meerdere subformulieren op hoofdformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

proatbuul

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2006
Wie kan me nu weer helpen. Ik heb een adressen bestand aangemaakt en een hoofdformulier om deze gegevens in te verwerken. Nu is het zo dat we meerdere gegevens willen invoeren die zich betrekken op jaar van deelname. Hiervoor heb ik een nieuwe id aangemaakt(autonummering) - Deelnemer id. Nu kunnen ze dus een aantal jaren meegaan
Wat me nu opvalt als ik deelnameformulieren maak dat een adres id meerdere deelnemer id krijgen.

Kan ik dit ondervangen???

Dan heb ik subformulieren aangemaakt. Maar als ik elke keer voor een nieuw jaar weer een nieuw formulier moet maken dan schiet dat ook niet op.

Hoe kan ik dit oplossen???
Als ik losse formulieren maak moet ik weer opnieuw gegevens invoeren mbt tot adresid voornaam en achternaam. Dit is natuurlijk dubbelwerk.

Ben nog maar een beginnerling....maar wie kan mij helpen. Van VB weet ik nog maar weinig maar hoop van jullie te leren.

groet

Proatbuul:confused:

Het belangrijkste van een database is de datastructuur. Als die niet goed is loop je binnen de kortste keren tegen zaken aan die niet op te lossen zijn of waarvoor je lastige trucs moet uithalen.

Heb je in de tabelstructuur relaties aangelegd? Zo ja, plaats dan eens een afbeelding daarvan op het forum, dat maakt het e.e.a. wat duidelijker.

Grtz,

Ben al iets verder. Heb nu via keuzeknop formulieren laten starten en doormiddel van lookup de naam en achternaam ingevuld. Dit lukt.

Wil graag bestand toe voegen, maar dat is te groot, ook na inpakken. Wil graag leren dus alles is welkom.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De relaties zien er op zich best goed uit. Alleen zou je jezelf heel veel werk kunnen besparen door niet voor elka jaar een tabel te maken maar het jaar op te nemen als veld in 1 tabel. Je hebt voornaam en achternaam zowel in de tabel adressen als in de tabel met deelnemers staan. Dat lijkt me niet nodig.

Ik weet niet of de mogelijkheid bestaat dat er meerdere deelnemers op 1 adres wonen. Maar dan zou ik het als volgt doen:

Adressen (idAdres, Straat, huisnummer, plaats, postcode, land)
Deelnemers(idDeelnemer, idAdres, Voornaam, Achternaam)
Deelnames(idDeelname, idDeelnemer, Kampjaar, rijdt, Infoavond, ...)

De relaties zullen zich met bovenstaande wel wijzen.

Grtz,

Beheer25 Dank je voor je reactie.

Overweg inderdaad om wat aanpassingen te doen. Wil wel naam en voornaam bij adressen tabel laten maar ik kan inderdaad de andere tabel beter splitsen.

Ga dit uitproberen.

Er zullen vast nog wel meer vragen komen.... maar tot zover bedankt

groet

proatbuul

nou ik heb het aangepast. Nu heb ik alleen een probleem als ik twee kids inschrijf op hetzelfde adres. Ik wil natuurlijk het adres maar een keer in de lijst hebben. Hoe los ik dit nu weer op????

Het klopt inderdaad dat je nu maar drie tabellen nodig heb i.p.v zoveel.

Kun je me verder helpen.???

proatbuul:D

Als je de namen ook op de lijst wil hebben kan dat niet, want het zijn fysiek verschillende records. Als je de namen niet nodig hebt kun je gebruik maken van een functie in SQL (als het tenminste om een query gaat.
Makkelijkst is om de query in SQL view te zetten en dan tussen SELECT en de rest van je query het woord DISTINCT te zetten. Het wordt dan zoiets als "SELECT DISTINCT veld1, veld2 etc....

Grtz,

Ik heb de heleboel weer om gegooid en werk nu met twee tabellen. De term adresid heb ik omgenoemd naar deelnemerid en deelnemerid omgenoemd naar deelname id

nu kan ik inderdaad met veel minder formulieren uit. wat bij deelname id heb ik de kolom jaartal deelname opgenomen.

bedankt tot zover

groet

Proatbuul:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan