• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere resultaten nodig, vlookup niet afdoende

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excellies

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2021
Hallo,

Ik probeer het volgende resultaat te behalen.
Van de codes die op het werkblad staan moet ik weten op welke modellen deze passen.
De meeste codes staan vaker in de lijst waardoor ik er met verticaal zoeken helaas niet uitkom.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen met een mooie formule?

Een modelnaam staat vaak verdeeld over 2 cellen onder elkaar, mocht iemand hier ook iets op weten zou dat geweldig zijn.

Alvast bedankt.

Bijlagen

De opzet van het bestand is niet geschikt voor analyse
Alles onder elkaar in een tabel zou hier prima kunnen. Echter zal het omzetten van het bestand naar de juiste opzet een jaar in beslag nemen, zoals het er nu naar uit ziet. :(

Bedankt voor het voorbeeld, heb je suggesties hoe ik het info werkblad het beste te lijf kan gaan om sheet 1 te vullen zonder al te veel hoofdpijn?

Wie deze tabel bedacht heeft... :shocked:

Met heel veel datamanipulatie (via extra kolommen met formules en x'jes in geel) kan ik via Power Query misschien iets bruikbaars produceren.
Maar er zitten nog onvolkomendheden in, dat komt omdat de data niet consequent is. Je zal er dus nog doorheen moeten om dit op te lossen... informatie uit cellen combineren met name.
Ook moet je in kolom B nog allemaal x'n gaan zetten. Ik heb het nu t/m Chevrolet gedaan ter illustratie. De x geeft aan wanneer de beschrijving van het motortype ophoudt. Dat kan ik moeilijk automatiseren omdat er geen logica in zit.
Deze acties kosten mij ook iets teveel tijd als vrijwilliger ;)

Bekijk maar eens.

N.B. de formules zijn gedeeltelijk alleen voor Excel 365.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het voorbeeld, heb je suggesties hoe ik het info werkblad het beste te lijf kan gaan om sheet 1 te vullen zonder al te veel hoofdpijn?

1. vraag de klup die deze gegevens aanlevert om een andere opzet.(bijv. in CSV, TXT, XML, Json)
2. de leverancier van deze gegevens heeft het nl. als database opgeslagen, maar in een onbruikbare vorm geëxporteerd.

@AlexCEL Haha ja ik weet het, heel praktisch is het niet!

Wow, dit is echt super. Wat moet ik precies aanpassen om het werkbaar te maken? De x'jes ben ik nu mee bezig dat is een duidelijk verhaal maar welke velden moeten er verder aangepast worden om de excel magie niet in de weg te zitten?
Echt super bedankt tot dusver ik begrijp helemaal dat alles aanpassen te veel werk is. Als ik het bestand werkbaar kan maken zou jij dan de puntjes op de i kunnen zetten?

Hoor het graag en wederom bedankt!:D

Als jij de x'jes in het bestand zet kom ik een heel eind denk ik...
En de cellen samenvoegt. Soms staat er een opmerking bij een code zoals: alleen voor cabriolet, zoals in K82. Die moet weg of achter de code in K81, al naar gelang hoe je wilt dat het in de uiteindelijke lijst komt te staan.

In de bijlage vind je het bestand voorzien van alle x'jes. Alles wat los staat van het merk/model heb ik een x voorgezet zodat het duidelijk is wat er bij elkaar hoort zoals bijv. typenummers. (deze zijn in sommige gevallen verdeeld over meerdere regels). Het enige wat voor mij relevant is is het merk+model en indien mogelijk jaartal. Mocht dit niet haalbaar zijn ben ik allang blij met merk+model. (mochten mijn extra x'jes het overzicht vervuilen is het misschien mogelijk om alleen de waarden die beginnen met UR te filteren dan zijn we er ook en hoeven de x'jes niet aangepast te worden)

Het doel is uiteindelijk werkblad_2 aan te vullen zodat naast elke sku het merk+modellen staat waar de artikelen op passen.​

Helaas is mijn excel niet in staat om die geweldige formule uit voeren die de velden samenvoegt maar omtrent de extra opmerkingen in sommige velden, deze hoeven er niet persé in terug te komen. Dit zou het alleen maar onnodig lastig maken omdat deze dan weer een apart veld zouden moeten krijgen in het werkblad.

Echt super bedankt voor de hulp, dit scheelt een wereld aan hoofdpijn haha!

Bijlagen

Zie bijlage. Dit is wat ik kan doen...

Heb de formules er grotendeels uitgehaald en de uitkomsten geplakt als waarden omdat het anders allemaal erg traag wordt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Goodmorning Alex,

Bedankt voor de genomen moeite!
Is het mogelijk om indien een sku vaker voorkomt in het overzicht, de andere modellen in extra kolommen aan het werkblad toe te voegen? Pak als voorbeeld UR-AF23-336, deze zou o.a. op de volgende modellen moeten passen volgens het overzicht:
[TABLE="width: 394"]
[TR]
[TD="class: xl65, width: 394"]EXIGA 2.0T '08-'18 (4WD)[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TR]
[TD="class: xl65, width: 394"]FORESTER SH5 2.0T '08-'12 (4WD)[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TR]
[TD="class: xl65, width: 394"]IMPREZA STI (GRB) V.10 2.0T '07-'14 (4WD) (Hatchback)[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Alvast een fijn weekend toegewenst!

Hallo SNB,

Deze heb ik zeker gezien alleen is dit vooralsnog geen optie.
Het bedrijf is helaas een maand dicht en deze info moet zsm verwerkt worden, vandaar mijn bericht.
Zonder jullie hulp was ik hier waarschijnlijk meer dan een maand mee bezig geweest haha.

zonder bewerking en voor zover je een heel recente excelversie hebt (2021,365)
Anders datzelfde blad "werkblad" nogmaals geplakt als waarden in "blad1"

Overigens, waar staat die UR-AF23-336 ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Cow18,

Bedankt voor de lijst dat is inderdaad precies wat ik nodig heb!
Als ik het bestand bekijk zie ik alleen vanaf regel 119 geen resultaten meer bij de Sku's staan. (zowel in het werkblad als in Blad1) [TABLE="width: 282"]
[TR]
[TD="align: center"]#VERW![/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]#N/B[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
UR-AF23-336 staat in jouw file op regel 148, in AlexCel's file staat deze op regel 33 in werkblad 2.

Thanks!

geen resultaten, tuurlijk niet, ik zou niet weten hoe je daar iets krijgt.
Kan je een oplossing geven voor 1 van die rijen, waar zou er iets moeten staan in werkblad "info"

in rij 148 vind ik anders ook die code "UR-AF23-336" niet terug. (op dat ganse blad overigens ook niet)

Laatst bewerkt:
@E

Hat is prettig en attent uit eigen beweging op suggesties te reageren.

je moet blijkbaar in meerdere kolommen zoeken ...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan