Meerdere speakers aansluiten stereo versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dvdkwast

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Hallo,

Ik heb een oudere denon pma 560 waar ik meerdere boxen op zou willen aansluiten( indien mogelijk). De reden is dat ik graag op 4 verschillende terrassen naar de muziek wil luisteren. Nu is het plan om er een Audio schakelaar tussen te zetten om dan op 4 zones tegelijk te luisteren of om dit slechts op een zone te doen.

Ik wil de jbl control one ( buiten versie) hiervoor gebruiken deze zijn 8 ohm. Gaat dit werken? En hoe lang voordat er iets doorbrandt oid. De versterker heeft een à+b schakelaar met 4 -16 ohm impedantie.

Als het niet kan met de oudere denon wat moet ik hier dan wel voor gaan kopen.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Dirk

Hoi, Je kunt speakers in serie of parallel aansluiten. 2 speakers in serie is 8+8 geeft 16 ohm dus dat kan.
2 speakers parallel geeft 8 naast 8 is 4 ohm. Ook dat kan dus.

Wil je echter 4 speakers (per kanaal) aansluiten, dan kun je het beste 2 x 2 in serie nemen en die parallel aansluiten; immers 16 naast 16 geeft weer 8 ohm, wat geen probleem is voor je versterker.

Over het vermogen hoef je niet in te zitten, dat gaat wel goed.
Het wordt wel een ingewikkelde manier van aansluiten (ik had dat ooit eens gedaan met een stekkerblok wat ik zelf gebouwd had voor 2+2 speakers), en een hele dradentroep.
En per gedeelte in of uitschakelen is ook niet makkelijk te doen.

En waarom ben je bang voor doorbranden? Het versterker vermogen wordt ook verdeeld bij serie of parallel schakelen, zolang je niet boven 75Watt continu per speaker uit komt....

Laatst bewerkt:
Vanwege de warboel met het aansluiten ( mooi dat het dus kan trouwens) is de oplossing dan niet het gebruiken van een luidspreker schakelaar? Ik heb er een gevonden die per kanaal het volume kan bepalen en 2 stereo ingangen heeft en 4 uit. Op papier dus wat ik zoek. Is het dan nog verstandig om er 2 paar op de A te zetten en 2 paar op de B of maakt dat niet uit. Maw regelt de versterker het dan voor me.

Zou graag de info sturen als je meer wilt weten maar copie paste werkt helaas niet.

Luidspreker schakelaars schakelen het volle versterker vermogen en zijn dus best wel zwaar...
Zet je het volume niet te hoog dan kan het idd een oplossing zijn.

Je kunt tekst met copy-paste in het tekstveld plakken waar je je antwoorden typt,toch? Links naar illustraties en websites kun je ook maken met knip en plak - zie de picto's naast de letters B, I, U en A. Dus ik begrijp niet waarom bij jou copie paste niet werkt?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Lag aan min ipad en niet aan de site, sowieso niet de help mij maar de site waar ik dit vandaan haalde. Zie onder

Artikelnummer: 07.G.128.303

Op deze controller kunnen worden aangesloten:
- één of twee stereo versterkers, receivers of geluidsinstallaties.
- één, twee, drie of vier sets luidsprekers - dus maximaal 8 speakers

Iedere set luidsprekers heeft:
- Een aan/uit schakelaar, waarmee je de set luidsprekers aan of uit zet
- Een keuzeschakelaar, waarmee je kiest tussen het geluid van ingang één of twee
- Een volumeregelaar, van iedere set luidsprekers kun je apart het volume regelen.

Specificaties:
- Degelijke metalen behuizing.
- Heavy-duty schakelaars.
- 2 stereo ingangen
- 4 stereo uitgangen
- Maximaal vermogen per kanaal: 100W
- Geschikt voor speakers van 4 tot 16 Ohm
- Formaat: ca. 43 x 14 x 7cm
- Gewicht ca. 4 kg
- Aansluitingen op de achterzijde (schroefverbindingen)

Weet niet of dit het duidelijker maakt maar anyway. Waarom niet al te hard zetten trouwens? Het is voor bij mijn ouders dus dat zal sowieso niet gebeuren denk ik.

alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan