis van artikelnummer, waarbij als voorwaarde in de query staat =Forms!JouFormulier!Artikelnummer.
Vervolgens bij veld Status in het vakje 'veranderen in' de tekst 'verwerkt' plaatsen.

Deze query kan je het beste plaatsen in het besturingselement Status op je formulier, bij de gebeurtenis 'Na bijwerken'. Verander je dan eenmalig de status naar verwerkt voor 1 artikel, dan worden daarna alle zelfde artikelen naar 'verwerkt' gezet.

Let wel dat van alle gelijke artikelen de status omgezet wordt, maar ik begrijp uit jou vraagstelling dat dat de bedoeling is.

Groet,

Zqwiqly

Hello,

je zegt:
"Gegevens selecteren op basis van artikelnummer, waarbij als voorwaarde in de query staat =Forms!JouFormulier!Artikelnummer."

Als ik de bijwerkquery maak, dan heb ik bij Field en Table, de tabel en kolom waarin de aanpassing moet gebeuren gezet.
Bij update to staat dan "verwerkt" en bij criteria heb ik dan het pad naar het desbetreffende vak in het formulier gezet.
Maar deze query past niets aan...
Als ik het achter criteria leeg laat, dan worden ineens alle records aangepast...
Het lukt me dus niet om de bijwerkquery alleen dat artikel te laten aanpassen dat in het formulier staat...

Enig idee waar ik in de fout ga?

grtz,

chris

Hoi,

Bij field moet je ook nog je artikelnummer zetten.
Je krijgt dus een bijwerkquery die bestaat uit twee velden: artikelnummer (voor het selecteren, dus met criterion) en status (voor het bijwerken, dus met hetgeen waarin je wilt bijwerken).

Dat zonder criteria alle records gewijzigd worden is logisch. Je gebruikt dan alleen het bijwerkgedeelte en niet het selecteergedeelte (dus alles).

(Overigens kan je eerst een selectiequery maken met de genoemde velden. Dan kan je eerst bekijken of de query wel selecteert wat jij wil. Vervolgens query type om zetten naar 'bijwerk' en het 'update to' veld invullen)

Succes,

Zqwiqly.

Laatst bewerkt:
Hey,

nu werkt het idd wel, heb het selectiestuk bijgevoegd en het werkt perfect.
Heb dan de query ondergebracht in de macro's die werden getriggered door de knoppen op het formulier en het doet wat het moet doen!!! :thumb:

Heb wel een ander probleem nu, ineens krijg ik de melding dat de record al veranderd is door een andere user en moet ik kiezen of ik die gegevens overschrijf of niet...
Er zit ook niemand anders dan ikzelf, dus ergens moet ik iets doen dat op twee verschillende users lijkt...

Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

thanx,

chris

en het bizarre is dan ook nog dat het geen rol speelt of ik nu kies om "mijn" gegevens of die van de "andere" te bewaren. in beide gevallen gaat het goed...

Hey,

de verwijzing naar je eigen vraag heeft me geholpen!
via macro kreeg ik het niet opgelost, maar het stukje VBA code dat erin stond heb ik gekopieerd en geplakt in de code na het aanpassen van de status ( dus voor de bijwerkquery de andere records van hetzelfde artikel aanpast ).
Als ik het goed begrijp kwam het omdat door een knop de status van het artikel in de record al werd aangepast, en dat via een volgende knop deze waarde werd overschreven zonder dat de vorige al gesaved was.
En de reden dat ik geen verschil zag als ik koos tussen het saven van de ene of de andere verandering was gewoon omdat dit twee keer om status"verwerkt" ging. het resultaat leek dus hetzelfde...

Man, man... :shocked:
en zo leren we dus bij he!!! :thumb:
thanx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan