• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere trefwoorden vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

1965Peter

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2016
Hallo,

Ik wil uit een cel waar lange teksten staan, trefwoorden halen als deze zich in de cel bevinden.
Nu heb ik het voor elkaar met 1 woord, maar ik moet op meerdere woorden zoeken.
Ik kom er niet uit met de formule Als(en(vind.alles.....
wie kan me helpen?

Alvast bedankt
Peter

Bijlagen

Voldoet dit?
Code:
=ALS(ALS.FOUT(VIND.ALLES("garantie";A4);ONWAAR);"garantie";ALS(ALS.FOUT(VIND.ALLES("Claim";A4);ONWAAR);"Claim";"-"))

Hallo Alexcel,

Top!! Dit is precies wat ik bedoel, ik heb de formule ook al gemaakt met 3 trefwoorden en het werkt!!!

Als je een redelijk aantal trefwoorden hebt, dan kun je deze in een tabel opnemen en de volgende matrixformule gebruiken:
Code:
=ALS(SOM(--NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(Trefwoorden[Trefwoord];$A2))))>1;"** meerdere **";INDEX(Trefwoorden[Trefwoord];SOM(NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(Trefwoorden[Trefwoord];A2)))*(RIJ(Trefwoorden[Trefwoord])-RIJ(D$2)+1))))
Voorwaarde is dat je als eerste trefwoord " ** geen **" opneemt (of iets anders om aan te geven dat de zin geen van de trefwoorden bevat.

Ik gebruik deze constructie zelf in mijn bankrekeningoverzicht om de pinbetalingen te categoriseren o.b.v. trefwoorden.

Bijlagen

Hallo Marcel,
Ik sla die van jou ook op, en ga kijken wat het makkelijkste werkt. Super bedankt voor het meedenken.

Oeps :o dat was de formule die ik vorig jaar gebruikte.

Nu gebruik ik een gewone formule, vertaald naar het onderhavige onderwerp:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1;-VIND.SPEC(Trefwoorden[Trefwoord];A2);Trefwoorden[Trefwoord]);"** Geen**")

Als er meerdere trefwoorden voorkomen, dan retourneert deze formule het eerstgevonden trefwoord.

Bijlagen

Marcel, de oplossing ziet er gebruikersvriendelijk uit, denk dat ik die ga gebruiken.
Sylvester, ziet er ook goed uit, maar ik ben niet heel bekend met vba, of werkt het ook als ik de formule zo invoer zoals voorbeeld?

Oeps :o dat was de formule die ik vorig jaar gebruikte.

Nu gebruik ik een gewone formule, vertaald naar het onderhavige onderwerp:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1;-VIND.SPEC(Trefwoorden[Trefwoord];A2);Trefwoorden[Trefwoord]);"** Geen**")

Als er meerdere trefwoorden voorkomen, dan retourneert deze formule het eerstgevonden trefwoord.

Ik heb alleen nog een vraag, Hoe krijg ik trefwoorden of toegevoegd aan de tabel?

als je op alt F11 drukt zie je de tekst van de function staan

als je dit bestand en je eige bestand beide opent kun je module1 naar je eige bestand slepen (in de linker balk)

daarna kun je de function net als elke excel functie gebruiken

daarna wel opslaan als bestand met macro's

Laatst bewerkt:
als je de formule zo schrijft, zie je ook hoe je hem/haar aan kunt passen.

PHP:
=IFERROR(LOOKUP(1;-SEARCH({"Claim";"Garantie";"Stuur"};A4);{"Claim";"Garantie";"Stuur"});"*Geen*")

of zo:

PHP:
=IFERROR(INDEX({"Claim";"Garantie";"Stuur"};MATCH(1;SEARCH({"Claim";"Garantie";"Stuur"};A2);0));"** Geen**")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan